اختصاص بودجه‌ برای توسعه فعالیت‌‌های جهاددانشگاهی آذربایجان‌‌شرقی
کد خبر: 4148267
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس خبر داد:

اختصاص بودجه‌ برای توسعه فعالیت‌‌های جهاددانشگاهی آذربایجان‌‌شرقی

علیرضا منادی سفیدان، از اختصاص بودجه‌ برای توسعه فعالیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی خبر داد.

علیرضا منادی، نماینده مردم تبریز در مجلس

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در دیدار با رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، از اختصاص بودجه‌ برای توسعه فعالیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: آینده روشنی را برای مجموعه جهاددانشگاهی متصور هستیم و این مجموعه می‌تواند در زمینه تحقق شعار سال نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان اینکه امروز شاهد دستاوردهای ارزشمند این نهاد انقلابی هستیم، یادآور شد: جهاددانشگاهی در کنار سایر شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه فعالیت‌های علمی می‌تواند موثر بوده و یکی از پیشگامان عرصه دانش بنیان کشور شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی، درمان ناباروری، سلول‌های بنیادی، انرژی‌های نو و حوزه‌های فرهنگی را از جمله اقدامات مثبت این نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی دانست و بر لزوم حمایت مجلس از جهاد دانشگاهی تاکید کرد.

علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، نیز در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های دکتر منادی در جهت تخصیص بودجه به نام جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه ریشه‌ جهاددانشگاهی با فرهنگ و علم پیوند خورده است، افزود: در اوایل جنگ و در زمانی که مباحث دانش بنیان مطرح نبود، دانشجویان دانشکده فنی تبریز با مدیریت جهاددانشگاهی دست به اقدامات دانش بنیان در حوزه دفاعی زدند.

فاتحی فر، با تأکید بر اینکه این نهاد توانسته همانند یک سازمان چند منظوره، فعالیت‌های متنوعی را پیگیری کند، گفت: جهاددانشگاهی در کنار یکپارچگی فعالیت‌ها، بومی‌سازی و توجه به مباحث بومی را نیز محور فعالیت‌های خود قرار داده و توانسته اتفاقات مختلفی را در این رابطه رقم بزند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی افزود: واحدها و مراکز مختلف جهاددانشگاهی در سطح کشور در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی، آموزشی، درمانی و غیره فعالیت می‌کنند و این توانمندی‌ها در نقاط مختلف کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر رسالتی که نظام اسلامی بر عهده این نهاد گذاشته تا کارهای بر زمین مانده را پیگیری و مرتفع کند، افزود: دست و بال جهاددانشگاهی در حوزه فعالیت‌هایش گاه بازتر از دانشگاه‌ها بوده و به همین دلیل متمایز از دانشگاه فعالیت می‌کند و برخی مواقع فعالیت‌هایی را با نیرو و هیئت علمی کم انجام می‌دهد که گستردگی و اثربخشی فراوان دارد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان با اشاره به اینکه بخش تجاری سازی در این سازمان به تازگی راه‌اندازی شده است، گفت: گاه دست دانشگاه‌ها در حوزه تجاری‌سازی بسته است، اما جهاددانشگاهی از بدو تشکیل به درآمدزایی عادت کرده و چندان متکی به بودجه دولتی نیست، چرا که درآمدهای خود را به واسطه فعالیت‌های مختلف تأمین می‌کند.

وی با اشاره به مبانی و ریشه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی از بدو تأسیس اظهار کرد: این نهاد از اصالت خود به دور نیفتاده و همواره در سطح کشور سعی کرده در حوزه فرهنگی فعال بوده و به نیازهای روز جامعه توجه کند که فعالیت خبرگزاری‌های دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) و مرکز افکارسنجی دانشجویان(ایسپا) در این راستا است.

فاتحی فر، با بیان این‌که جهاددانشگاهی در حوزه پژوهشی نیز فعال بوده و این بخش گسترده‌تر از حوزه آموزشی است، تصریح کرد: مرکز انرژی‌های تجدیدپذیر در معاونت پژوهشی، بیش از یک دهه فعالیت دارد که در قالب آن با شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف قراردادهایی را منعقد کرده و نیروگاه‌های خورشیدی راه‌اندازی می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، مباحث پزشکی را نیز جزوی از فعالیت‌های این سازمان برشمرد و افزود: جهاددانشگاهی در این رابطه انرژی بیشتری صرف کرده و فعالیت‌های پزشکی را در حوزه طب کار، کلینیک پیشگیری و درمان ناباروری پیگیری می‌کند.

وی در ادامه به فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی استان نیز اشاره کرد و گفت: پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی در سه گروه مدیریت توسعه، برنامه ریزی شهری و جامعه شناسی در حال فعالیت بوده و با ارگان‌ها و شرکت‌ها در حوزه مطالعاتی همکاری‌هایی دارد.

فاتحی فر، در خصوص فعالیت‌های این سازمان در زمینه آموزش‌های کوتاه مدت و بلند مدت نیز گفت: مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی با جذب دانشجویان مستعد در رشته‌هایی متناسب با بازار کار، به فعالیت خود ادامه داده و  پنج مرکز آموزشی کوتاه مدت در تبریز و سه مرکز در شهرستان‌ها در حال ارائه آموزشی‌های عمومی و تخصصی به فراگیران هستند.

انتهای پیام
captcha