مسجدی بودن؛ تفکری غنی برای هدایت نسل جوان
کد خبر: 4150188
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۲
یادداشت

مسجدی بودن؛ تفکری غنی برای هدایت نسل جوان

مسجدی بودن یک افتخار و تفکر غنی است که با توجه بیشتر، باعث هدایت نسل جوان به عنوان سفیران متخصص و متعهد در سطح جامعه خواهند شد.

مسجدی بودن؛ تفکری غنی برای هدایت نسل جوانبه گزارش ایکنا؛ محمد صائبی، فعال فرهنگی در یادداشتی به کارکردهای مسجد در هویت ایرانی اسلامی و نقش آن در تربیت نسل امروز پرداخته و آن را برای انتشار در اختیار ایکنا قرار داده است. در ادامه مشروح این یادداشت را می‌خوانید.

کارکرد مسجد در هویت ایرانی اسلامی و تربیت صحیح نوجوانان و جوانان واقعیتی انکارناپذیر است. شکل‌گیری یک انسان کامل با تمام توانمندی و حتی شکوفایی استعداد‌های نهفته افراد می‌تواند در مسجد شکل گیرد. بنابراین در هر دوره‌ای مسجد تقویت شد، برنامه‌ریزان تفکر غرب‌گرایانه تصمیم گرفتند آن را تضعیف کنند که در طول دهه‌های مختلف مصادیق آن موجود و قابل بهره‌برداری است.

مسجد، کانون تربیت صحیح و معدن پرسود انواع مدیریت در سطح کلان است. نکته مهم، عدم توجه مسئولان در هر دوره به مسجد است، به ظاهر کلاممان حمایت و پشتیبانی از مسجد با نگاه اصولی است، اما متأسفانه خروجی غیر از این است.

امام جماعت، محور این کانون بوده و اگر نتواند جامعیت خود را حفظ، گسترش و تبلیغ کند، محوریت خود را از دست می‌دهد، از این رو بسیج، کانون فرهنگی، مرکز نیکوکاری، جهادی و هیئت بازوان این محور برای جذب مخاطب است که اگر یک هدف را دنبال نکنند این ضرب آهنگ خدمت، ناکوک و به ناکجاآباد و دودش به چشم مخاطبان به ویژه قشر جوان خواهد رفت.

مساجد کانون تفکر، مشورت، تصمیم‌سازی و اجرای کار‌های بزرگ بوده و چون محور، مسجد و اهل بیت(ع) است، بنابراین با نگاه ژرف‌اندیشانه خروجی آن مؤثر و سازنده خواهد بود.

در دوره‌های اخیر با گسترش فضای مجازی و عدم ارائه برنامه‌های جذاب و متناسب با نسل جدید و نگاه بسته مسجدیان، حضور جوانان تا حدی کم‌رنگ و قابل تأمل است. اما با نگاه به مساجدی که این چرخه فعالیت، در آنها پویا و جذاب است، مسجد، محور زندگی همه ساکنان و قشر جوان است، اما آنجا که این هماهنگی وجود ندارد، متأسفانه درگیر مناقشات و درگیری‌های پوچ هستیم.

مسئولان برنامه‌ریز، علاوه بر برنامه‌ریزی جامع برای بازگرداندن این هویت در مسجد، باید حتماً و الزاماً از موازی‌کاری‌های بی‌مورد جلوگیری کرده و تفکر جذب، هدایت و پرورش نسل جوان در مسجد را محور کار خود قرار دهند.

نسلی که در مسجد پرورش یافته و آموزه‌های دینی را با گوشت و پوست خود لمس کرده باشد، به یقین می‌تواند، در مدیریت کلان، چه در تصمیم‌گیری و چه در رضایت‌مندی آحاد مردم بهترین اثر را از خود بجا بگذارد. مسجدی بودن یک افتخار و تفکر غنی است که با توجه بیشتر، باعث هدایت نسل جوان به عنوان سفیران متخصص و متعهد در سطح جامعه خواهد شد.

انتهای پیام
captcha