رونمایی از نشان حبیب ویژه پیرغلامان اهل بیت (ع)
کد خبر: 4154406
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵

رونمایی از نشان حبیب ویژه پیرغلامان اهل بیت (ع)

مراسم تجلیل از پیرغلامان اهل بیت(ع) شهر تهران امروز، ۲۰ تیرماه از سوی بنیاد دعبل خزاعی در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) برگزار و از نشان حبیب ویژه پیرغلامان اهل بیت (ع) رونمایی شد.

رونمایی از نشان حبیب ویژه پیرغلامان اهل بیت (ع)

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم تجلیل از پیرغلامان اهل بیت (ع) شهر تهران و اهدای نشان حبیب به ایشان در قالب رویداد مقام مجنون، امروز، ۲۰ تیرماه از سوی بنیاد دعبل خزاعی در محل مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، هیئت مداحان غرب تهران (حاج آقا بازوبند) با دم گرفتن ذکر حضرت اباعبدالله (ع) وارد جلسه شد.

در ادامه، جواد حیدری، عضو هیئت مدیره بنیاد دعبل خزاعی طی سخنانی اظهار کرد: روح مرحوم حاج میرزا علی آهی شاد که با همه وجود مهم‌ترین وظیفه خود را خدمت به جامعه مداحان می‌دانستند و با دستور مستقیم مقام‌ معظم رهبری بنیاد دعبل خزاعی را راه‌اندازی کردند.

وی افزود: این مراسم، آئینی است که هر سال پیش از محرم برگزار می‌شود. سال گذشته ناظمان هیئت‌ها تجلیل شدند و امسال تعداد ۲۰۰ نفر از پیرغلامان اهل بیت (ع) در سراسر کشور تجلیل خواهند شد.

حیدری با بیان اینکه امیدواریم در نوکری پیرغلامان موفق باشیم، گفت: یاد و خاطره تمامی پیرغلامانی که امروز در میان ما نیستند را گرامی می‌داریم و برای تمامی مداحان اهل بیت (ع) آرزوی سلامتی و تندرستی داریم.

در ادامه این مراسم و پس از اجرای برنامه شعرخوانی از سوی احمد علوی، شاعر اهل بیت (ع) در رابطه با پیرغلامان و میانداران هیئت‌های حسینی، حاج منصور ارضی، مداح و پیرغلام اهل بیت (ع) طی سخنانی بیان کرد: حقیقت امر بر این است که خوشحالم بعد از مدت‌ها عده زیادی از میانداران و پیشکسوتان را از نزدیک زیارت کردم. زمانی انسان باید مسئله‌ای را شرح دهد تا مستمع آگاه شود، اما زمانی آنچنان شرح ماجرا فراوان است، دیگر نیازی به شرح نیست.

وی افزود: جمع حاضر جمعی است که دارای نام نوکری اباعبدالله (ع) را دارند. میانداری باید در سلک هر مداحی باشد که میانداری را با خود همراه کرده و مسیر عشق و تقوا را بدان نشان دهد. میانداران قدیمی مسیر پرهیزگاری و تقوا را در نظر داشتند.

وی بیان کرد: مرحوم حاج قاسم مستوفی و امثال ایشان توجه داشتند که بیهوده سخن نگفته و همواره مشغول ذکر باشند. مرحوم حاج عباس رزاقی هر یک لیوان چای که به هیئتی‌ها می‌داد، یک صلوات می‌فرستاد. برخی میانداران در جنگ حاضر بودند و واقعا میدان‌دار بودند و میدان را خالی نمی‌کردند و در بحبوحه جنگ و جبهه با تقوا و اخلاص فعالیت داشتند.

حاج منصور ارضی گفت: میانداران مسیر درست را با عمل خود نشان می‌دادند نه باگفتار. میانداران باید توجه مردم را به سوی امام زمان (عج) جلب کنند. تا جایی که به ما یاد دادند، میانداران خود یک معلم با عمل هستند. میانداران خود خاکسار هستند و چنان فضایی در هیئت ایجاد می‌کرد که توجه همه به امام‌حسین (ع) بود.

در ادامه، مهدی امین‌فروغی، کارشناس تاریخ اهل بیت (ع) طی سخنانی بیان کرد: از این توفیق برخوردار هستیم که در آیین تکریم میانداران حسینی شرکت کنیم. میانداری، آیینی دیرینه بوده و پیشینه آن به قرون اولیه بازمی‌گردد و در دوران جنگ‌های ابتدایی میانداران از نقش بسزایی برخوردار بودند.

وی افزود: میانداران در جنگ‌ها با اشعار و صدای بلند خود روحیه سربازان را بالا می‌بردند. گاهی چنان می‌شد که در جنگ‌ها به جای شمشیر‌ها واژه‌ها به مصاف هم می‌رفتند. در جنگ صفین یکی از اصحاب امیرالمؤمنین (ع) در میان صفوف لشکر حرکت کرده و با صدای بلند میانداری می‌کرد که باعث ایجاد شوری در میان کوفیان شده و موجبات شکست معاویه را فراهم کرد.

وی گفت: در مراسم دیگری همچون دیدار بزرگان نیز میانداری وجود داشت و زمانی که عده‌ای برای دیدار با بزرگی حرکت می‌کردند، فردی میانداری کرده و اشعاری را می‌خواند. از قرن چهارم هجری به این سوی که عزاداری امام حسین (ع) در ایران رواج پیدا کرد، آیین میانداری در میان هیئت‌ها به نقش‌آفرینی پرداخت و یکی از مهم‌ترین ارکان هیئت از دیرباز تاکنون میانداری بوده است.

امین‌فروغی تصریح کرد: از نظر هنری نیز میانداری فعالیتی بسیار شگرف و تأثیرگذار است و میانداران در حقیقت حماسه و عاطفه را با هم پیوند داده و به اوج می‌رسانند. به راستی این کار یکی از عجیب‌ترین آیینی است که در سینه‌زنی‌ها وجود داشته است.

در ادامه این مراسم و پس از اجرای برنامه مداحی از سوی مهدی غیاثی، پیرغلام اهل بیت (ع)، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی، حیدری، عضو هیئت مدیره بنیاد دعبل خزاعی و تنی چند از پیرغلامان اهل بیت (ع) ضمن رونمایی از نشان حبیب ویژه پیرغلامان اهل بیت (ع) از خانواده شهید سیدابوالفضل کاظمی تجلیل شد.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم و با حضور مسئولان حاضر از ۱۴ نفر از پیرغلامان اهل بیت (ع) شهر تهران به نام‌های عباس ابوالقاسمی، حسن سروش، حسن لاله، پرویز گرکانی، اثنی‌عشری، عبدالله ابراهیمی خالدی، حسن جمشیدی‌فرد، حسین فتاح دماوندی، محسن ناظم، علیرضا کمیلی، امین مقدم، محمد نمدچی، قاسم نوری و فریدون کریم‌پور با اعطای نشان حبیب تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha