دیپلماسی عزتمندانه را دنبال می‌کنیم
کد خبر: 4149218
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
رئیس جمهور در نهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم:

دیپلماسی عزتمندانه را دنبال می‌کنیم

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در نهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، با اشاره به معطل شدن تولید در کشور و میزان بنگاه‌های معطل شده گفت: به اعتقاد من بخش قابل توجهی از توقف‌ها مربوط به نگاه نادرستی بود که منتظر بود عده‌ای تصمیم بگیرند تا مشکلات کشور حل شود اما ما چنین نگاهی نداشتیم و نداریم؛ ما دیپلماسی عزتمندانه را دنبال می‌کنیم و التماس نمی‌کنیم اما زندگی مردم را مربوط به مذاکره و این طور مسائل نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، در نهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم که شامگاه سه‌شنبه 30 خرداد، انجام شد، در پاسخ به این سؤال که اگر به دو سال قبل و زمان انتخابات ریاست جمهوری برگردید همین تصمیم را می‌گرفتید، گفت: به طور طبیعی نامزدها در انتخابات با یک انگیزه و وعده‌هایی وارد می‌شوند و تحلیلی از شرایط دارند. احساس من هم این بود که شرایط کشور خاص است و مردم دچار ناامیدی هستند و اوضاع را بر وفق مراد خود نمی‌بینند و شرایط اقتصادی و اجتماعی طبق نگاه مردم نیست و حتما باید این وضعیت تغییر کند.

وی افزود: اگر چه من در قوه قضاییه بیشتر به عنوان مطالبه‌گر جای مناسبی داشتم اما احساس وظیفه کردم. اگر به دو سال قبل برگردیم، نه فقط مردم بلکه مسئولان صاحب منصب آن زمان می‌گفتند شرایط کشور به واسطه میزان فروش نفت و وضعیت کسری بودجه از زمان جنگ هم بدتر است و مردم ناامید بودند و شرایط خاصی بر کشور حاکم بود و این علاوه بر دشمنی دشمنان محصول عملکرد دولت هم بود.

حجت‌الاسلام رئیسی اظهار کرد: من احساس کردم اگر در این وضعیت وارد نشوم خلاف وظیفه و تکلیف خود عمل کرده‌ام و برای ایجاد امید در مردم و افزایش مشارکت وارد انتخابات شدم و حتی پیگیر رد صلاحیت برخی نامزدها شدم که حضور آنها می‌توانست مشارکت را افزایش دهد، هر چند طبق نظرسنجی‌ها برنده انتخابات مشخص بود لذا اگر زمان به دو سال قبل برگردد همین تصمیم را دوباره می‌گیرم و لذا پشیمان و نادم نیستم. بنده اهل عافیت‌طلبی نیستم و از ابتدای انقلاب در این عرصه ها بودم و با سختی های زیادی مواجه بودم.

رئیس جمهور درباره پرهیز خود از بیان وضعیت نامطلوب کشور در دوره قبل در چند ماه ابتدایی دولت سیزدهم گفت: روحیه من این نیست که مشکلات را بازگو کنم و فقط برای اینکه مردم امیدوار شوند لازم بود یک سری مشکلات را فهرست کنم تا مردم متوجه شوند هم مشکلات را می‌فهمم و هم مصمم به حل آنها هستم.

وی با بیان اینکه از همان ابتدای دولت با مشکلات فوری  مانند کرونا مواجه بودم، گفت: باید از همان فردای آغاز به کار دولت برای  حل این مشکلات تلاش می کردیم. بر اثر کرونا تعداد زیادی از عزیزان را از دست می دادیم و روزی 700 فوتی داشتیم و خانواده‌های زیادی داغدار می‌شدند و بیمارستان‌ها پر از بیمار بود و اقتصاد کشور و دانشگاه‌ها و مدارس دچار تعطیلی شده بود و حتی برخی از هموطنان برای تزریق واکسن به کشورهای همسایه می‌رفتند و تنها حدود 14 درصد مردم واکسینه شده بودند. در این راستا ما دنبال تولید و واردات واکسن بودیم و در ابتدای کار برای واردات واکسن اقدام کردیم و 6 نوع واکسن داخلی نیز تولید کردیم.

کسری بودجه ام المصائب مسائل اقتصادی کشور

وی با اشاره به کسری 480 هزار میلیاردی بودجه گفت: کسری بودجه ام المصائب مسائل اقتصادی کشور است اما بنده دنبال می‌کردم که برای رفع مشکلات چه کار کنیم و از طرف دیگر مشکل استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول وجود داشت ولی ما تمایل نداشتیم که این کار انجام شود و راهش این بود که تولید را افزایش دهیم و برای کشور ایجاد درآمد کنیم و موفق شدیم با تولید و افزایش درآمد کشور، مشکلات را حل کنیم.

رئیس جمهور بیان کرد: علیرغم آنکه مسائل سیاست خارجی از جمله ارتباط با کشورهای مختلف و تجارت کشور مشکلات جدی پیدا کرده بود، تلاش کردم تا جایی که ممکن است این مسائل را بیان نکنم. من نه برای ناامید کردن مردم، بلکه برای امیدوار کردن آنها آمده بودم و این امیدواری باید در عمل اتفاق می‌افتاد. 

رئیسی تصریح کرد: در مسئله جبران کسری بودجه، کرونا و حرکت چرخ‌های تولید در کشور اقدامات قابل توجهی انجام شد و امروز بیش از 4 هزار واحد صنعتی را راه‌اندازی کردیم و به همین میزان، تولید و اشتغال افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه  دهه نود را باید دهه تعطیلی بسیاری از بخش‌ها نامید، گفت: این موضوع با نگاهی به اعداد و ارقام قابل مشاهده است و آمار نشان می‌دهد شرایط ما خوب نبوده که وارد علت‌های این موضوع نمی‌شوم. در ادامه نیز شرایط را به نحوی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ پیش بردیم که اسفندماه کاملاً وضعیت متفاوت بود و در این مدت، رشد صفر درصدی و ۰.۴ درصدی به ۴.۵ درصد رسید. 

رئیس جمهور اضافه کرد: همچنین شاخص‌های دیگر از جمله تورم، کنترل شد. زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، تورم ۵۹.۳ درصد بود، اما اسفندماه این نرخ ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و به حدود ۴۰ درصد رسید. تمام شاخص‌ها در این مدت شش ماهه متفاوت شد و این شرایط  مردم را امیدوار کرد.

هم می‌شود نفت فروخت و هم می‌شود پولش را گرفت

رئیسی درباره وضعیت فروش نفت در این دوره گفت: برخی قبلاً می‌گفتند نمی‌شود نفت فروخت اما ثابت کردیم که هم می‌شود نفت فروخت و هم می‌شود پولش را گرفت.

رئیس جمهور درباره پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: در دو سه هفته اول دولت به ما اعلام شد که در این دوره از اجلاس شانگهای، عضویت ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت، از این جهت رویکرد متعادل و متوازن دولت سیزدهم توسط کشورهای دیگر مورد توجه قرار گرفت.

حجت‌الاسلام رئیسی یادآور شد: ممکن است بگویید همه اقدامات این دولت در دولت قبلی نیز پیش بینی شده است اما اتفاقی که در میدان باید می افتاد، انجام نشد؛ عضویت در سازمان همکاری شانگهای مربوط به بیش از ۱۵ سال قبل و نزدیک به ۱۷ سال گذشته است. این به خاطر آن است که احساسی در کشورها ایجاد شد که احساس کردند نگاه دولت سیزدهم فقط به چهار کشور نیست و تمام مقدرات را به لبخند یا اخم آنها گره نزده‌ایم.

وی تأکید کرد: نگاه این دولت نگاه متعادلی به کشورهای دیگر است و می‌خواهیم همانند ارتباط با کشورهای غربی، با کشورهای شرقی نیز ارتباط داشته باشیم.

ورود واکسن را به برجام گره نزدیم

رئیس جمهور اظهار کرد: دولت قبل هم حتما می‌خواست واکسن را به کشور وارد کند اما رسماً می‌گفتند چطور انتظار دارید به ما واکسن دهند، وقتی FATF در کشور به نتیجه نرسیده است. در حالی که ورود واکسن به برجام ارتباطی نداشت. نباید این نگاه نادرست را داشت که عضویت در یک سازمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید حتماً با فلان کار همراه شود. ما هیچگاه مذاکره را ترک نکردیم اما ورود واکسن را هم به برجام گره نزدیم.

وی تأکید کرد: بارها گفتیم که زندگی مردم را معطل این مسائل نمی‌کنیم. نگاه گذشته نگاهی یکسویه بود و این محاسبه، محاسبه‌ای اشتباه بود.

دیپلماسی عزتمندانه را دنبال می‌کنیم

رئیس جمهور با اشاره به معطل شدن تولید در کشور و میزان بنگاه‌های معطل شده گفت: همه این‌ها به خاطر همین نگاه نادرست بود. به اعتقاد من بخش قابل توجهی از توقف‌ها مربوط به نگاه نادرستی بود که منتظر بود عده‌ای تصمیم بگیرند تا مشکلات کشور حل شود اما ما چنین نگاهی نداشتیم و نداریم. ما دیپلماسی عزتمندانه را دنبال می‌کنیم و التماس نمی‌کنیم اما زندگی مردم را مربوط به مذاکره و این طور مسائل نمی‌کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ارتباط خود را با روسیه، چین، اندونزی، غرب و شرق برقرار و اعلام کردیم اگر روابط کشورها با ما بر اساس احترام متقابل باشد، حتماً با آنها همکاری خواهیم کرد اما اگر کشوری بخواهد مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی با ما دشمنی کند در مقابل آنها مقاومت خواهیم کرد.

سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی کشور است

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه نباید ظرفیت کشور را معطل ارتباط با چند کشور خاص کرد، گفت: این نوع نگاه، کاملا غیرعادی و غیر تام برای ارتباطات در کشور است. سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی کشور است و سیاست خارجی مبتنی بر اهداف داخلی در حوزه اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی و سیاسی است. اینکه با کشورها ارتباط برقرار می‌کنیم برای آن است که نفع ملت را در این اقدامات می‌بینیم و همه مسافرت‌های من بر اساس منافع ملی و اقتصادی کشور صورت گرفته است.

وی با اشاره به روابط ایران و ترکمنستان در دولت سیزدهم ابراز کرد: سؤال این است که چرا رابطه ما با ترکمنستان به عنوان کشور همسایه و خویشاوند متوقف شده بود، در حالی که می‌توانستیم با این کشور روابط سوآپ گازی داشته باشیم که قرارداد آن در اولین سفر من به عشق آباد امضا شد. چرا ۵ سال بدهی ما به آنها پرداخت نشد و جریمه هم شدیم در حالی که بنا بر اعلام مقامات این کشور، قراردادی که امروز به امضا رسیده می‌تواند تا چند برابر دیگر نیز افزایش پیدا کند.

رئیس جمهور در ادامه در خصوص از سرگیری روابط ایران و عربستان‌سعودی گفت: در سفر من به چین این بحث از سوی آقای شی‌جین‌پینگ مطرح شد و او به من گفت در جریان سفر به ریاض، عربستان برای برقراری روابط با شما اعلام تمایل کرده است؛ نظر شما چیست؟ من گفتم ما هیچ مانعی برای ایجاد ارتباط با عربستان نداریم. رئیس جمهور چین در ادامه گفت که من واسطه شوم؟ که گفتم ما مشکلی نداریم و بعد از آن سفر ایشان تماس گرفت و خبر داد عربستان قرار است نماینده بفرستد و من نیز سطح فرستاده را پرسیدم و هم سطح آن مسئولی را انتخاب کردم.

هیچ زمان عربستان را دشمن خود تلقی نکردیم

حجت‌الاسلا رئیسی اظهار کرد: در نهایت نیز تصمیم به تجدید روابط بین ایران و عربستان شد که این هم ادامه پیدا می‌کند تا بتوانیم روابط را کاملاً برقرار کنیم. اختلافات بین ایران و عربستان در دوره‌هایی زیاد بوده ولی ما هیچ زمان عربستان را دشمن خود تلقی نکردیم. رهبر انقلاب هم فرمودند باید بدانیم دشمن اصلی ما کیست و رژیم صهیونیستی دشمن اصلی است که نباید آن را فراموش کنیم‌.

رئیس جمهور با اشاره به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران براساس گزارش‌های متعدد آژانس بر پیگیری رفع تحریم‌ها تأکید کرد و گفت: البته ما خنثی‌سازی تحریم‌ها را هم دنبال می‌کنیم. باید به این فکر می‌کنیم که کشور به حدی قدرتمند شود که اساسا با تکانه‌هایی مثل تحریم هیچ تکانی نخورد.

حجت‌الاسلام رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: در مذاکرات تا حدی کار در میز مذاکره پیش‌رفت و هیئت مذاکره کننده کشورمان در جلساتی که داشتند، متنی را ارائه کردند و گفتند این‌ها خواسته‌ها و شرایط ماست که باید عملیاتی شود. بعد از اینکه خواسته‌های ما مطرح شد، اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که خواسته‌های شما منطقی و عقلانی است اما پس از آن با اغتشاشات مواجه شدیم و محاسبه غلط آن‌ها این بود که می‌توانند با این اغتشاشات به خواسته‌های خود برسند.

وی ادامه داد: البته الان ما در عمل احساس می‌کنیم که غربی‌ها نادم شده‌اند و پیام‌هایی که می‌رسد نیز همین را نشان می دهد. تصور آنها این بود که می‌توانند با این اغتشاشات مشکلی برای جمهوری اسلامی ایجاد کنند اما غافل از اینکه استحکام جمهوری اسلامی بیش از این است که آنها بتوانند مشکل ایجاد کنند.

 برجام یکی از پرونده‌هایی است که روی میز ما است

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی میز مذاکرات را ترک نکرد، گفت: آنچه آنها اعلام کردند این است که ما حل مسئله را از طریقی غیر از برجام دنبال می‌کنیم. در هر صورت برجام یکی از پرونده‌هایی است که روی میز ما است و پرونده‌های متعددی داریم که یکی از آنها برجام است و مثل دولت قبل، پرونده‌ مورد بحث مان فقط برجام نیست.

حجت‌الاسلام رئیسی ابراز کرد: آنها اگر بخواهند کاملا عادلانه و عزتمندانه با جمهوری اسلامی رفتار کنند، این مذاکرات حتما ادامه پیدا می‌کند و به نتیجه می رسد. آنها در مسئله هسته‌ای باید نگاه عادلانه داشته باشند چون ما نقض پیمان نکردیم. ۱۵ بار آژانس تایید کرده که فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز است و انحرافی ندارد. این آنها بودند که نقض پیمان کردند و به تعهداتشان عمل نکردند.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره اقدامات دولت در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی و قطع گلوگاه‌های فساد، به اقدام یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 و ارائه فهرستی از اسامی ابربدهکاران بانکی اشاره کرد و گفت: در زمان مناظرات انتخاباتی عرض کردم که رئیس دولت، قبل از هر کسی باید مدعی مبارزه با فساد باشد و ما در ابتدای دولت اسامی این بدهکاران را به صورت شفاف اعلام کردیم. به تمام وزرا، استانداران و مدیران دولتی نیز در جلسات شوراهای اداری تأکید کردم که باید اولین مدعی فساد شما باشید.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه بنده در دستگاه قضایی مصمم به مبارزه با فساد بودم و در دولت نیز همین رویه را دنبال کرده‌ام، افزود: در دولت و دستگاه اجرایی، موضوع ساختارهای فسادزاست که ما تلاش کرده‌ایم این ساختارها را شناسایی و اصلاح کنیم و با قاطعیت اعلام می‌کنیم هر مصداقی از فساد نیز گزارش شده دولت مدعی مبارزه با آن بوده است.

رئیس جمهور ایجاد ده‌ها سامانه در زمینه پرداخت تسهیلات، صدور مجوزها، تجارت و دولت هوشمند و غیره را از جمله اقدامات برای اصلاح ساختارهای فسادزا عنوان کرد و گفت: خوشبختانه امروز با انتخاب نیروهای شایسته و حساس نسبت به مقوله فساد، بسیاری از ساختارهای فسادزا اصلاح و فضای کشور نیز تغییر کرده است و حتماً ادامه این روش در فسادستیزی مؤثر خواهد بود.

رئیسی ادامه داد: در عین حال بنده در سفر به استان‌های مختلف کشور با فریاد بلند اعلام کرده‌ام، مردم خود بهترین ناظران بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی هستند و ما نیز هیچ فسادی را تحمل نخواهیم کرد.

فساد در هیچ بخشی قابل تحمل نیست 

رئیس جمهور همچنین برکناری مدیران ناکارآمد را بخش دیگری از اقدامات دولت در زمینه اصلاحات ساختاری دستگاه‌های اجرایی برشمرد و افزود: فساد در هیچ بخشی برای ما قابل تحمل نیست و از ابتدا نیز تأکید کرده‌ایم گزارش‌های مربوط به فساد را برای دولت نعمت می‌دانیم چرا که با برخورد و اصلاح آنها مردم را امیدوارتر خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌های دولت برای مهار تورم و اقدامات مثبت اقتصادی ملموس در سفره معیشتی مردم گفت: مسئله تورم درد مزمنی است که سال‌هاست به آن گرفتار هستیم. زمانی که دولت آغاز به‌کار کرد تورم موجود در کشور 60 درصد بود، اما دولت تلاش کرد تا اقداماتش موجب افزایش تورم نشود.

رئیس جمهور تلاش برای نداشتن کسری بودجه، کنترل رشد نقدینگی و پرهیز از هزینه‌های اضافی را سه اقدام مهم دولت در زمینه مهار تورم عنوان کرد و اظهار داشت: اول تلاش کردیم کسری بودجه نداشته باشیم به نحوی که در سال 1401 منابع و مخارج تقریباً همسان بود. در گام بعدی تلاش شد تا رشد نقدینگی کنترل شود و در این زمینه توانستیم رشد نقدینگی 43 درصدی را تا اواخر سال 1401 به 30 درصد کاهش دهیم و در نهایت اینکه به استثنای مواردی که از سوی مجلس به عنوان طرح به دولت تکلیف می‌شود، مانند رتبه‌بندی معلمان، تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و غیره، تلاش کردیم دولت هزینه اضافی نداشته باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه به اقدام دولت در جهت اصلاح نظام بانکی اشاره کرد و گفت: موضوع اضافه برداشت بانک‌ها نیز از دیگر موارد مشکل‌زا بود که اصلاح این رویه از ابتدای سال 1402 به صورت جدی آغاز شده است، چرا که مردم به بانک‌ها اعتماد دارند و بانک‌ها نیز باید این اعتماد مردم را حفظ کنند.

رئیس جمهور افزود: تلاش دولت آن است تا نظام بانکی را به نحوی مدیریت کند که بانک‌های ناتراز نیز تراز شوند.

حجت‌الاسلام رئیسی به موضوع انتظارات تورمی ناشی از فضاسازی بعد از اغتشاشات و اثرات آن بر افزایش قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: در آن مقطع با شایعات عجیب علیه مسئولان، نظام بانکی و بازار و همچنین عددسازی، تلاش شد تا به تورم دامن زده شده و در مردم ایجاد نگرانی کنند که خوشبختانه مردم آنها را ناکام گذاشتند.

آمارهای 3 ماهه اخیر مؤید سیر نزولی تورم است 

رئیس جمهور با بیان اینکه تمام تلاش دولت در جهت کنترل تورم است، افزود: آمارهای 3 ماهه اخیر نیز مؤید همین امر و سیر نزولی تورم است که حتماً با همکاری مردم و پیگیری مسئولان این روند نزولی ادامه پیدا خواهد کرد در عین حال دولت نیز معتقد است باید اقداماتی همچون کنترل تورم، افزایش تولید و درآمدهای دولت، در سفره مردم ملموس و تأثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه به صفر رساندن 87 میلیون بشکه میعانات گازی شناور در سواحل را که موجب نگرانی همگان شده بود، از دیگر نتایج تعامل و ارتباط با کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان عنوان کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی انتقادهای صورت گرفته درباره عدم اجرای کامل طرح کالا برگ، به فراهم نبودن زیرساخت‌های اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: در حال حاضر طرح کالابرگ در 3 استان و به صورت پایلوت در حال اجراست و تلاش داریم این طرح را به‌ویژه درباره 11 قلم کالای اساسی اجرا کنیم، به‌نحوی که نوسانات ارز به هیچ وجه بر قیمت آنها اثرگذار نباشد و در سفره مردم و بازار ثبات ایجاد شود.

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه به رشد 19 درصدی تولید ماشین‌آلات و تعیین تکلیف 2 هزار و 700 معدن در سراسر کشور از سوی دولت اشاره کرد و گفت: مردم وقتی این مسائل را می‌بینند با دولت همکاری می‌کنند و این همکاری بزرگترین سرمایه برای ماست. یقین داریم به برکت خون شهدا، حضور کارآفرینان، فعالین اقتصادی، کارگران و همه مسئولان در بخش‌های مختلف، وضعیت اقتصاد، روز به روز بهتر و منجر به پیشرفت بیشتر کشور خواهد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره 2 اقدام مهم و حساس از سوی دولت از جمله اصلاح ساختار نظام بانکی و حذف ارز ترجیحی با بیان اینکه دولت به دنبال انجام کارهایی است که به نفع مردم باشد، ولو اینکه سختی‌هایی در پی داشته باشد، افزود: اگر دولت قبل به وظیفه خود در زمینه حذف ارز ترجیحی عمل می‌کرد شاهد بسیاری از مشکلات نبودیم در عین حال دولت سیزدهم در این رابطه اقدام کرد و اگر وضعیت فروش نفت و درآمدهای دولت بهبود نیافته بود، تورم سه رقمی دور از انتظار نبود، اما زمانی که دولت تولید و درآمد داشته باشد می‌توان به کاهش تورم امید داشت و حتماً امید داریم با تلاش‌های دولت و همه دست‌اندرکاران وضعیت بهتر و بهتر خواهد شد.

حجت‌الاسلام رئیسی با تقسیم اقدامات دولت به 2 بخش اقدامات فوری و اقدامات زمان‌بر، گفت: در برنامه هفتم توسعه رفع ناترازی در 5 بخش انرژی، آب، نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و بودجه پیش‌بینی و راه‌حل‌های آن نیز در نظر گرفته شده که حتماً این ناترازی‌ها نیز تراز خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش 5 برابری مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه‌های وزارت نفت به عزم دولت برای رفع موانع تولید و حل مشکلات شرکت‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: قصد داریم مهار تورم را از طریق رشد تولید محقق کنیم نه رکود، در عین حال معتقدیم رشد اقتصادی بدون افزایش بهره‌وری امکان‌پذیر نیست. هدف‌گذاری ما تحقق رشد 8 درصدی است، اما با دستگاه اداری ناتوان حتماً نمی‌توان به این هدف رسید ، لذا تحول اداری را حتماً دنبال خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام  رئیسی در ادامه به برخی اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در استان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در خوزستان وضعیت آب و فاضلاب استان با مشکلات جدی مواجه بود، اما در آغاز به‌کار دولت فقط 5 جبهه کاری در آن استان فعال بود که امروز این استان با بیش از 156 جبهه کاری به کارگاه سازندگی تبدیل شده است. در میانه، همدان و سنندج به مشکل آب آشامیدنی مردم پایان داده شد و در آذربایجان شرقی رونق کارگاه‌های تولیدی به گونه‌ای بوده که فرصت‌های شغلی از تعداد کارگران جویای کار پیشی گرفته است.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره وعده دولت در زمینه ساخت مسکن و اقدامات دولت درباره رفع نیاز مردم در این بخش، گفت: رویکرد دولت همواره تحقق وعده‌ها بوده، اما درباره مسکن علاوه بر وعده دولت ساخت یک میلیون مسکن در سال نیاز کشور و مصوبه قانونی مجلس نیز بوده است و کسانی که در گذشته به تکلیف قانونی خود در این زمینه عمل نکردند موجب بروز مشکلات امروز بازار و حوزه مسکن شده‌اند، در عین حال ما در کشور برای ساخت مسکن زمین کم نداریم و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یک میلیون و 600 هزار مسکن شهری و 400 هزار مسکن روستایی در حال ساخت است.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه در برخی شهرهای کوچک نسبت به واگذاری زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی اقدام کرده‌ایم، اظهار کرد: برخی دانشگاه‌های دارای زمین را مکلف به واگذاری زمین یا ساخت مسکن برای دانشجویان و اساتید دانشگاه کرده‌ایم و در کارخانه‌ها و ادارات با فعالسازی تعاونی‌های مسکن رفع نیاز مسکن کارمندان و کارگران را دنبال می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: ما دولت صادق‌الوعدی هستیم و برای عمل به وعده‌هایمان نیز تلاش می‌کنیم در عین حال اگر به هر دلیلی موفق به تحقق وعده‌ای نشدیم صادقانه دلایل آن را با مردم در میان می‌گذاریم.

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه با ذکر مثالی به میراث به‌جا مانده از دولت قبل برای دولت مردمی در زمینه مسکن اشاره کرد و گفت: ما امروز با 240 هزار مسکن مهر ساخته نشده مواجه هستیم که پول آن از مردم گرفته شده، اما در جای دیگر هزینه شده است. با این وجود این دولت باید با هزینه ساخت امروز مسکن این تعهدات را عملی کند.

رئیس جمهور تأکید کرد: درباره احیای دریاچه ارومیه نیز در یکسال به صورت 3 شیفت کار صورت گرفت تا پروژه‌های نیمه تمامی که مردم را ناامید کرده به سرانجام برسد. عده‌ای می‌گویند این طرح‌های 10 الی 15 ساله به نام ما بوده و سوال ما این است که اگر به نام شما بوده چرا آنها را تکمیل نکردید.

دولت سیزدهم خزانه بدهکار را تحویل گرفت

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: زمانی موضوع تحویل خزانه خالی به دولت مطرح بود، در حالی که ما نه خزانه خالی بلکه خزانه بدهکار را تحویل گرفتیم و ماهانه 13 هزار میلیارد تومان از فاکتورهایی که در دولت قبل هزینه شده را پرداخت می‌کنیم. دلیل بیان این مسائل صرفاً از این جهت است که مردم بدانند این دولت وارث چه مشکلاتی بوده است.

رئیس جمهور ضمن گرامیداشت یاد مرحوم رستم قاسمی، گفت: خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی فعلی اقدامات صورت گرفته در بخش مسکن را با قوت پیگیری می‌کند. کشور ظرفیت‌های زیادی دارد و ان‌شاءالله با کار و تلاش مسئولین در آینده نزدیک حامل خبرهای خوشی برای مردم درباره مسکن باشیم.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره اقدامات دولت در زمینه ساماندهی بازار خودرو نیز افزود: در بازار خودرو نیاز کشور بالاتر از میزان تولید است که برای ساماندهی این وضعیت یا باید تولید را افزایش دهیم یا خودروی مورد نیاز را از خارج وارد کنیم که دولت هر دو اقدام را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس جمهور افزود: در زمینه تولید خودرو در سال 1401 افزایش 40 درصدی داشتیم که نشان می‌دهد در زمینه تولید کاملاً موفق عمل کرده‌ایم و نسبت به واردات خودرو نیز به اندازه رفع نیاز مردم اقدام خواهیم کرد. در زمینه کیفیت خودروها نیز برخی خودروهای فاقد کیفیت از مدار تولید خارج و تعداد دیگری خودروی با کیفیت وارد خط تولید شده‌اند که خوشبختانه در حال حاضر وضعیت خودرو رو به عادی شدن است.

حجت‌الاسلام رئیسی در بخش پایانی گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم ضمن دعوت از نخبگان، اصحاب قلم، صاحبان تریبون و عموم مردم به بیان نظرات و پیشنهادات خود به دولت نقد منصفانه را برای قوه مجریه یک نعمت عنوان کرد و گفت: امیدواریم آنچه تا کنون انجام شده در جهت رضایت خدای متعال و مردم بوده باشد. بنده شخصاً در دور دوم سفرهای مصوبات استانی را پیگیری و در تعاملات خارجی تفاهمات صورت گرفته با کشورهای مختلف را پیگیری می‌کنم تا به مرحله اجرا و عمل درآیند و منجر به ایجاد درآمد و رونق اقتصاد کشور شوند، به‌نحوی که شرایط برای مردم عزیز کشورمان روز به روز بهتر، دوستان انقلاب امیدوارتر و دشمنان انقلاب ناامیدتر شوند.

انتهای پیام
captcha