بررسی ویژگی‌های امام حسین(ع) در حدیث لوح در شماره جدید «معارف حسینی»
کد خبر: 4148990
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸

بررسی ویژگی‌های امام حسین(ع) در حدیث لوح در شماره جدید «معارف حسینی»

شماره جدید فصلنامه «معارف حسینی» منتشر شد و در این شماره «ویژگی‌های امام حسین(ع) در حدیث لوح» مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش ایکنا، این شماره از فصلنامه «معارف حسینی» حاوی شش مقاله با عناوین «ویژگی‌های امام حسین(ع) در حدیث لوح» به قلم علی فارسی مدان، «عدم حضور بزرگان شیعه در قیام مسلم بن عقیل(ع)»، نوشته حسین حمزه و احمد ناصری امین، روش‌های تربیتی مؤثر در نهادینه کردن فرهنگ اربعین حسینی، اثر مهدی میرزایی، فاطمه حسین‌زاده و عباس عامری‌پور «بررسی تناقض‌های بین حضور جنیان در کربلا با آیه جنود غیبی خداوند» نوشته محمدجعفر میلان نورانی و مجید کیهان‌فر «روایات عاشورایی میرزامحمدتقی سپهرکاشانی در ناسخ التواریخ» به قلم محسن رفعت و «نکته‌هایی از معارف حسینی» نوشته محمدحسین مردانی نوکنده است.

در بخشی از مقاله «ویژگی‌های امام حسین(ع) در حدیث لوح» آمده است: حدیث لوحِ یکی از احادیث پیامبر(ص) است که برای اثبات امامت امه(ع) وارد شده است. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی و تحلیلی به این سؤال اساسی پاسخ دهد که در حدیث لوح برای امام حسین(ع) چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی آمده است؟ این حدیث را جابر بن عبدالله انصاری نزد حضرت فاطمه(س) مشاهده کرده بود و بعدها به درخواست امام باقر(ع) آن حدیث را برای ایشان نقل کرد. در این حدیث اسامی همه جانشینان رسول خدا(ص)، از امام علی(ع) تا حضرت مهدی(عج) ذکر شده است. همچنین در این حدیث خصوصیات و ویژگی‌های امام حسین(ع) مانند خزانه‌دار وحی، مقام شهادت، سیدالشهداء، عاقبت بخیری، کلمه تامه، حجت بالغه، معیار ثواب و عقاب بیان شده است.

در بخش دیگری از این مقاله می‌خوانیم: حدیث لوح از احادیث جامع و مشهور در منابع روایی و تفسیری معتبر شیعه است که از طریق جابر بن عبدالله انصاری نقل شده است. این حدیث هدیه‌ای‌ از طرف خداوند به پیامبر اکرم(ص) به مناسبت تولد امام حسین است که موجبات خوشحالی و شادی حضرت زهرا(س) را فراهم کرد. در این حدیث موضوعات مختلفی از جمله، سنت جانشین قرار دادن برای پیامبران، برتری امام علی بر همه اوصیاء، امامت در نسل امام حسین(ع)، عدم انکار امه، موضوع مهدویت و به کمال رسیدن امامت به وسیله امام زمان بیان شده است. یکی از مباحث مهم حدیث لوح بیان خصوصیات امام حسین(ع) است. از این رو پژوهش حاضر درصدد است با روش توصیفی و تحلیلی، ویژگی‌های امام حسین در حدیث لوح را مورد بررسی قرار دهد.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: این حدیث که در منابع متعدد و معتبر شیعه نقل شده، به ذکر اسامی ائمه دوازده گانه شیعه و فضایل ایشان پرداخته است. سند این روایت صحیحه و معتبر است. با توجه به مقبولیت و فراوانی نقل آن در منابع مختلف می‌توان آن را مشهور دانست. این حدیث، توسط جابر بن عبدالله انصاری از صحابی معروف پیامبر اکرم(ص) نقل شده است. این جستار به ویژگی‌های امام حسین(ع) در حدیث لوح پرداخت. خزانه‌دار وحی، مقام شهادت، سیدالشهداء، عاقبت بخیری، کلمه تامه، حجت بالغه و معیار ثواب و عقاب، از ویژگی‌های آمده در این حدیث است.

برای مشاهده متن کامل مقالات این شماره اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha