کمبود مراکز عبادی؛ چالش بزرگ مسلمانان اسپانیا
کد خبر: 4150763
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶

کمبود مراکز عبادی؛ چالش بزرگ مسلمانان اسپانیا

اقلیت مسلمان اسپانیا از کمبود مساجد و مراکز اسلامی رنج می‌برند و دولت مرکزی و شوراهای شهرها هم هیچگونه حمایتی از حقوق مدنی مسلمانان به عمل نمی‌آورند.

به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، اقلیت قابل توجه مسلمان اسپانیا قادر به اجرای آزادانه دین خود نیستند. شوراهای شهر در این کشور، مجوز ساخت و ساز مساجد را نادیده می‌گیرند و اسلام‌هراسی در اسپانیا جامعه مسلمانان را مجبور به ادامه زندگی در حاشیه کرده است.

مانند بسیاری از مساجد در اسپانیا، مسجد توبا در سانتا کولوما د گرمنه شبیه مکان  مقدسی نیست که باید باشد. چند کلبه، فضای عبادت را تشکیل می‌دهند که عمر مجدی، مسئول این مکان خجالت می‌کشد آن را مسجد بنامد. وی می‌گوید: این مسجد نیست. مردم در اسپانیا از هر مسجدی که می‌بینند می‌ترسند؛ همه ما را تروریست می‌بینند.

جامعه مسلمانان سانتا کولوما د گرمنه پس از آن که در سال 2004 تلاش کردند یک مسجد کوچک در مرکز شهر افتتاح کنند به این وضعیت رسیدند. اگرچه این ابتکار با رعایت تمام قوانین و مقرراتی که شورای شهر برای برپایی مکان‌های عبادت ایجاد کرده بود انجام شد، با واکنش شدید همسایگان مواجه شد. تظاهرات اعتراض‌آمیز برای برهم زدن نماز، جمع‌آوری امضا برای بستن مسجد و آزار و اذیت نمازگزاران، شهردار را مجبور به مداخله کرد، اما همسایه‌ها دست از اعتراض نکشیدند.

در نهایت، شهردار چند آلونک را در یک قطعه زمین دورافتاده در اختیار مسلمانان قرار داد و از آنها خواست تا زمانی که راه حلی پیدا کنند به آنجا نقل مکان کنند. 19 سال بعد، شهروندان مسلمان سانتا کولوما بدون فضای عبادت مناسب و قابل دسترس باقی مانده‌اند و این یک مورد خاص نیست.

ماده 16 قانون اساسی اسپانیا می‌گوید آزادی عقیدتی و مذهبی افراد و جوامع بدون هیچ محدودیتی تضمین می‌شود. مسئولیت حفظ این حقوق و امور فضاهای عبادت در صلاحیت دولت‌های منطقه است، اما آنها نیز به نوبه خود موضوع را به شوراهای شهر واگذار می‌کنند که بسته به ماهیت سیاسی خود، برای جلوگیری از ساخت مساجد قانون‌گذاری می‌کنند.

محمود، اهل شهر ساحلی پریمیا د مار می‌گوید که چگونه جامعه مسلمانان این شهر ۱۵ سال پیش مکانی را برای ساخت مسجد خود خریدند. اما 15 سال است که به دلیل واکنش همسایه‌ها و شورای شهر که معتقد است دفاع از حقوق دینی اولویت آنها نیست، هرگز نتوانسته‌اند از آن استفاده کنند.

وی می‌گوید: در اسپانیا، حتی اگر از قانون پیروی کنید، مجوز نهایی و تأیید معماران و مهندسان را برای ساخت مسجد داشته باشید، حتی اگر تأیید شورای شهر را داشته باشید باز هم باید رضایت همسایگان را کسب کنید.

انتهای پیام
captcha