«قرآن» سرچشمه اصلی خلق ادبیات متعهد است
کد خبر: 4152971
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

«قرآن» سرچشمه اصلی خلق ادبیات متعهد است

مهدی رمضانی، «قرآن» را سرچشمه اصلی خلق ادبیات متعهد برای قلم به دستان صاحب بصیرت دانست و تصریح کرد: «قلم» همان ابزار و اسبابی است که در قرآن خداوند به آن قسم خورده است؛ این مطلب، نشان ‌دهنده جایگاه والای قلم و اهالی قلم نزد پروردگار است.

«قرآن» سرچشمه اصلی خلق ادبیات متعهد برای قلم به دستان صاحب بصیرت استبه گزارش ایکنا، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین دوره جایزه ادبی «قلم زرین» که عصر چهارشنبه؛ 14 تیر به میزبانی انجمن قلم برگزار شد، با بیان اینکه قرآن، اکمل تمامی کتاب‌های معرفت‌بخش و بصیرت‌افزا است، گفت: جای مهم و محل اصلی یاد از قرآن و هتک حرمتی که اخیراً نسبت‌ به کتاب آسمانی مسلمانان صورت‌گرفته در همین جایزه‌ای است که به نام «قلم» نام‌گذاری شده ‌است. چرا که «قلم» همان ابزار و اسبابی است که در قرآن خداوند به آن قسم خورده است. این نشان ‌دهنده جایگاه والای قلم و اهالی قلم نزد پروردگار است.

وی با اشاره به اینکه هتک و حرمت‌شکنی قرآن باید عکس‌العمل بیشتری از آنچه که تا امروز صورت گرفت را چه از سوی مسئولان و چه از سوی اهالی قلم با خود به‌همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: بی‌هیچ تردیدی قرآن، کتاب اصلی، اساسی و شکل‌دهنده پایه‌های معرفت و بصیرت اسلامی و دینی برای انقلاب ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: چراکه گفتمان فرهنگی این نظام و صاحبان قلم راستینش در حوزه‌ ادبیات متعهد است که ثابت می‌کند نگاه اسلام معطوف به کلان‌ترین موضوعات بشری است. نگاهی که مسیر سعادت بشر را در دنیا و آخرت تبیین می‌کند. چه کسی است که انکار کند افرادی که صاحب قلم‌اند و قلم در دست دارند، می‌توانند این مبانی و معارف بصیرت‌افزا را با آثارشان به مخاطبان ملی و بین‌المللی ارائه دهند.

ادبیات متعهد خوراک اصلی مخاطب اهل اندیشه است

رمضانی در فصل دیگری از سخنان خود در این مراسم به ذکر نکاتی به واسطه برگزاری جایزه قلم زرین و فعالیت‌های انجمن قلم اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که در حوزه ادبیات کشورمان عمیقاً مورد غفلت قرار گرفته و جا دارد همکاران‌مان در انجمن قلم به جد بر آن جهد و کوشش داشته باشند، به حوزه «نقد ادبی» بازمی‌گردد. نقدی چارچوب‌دار و هدفمند که می‌تواند رشد، تعالی و توسعه ادبیات کشورمان را در آینده تضمین کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین ضعف محتوا را از دیگر آسیب‌های حوزه ادبیات دانست و یادآور شد: نهاد کتابخانه‌های عمومی یکی از بزرگ‌ترین بهره‌برداران و مصرف‌کنندگان بزرگ آثاری است که توسط صاحبان قلم تولید شده‌اند. آثاری که به شکل مستقیم و بی‌واسطه خوراک مصرف فرهنگی مردم را نمایندگی می‌کند. البته که نوع نگاه و بینش ما در ارائه این خوراک با رویکردهای گفتمان فرهنگی انقلاب و تأکید بر ادبیات متعهد که ریشه در مقاومت، پایداری، دفاع مقدس و گفتمان فرهنگی انقلاب دارد، در اولویت قرار می‌گیرد.

دستمان در حوزه محتوای ادبیات نوجوان خالی است

رمضانی با اشاره به اینکه در حوزه محتوا باید به این مسئله اذعان کنیم که در برخی از موارد ضعف‌هایی داریم و صادقانه‌تر اگر بگوییم جای کار بسیاری در پیش داریم، خاطرنشان کرد: فارغ از حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و تأکید و تذکار ایشان بر توجه ویژه به حوزه ادبیات کودک و نوجوان، باید به این مسئله اذعان کنیم که در حوزه تولید محتوا در گونه ادبیات نوجوان به‌شدت ضعف داریم.

وی با تأکید بر اینکه در این حوزه محتوای خوب یا نداریم یا کم داریم، خاطرنشان کرد: این آسیب، تنها مختص به حوزه کتاب نیست. در تمامی بخش‌های مرتبط با گروه سنی نوجوان این خلأ احساس می‌شود. چه بهتر که گام نخست برای برطرف‌سازی این آسیب از طرف اصحاب و اربابان قلم آن‌ هم در جایگاهی والا چون انجمن قلم و جایزه قلم زرین صورت گیرد.

تکریم اصحاب قلم راه صحیح معرفی به نسل جوان

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین تجلیل از بزرگان و نام‌آوران عرصه قلم در کشور برای معرفی به نسل جوان، همچنین برپایی محافل ادبی با رویکرد نگرش آموزشی و توجه جدی به مفهوم نقد را یکی از دیگر اقداماتی برشمرد که می‌تواند مسیر تعامل و همکاری انجمن قلم با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را تقویت کند.

وی تأکید کرد: توجه به مؤلفه‌های یادشده می‌تواند تضمین‌کننده فضای ادبی و فرهنگی متعالی کشور نسبت‌به گذشته باشد. چه خوب که می‌توان پیش‌قراولی و پرچم‌داری این عرصه را به اعضای انجمن قلم که تک‌تک آن‌ها از مفاخر ادبی کشورمان هستند، سپرد.

انتهای پیام
captcha