چمران، بنده‌ای شهید بود
کد خبر: 4149222
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
علی‌رضا زاکانی:

چمران، بنده‌ای شهید بود

شهردار تهران در آیین بزرگداشت شهید مصطفی چمران و شهدای جنگ‌های نامنظم، گفت: چمران، بنده‌ای شهید بود. وی هدفی جز خدا و عشقی جز شهادت نداشت. برای شناخت چمران باید به قرآن رجوع کنیم یا اینکه نهج‌البلاغه را مرور کنیم. وی ازجمله افرادی است که قرآن آن‌ها را الگو برمی‌شمارد.

به گزارش ایکنا، آیین بزرگداشت عارف مجاهد شهید مصطفی چمران و شهدای جنگ‌های نامنظم، عصر امروز، ۳۰ خرداد در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در ابتدای مراسم بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، کسری کاویانی، خواننده انقلابی قطعه‌ای در یاد شهید چمران اجرا کرد.

سپس مهدی فیروزان، داماد امام موسی صدر، امیر کمالی، دیپلمات سابق ایران در لبنان و رضا امراللهی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در میزگردی پیرامون این شهید سخن گفتند.

در آغاز این بخش از برنامه، مهدی فیروزان گفت: یکی از مهم‌ترین نعمت‌هایی که خداوند به من داد، آشنایی با دانشمند شهید، مصطفی چمران بود. دکتر مصطفی چمران، انسانی تکرار نشدنی بود، تأثیری که او روی افراد می‌گذاشت تنها به آن مقطع زمانی خلاصه نمی‌شد بلکه تا به امروز نیز تأثیرات او وجود دارد.

وی افزود: امام موسی صدر اولین کاری که با ورودش به لبنان انجام داد جمع‌آوری آمار بود، زیرا هیچ آماری وجود نداشت. بعد از جمع‌آوری آمار، امام موسی صدر متوجه کمبود ایمان و دانش در بین شیعیان لبنان شد. سال ۵۴ از شهید چمران دعوت به عمل آورد تا به لبنان آمده و جوانان لبنانی را به لحاظ ایمانی و علمی رشد بخشد زیرا شهید چمران در دین‌شناسی و علم سرآمد بود.

کمالی نیز درباره شهید چمران گفت: یکی از دشواری‌ها وقتی قرار است درباره افرادی چون شهید چمران حرف بزنیم، این است که نمی‌توان تمام صفات برتر شهید را بیان کرد و تنها از اقیانوس وجود او می‌توان اندکی بهره برد. سخن گفتن از چمران حرف زدن از گذشته نیست، چمران شهیدی است که باید هوادارش باشیم.

وی ادامه داد: شهید چمران علم و عرفان را به‌صورت کامل داشت، چمران در شرایطی تن به‌سختی داد که می‌توانست به‌راحتی در کرسی دانشگاه‌ها مشغول تدریس شود. در حقیقت باید گفت چمران دانشمندی است که می‌جنگید. چمران علم و عرفان را به‌صورت کامل داشت. وی وقتی به لبنان رفت، هنرستان جبل‌العامل را تأسیس کرد و در آنجا به جوانان شیعه آموزش داد. چمران به جغرافیای انسانی برکت دارد.

شهید چمران در تمامی مراحل زندگی بندگی خدا را کرد
امراللهی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی هم بیان کرد: امیدوارم جوانان بیشتر با ابعاد مختلف شهید چمران آشنا شوند. وی شاگرد برجسته الکتروتکنیک بود. شهید چمران یک یا دو بعد خاص نداشت بلکه چندوجهی بود. وی انسانی دانشمند بود، برای همین وقتی مراسمی به یاد شهید چمران در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، دانشجویان همه‌جانبه در آن حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه دانشمندان خارجی نیز معترف به عظمت شهید چمران هستند، گفت: پروفسور هارتمن چمران را نابغه زمان خود می‌داند اما متأسفانه ما نتوانستیم وجهه علمی شهید چمران را به‌خوبی به جوانان خود معرفی نکردیم.

بخش بعدی این مراسم به اجرای حاج صادق آهنگران اختصاص داشت. در ادامه مراسم علی‌رضا زاکانی، شهردار تهران نیز بیان کرد: برخی از انسان‌ها به‌گونه‌ای هستند که تا آن‌ها را می‌بینیم، ناخودآگاه عاشقشان می‌شویم. شهید چمران نیز چنین بود. وی بر قله‌های علم تکیه زده بود، اهل هنر و دلدادگی و اهل درد مردم بود. ظلم را تحمل نمی‌کرد و خواستار عدالت بود. وی مجاهدی بزرگ و جاودان بود. تمام این سخنان درست است اما مهم‌ترین نکته این است که چمران بنده‌ای شهید بود. وی هدفی جز خدا و عشقی جز شهادت نداشت. برای شناخت چمران باید به قرآن رجوع کنیم یا اینکه نهج‌البلاغه را مرور کنیم. وی ازجمله افرادی است که قرآن آن‌ها را الگو برمی‌شمارد.

زاکانی تأکید کرد: خداوند در سوره والعصر قسم یاد می‌کند همه انسان‌ها اهل خسران هستند. شهید چمران به‌واقع نمود بارز اهل ایمان بود. شهید چمران در تمامی مراحل زندگی، بندگی خدا را کرد. برای همین هرکسی الگوی چون شهید چمران داشته باشد، همه راه‌ها برایش باز می‌شود.

شهید چمران در تمامی مراحل زندگی بندگی خدا را کرد وی تأکید کرد: ما باید از امام راحل (ره)، مقام معظم رهبری، شهدا و شهید چمران معذرت بخواهیم چون نتوانستیم فرهنگ شهادت را در مقام بیان به‌درستی عرضه کنیم. شهید چمران، سنگ محک هر مدعی باید باشد زیرا وقتی با فردی چون چمران محک می‌خورید، صحت ادعایتان مشخص می‌شود. ما جمع شدیم برای اینکه لحظاتی را کنار شهیدی که همیشه با ما است، باشیم ولی از ظرفیت چنین شهیدی غافل هستیم. امیدوارم بتوانیم مسیری را که برایمان ترسیم‌شده به‌درستی ادامه دهیم.

در انتهای مراسم از دو کتاب «عارفانه» و «انسان و خدا» رونمایی به عمل آمد؛ این دو کتاب با محوریت شهید چمران منتشر شده است.

یادآور می‌شود، در این مراسمی جمعی از شخصیت‌های کشوری و لشکری و همچنین خانواده شهدا حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha