توجه به زبان فارسی از ارکان هویتی کشور است
کد خبر: 4152965
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱
معاون فرهنگی وزارت ارشاد:

توجه به زبان فارسی از ارکان هویتی کشور است

یاسر احمدوند با بیان آنکه توجه به زبان فارسی از ارکان هویتی کشور ما است، گفت: همواره شاهد بودیم هر زمانی‌ که کشور دچار هجمه اقتصادی و سیاسی شده، همپای آن زبان فارسی نیز مورد هجمه قرار گرفته است؛ انقطاع نسل جوان از متون ادبی آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای کشور در پی خواهد داشت.

احمدوند: توجه به زبان فارسی از ارکان هویتی کشور ایران استبه گزارش ایکنا، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین دوره جایزه ادبی «قلم زرین» که عصر چهارشنبه، 14 تیر به میزبانی انجمن قلم برگزار شد، ضمن تبریک عید غدیر خم و روز قلم به تمامی صاحبان قلم، اهالی معرفت، اندیشه دینی، اسلامی و انقلابی که به واسطه قلم و آثار مکتوب خود، معارف هویت‌بخش، انسان‌ساز و بصیرت افزای گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی را به مخاطبان ملی و جهانی عرضه می‌دارند، گفت: جایزه قلم زرین جزو جوایز ادبی معتبر و با سابقه است که همواره مورد توجه اصحاب قلم بوده است و به همت انجمن قلم توانسته جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه می‌دانیم جوایز ادبی هنوز در کشور ما نتوانسته‌اند جایگاه خوب، درخور، شایسته و اثرگذاری داشته باشند که این مهم باید با تدابیر جدید از سوی مدیریت انجمن قلم، نگرش جدید در میان دیگر رخدادها و رویدادهای ادبی برای اثرگذاری بیشتر با نگرش‌های جدید پیگیری شود، خاطرنشان کرد: تردیدی در این مسئله وجود ندارد که یکی از راه‌های اثربخشی و جریان‌سازی جوایز ادبی، استمرار آن است که جایزه قلم زرین در این حوزه کارنامه مطلوبی از خود به یادگار گذاشته است.

دستانی خالی در حوزه متون آموزش نویسندگی

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه امروز همه اذعان دارند که توجه به تربیت نویسنده تا چه حد دارای اهمیت است، بر مسئله آموزش به‌عنوان یکی از سیاست‌های مهم انجمن قلم تأکید کرد و افزود: در کنار برگزاری چنین دست از رویدادهایی، باید دایره عمیقی از دانش و معارف، خاصه در حوزه ادبیات متعهد را میان نسل‌های جدید و نوقل‌مان به شکل فراگیری با همت اساتید امر منتقل کرد. امروز انجمن قلم باید اهتمام اصلی خود را معطوف به حوزه آموزش کند.

وی با یادآوری اینکه توسعه مهارت‌های نوشتن باید جزو اهداف کلان انجمن قلم باشد، تأکید کرد: چراکه در کشور هم در زمینه متون آموزش نویسندگی دستمان بسیار خالی است و هم توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی مربیان و آموختن مهارت نویسندگی میان نوقلمان باید بیش‌ از پیش مورد توجه مسئولان و متولیان امر قرار گیرد.

آسیب جبران‌ناپذیر انقطاع نسل جوان از متون ادبی

احمدوند درباره اقدامات فی‌مابین میان معاونت امور هنری و انجمن قلم به برگزاری مراسم تکریم و بزرگداشت اهالی قلم، خاصه نویسندگان حوزه ادبیات انقلاب به شکلی وسیع‌تر تأکید کرد و یادآور شد: توجه به زبان فارسی از ارکان هویتی کشور ما است. همواره شاهد بودیم هر زمانی‌ که کشور دچار هجمه اقتصادی و سیاسی شده، همپای آن زبان فارسی نیز مورد هجمه قرار گرفته است. بخشی از آن به غفلت دستگاه‌های حاکمیتی و بخش قابل‌توجهی از آن نیز به حوزه کتاب و متون ما بازمی‌گردد. خوب است این بخش از آسیب توسط نهادهای غیردولتی مانند انجمن قلم مورد نقد، نظر، نگرش و عیارسنجی قرار گیرد.

این مدیر فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم با تأکید بر این مهم که انقطاع نسل جوان از متون ادبی آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای کشور در پی خواهد داشت، تصریح کرد: ترویج آثار خوب یکی دیگر از برگ‌های برنده انجمن قلم و جایزه قلم زرین است. این مهم به واسطه معرفی آثار برگزیده و نویسندگان آن آثار در قالب جشنواره قلم زرین می‌تواند حلقه‌های مفقوده در این حوزه را پوشش دهد. چراکه یکی از اصلی‌ترین خلأهای جدی در نظام نشر به مسئله ترویج بازمی‌گردد و بار مهم این رسالت می‌تواند بر دوش انجمن قلم و اصحاب ‌قلم بلندنام آن باشد.

احمدوند در پایان سخنان خود به فصلی از گفته‌های محمدرضا سرشار از اعضای هیئت ‌مدیره انجمن قلم که سال‌ها پیش درخصوص راه‌اندازی جایزه‌ای با رویکرد جهان اسلام با نام «جایزه قلم جهان اسلام» اشاره کرد و گفت: این مورد یکی دیگر از مواردی است که پیش از این مورد غفلت قرار گرفته و باید به جد پیگیری شود. چراکه می‌توان در همراهی با مدیریت جدید انجمن قلم، جایزه جهانی قلم با گستره اسلام با حضور نویسندگان مسلمان را پایه‌گذاری کرد و آن را به شکلی جدی ادامه داد.

انتهای پیام
captcha