قرآن‌سوزی و هتک حرمت مقدسات نقض حدود آزادی بیان و دموکراسی است
کد خبر: 4151934
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۷
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی:

قرآن‌سوزی و هتک حرمت مقدسات نقض حدود آزادی بیان و دموکراسی است

همایون سامه‌یح با اشاره به اذعان غربی‌ها به آزاد بودن همه عقاید به شرط آسیب نزدن به اعتقادات و ارزش‌های دیگران گفت: براین مبنا حتی برپایه همین ادعای مقامات غربی قرآن‌سوزی و توهین به عقاید دیگران نقض حدود و ثغور آزادی بیان است و این نشان می‌دهد دموکراسی، آزادی بیان و حقوق بشر در غرب فقط یک ادعا و شعار توخالی است.

همایون سامه‌یح بخت‌آبادی، نماینده کلیمیان در مجلس

همایون سامه‌یح بخت‌آبادی، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دلایل غیر قابل توجیه بودن نسبت میان آزادی بیان با قرآن‌سوزی و توهین به مقدسات ادیان الهی از سوی مقامات غربی گفت: اتفاق قرآن‌سوزی در سوئد از هر منظر، اقدامی کاملاً زشت و غیر قابل قبول است. از نظر خود متفکران و اندیشمندان غربی دموکراسی و آزادی بیان احترام به همه تفکرات و عقاید تا جایی است که به کسی آسیب وارد نکند و هر تفکری که ارزش‌های دیگران را مورد هجمه قرار ندهد، مورد احترام است. 

وی افزود: این ادعایی است که مقامات و دولت‌‌های غربی مدعی دموکراسی مطرح می‌کنند اما در واقعیت می‌بینیم به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنند و از یک استاندارد دوگانه در این زمینه پیروی می‌کنند. در بسیاری از کشورهای اروپایی می‌بینیم که به راحتی به اعتقادات و مقدسات پیروان ادیان الهی در پوشش دموکراسی و آزادی بیان توهین می‌شود و این نشان می‌دهد دموکراسی، آزادی بیان و حقوق بشر در این کشورها فقط یک ادعا و شعار توخالی است.

سامه‌یح اظهار کرد: اتفاقاً توهین به عقاید دیگران نقض حدود و ثغور آزادی بیان طبق همان ادعای غربی‌هاست زیرا توهین به مقدسات و باورهای یک جمعیت زیاد در واقع نوعی تجاوز و آسیب معنوی و آگاهانه به سایر انسانها و اعتقادات آنهاست . جامعه کلیمیان هم همانطور که خودش نمی‌خواهد کسی به عقاید این جامعه بی‌احترامی کند، این را وظیفه خود می‌داند که به سایر ادیان الهی احترام بگذارد.

اتحاد پیروان ادیان الهی؛ لازم اما سخت  

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی درباره نقش اتحاد و همگرایی میان رهبران ادیان الهی برای مقابله با توهین به مقدسات دینی گفت: هیچ یک از ادیان الهی اهانت به مقدسات ادیان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌پسندد و از نظر هر یک از پیروان ادیان الهی این اقدامات موهن کاملا محکوم است ولذا اتحاد میان پیروان ادیان الهی یک امر ضروری و لازم اما شکل‌گیری آن بسیار سخت و پیچیده است. 

وی یادآور شد: در حالی که در ایران شاهد همگرایی و وحدت خوبی میان پیروان ادیان الهی هستیم اما این مسئله در سطح جهانی چندان قوی و مستحکم نیست و تلاش‌های زیادی برای فاصله‌اندازی و اختلاف میان پیروان ادیان الهی می‌شود تا نگذارند این اتحاد به نتیجه رسیده و به منزله مانعی قوی در مقابل هتک حرمت به مقدسات دینی عمل کند. 

سامه‌یح تصریح کرد: از طرفی بخش عظیمی از جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل دهند و این امر ایجاب می‌کند کشورهای اسلامی در وهله اول این همگرایی و وحدت را در بین خود برای مقابله با قرآن‌سوزی و هر نوع توهینی به مقدسات اسلامی ایجاد کنند تا دیگران جرئت نداشته باشند که این اقدامات را انجام داده و تکرار کنند.

دیپلماسی پارلمانی باید فراتر از صدور بیانیه عمل کند

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی درباره ظرفیت دیپلماسی پارلمانی در مواجهه مؤثر با هتک حرمت مقدسات دینی گفت: توجه به ظرفیت‌های دیپلماسی پارلمانی و موضع‌گیری به‌موقع و صدور بیانیه از سوی پارلمان‌ها امری لازم است اما کافی نیست و نباید به صرف صدور بیانیه و اعلام محکومیت بسنده کرد. 

وی در پایان اظهار کرد: در واقع مهم این است دولتی که اجازه توهین به مقدسات دینی را در کشور خود می‌دهد باید به نحوی متوجه شود اگر این اقدام را در کشور خود انجام داد، با عواقب و تبعات سنگینی از قبیل قطع روابط سیاسی، تحریم کالاهای اقتصادی و ... می‌شود و به عبارتی باید متحمل هزینه و ضرر در سطح جهانی خواهد شد و این امر مستلزم اقدامات و مواضع هماهنگ مؤثر هم پارلمان‌ها، هم دولت‌ها و هم تشکل‌های مردمی است.          

گفت‌وگو از مهدی مخبری      

انتهای پیام
captcha