نخستین برند خاتم شیراز رونمایی می‌شود
کد خبر: 4147893
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸

نخستین برند خاتم شیراز رونمایی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس با اشاره به پیشینه شیراز در "خاتم" و ارزشمندی آثار هنری این دیار، گفت: هفته آینده نخستین برند خاتم شیراز، با عنوان "سروناز" رونمایی خواهد شد.

نخستین برند خاتم شیراز رونمایی می‌شودبه گزارش ایکنا از فارس، سید مؤید محسن‌نژاد مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس امروز، ۲۴ خرداد در نشست خبری که به مناسبت هفته صنایع دستی برگزار شد، گفت: ایجاد تاسیسات گردشگری در بافت تاریخی شیراز مطلوب بوده و پتانسیل این محدوده برای فعال شدن کارگاه‌ها و بازار‌های صنایع‌دستی منحصر به‌فرد است بنابراین یکی از برنامه‌ها اجرای طرح پایلوت استقرار خانه هنر در محله‌های تاریخی شیراز بود که اخیرا، این مهم در محله «بالاکفت» عملیاتی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه ۵۰ متقاضی برای تبدیل خانه به کارگاه صنایع‌دستی اعلام آمادگی کرده‌اند، تصریح کرد: از آنجا که خانه کارگاه یا خانه صنایع دستی؛ محل زیست و آموزش و ترویج صنایع دستی خواهد بود؛ حضور و فعالیت هنرمندان، زمینه‌ساز بازگشت جریان زندگی و تقویت کننده مصونیت بافت تاریخی فرهنگی است.

محسن نژاد همچنین با اشاره به تبادل تفاهمنامه‌هایی با کمیته امداد، بسیج سازندگی و بهزیستی فارس برای توسعه تولید، آموزش و فروش صنایع دستی، که منجر به گسترش مراکز فروش و توزیع تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی شد، افزود: با استناد به این تفاهمنامه‌ها، کارگاه‌هایی در خیابان‌های اسدآبادی، احمدی جنوبی، سیبویه و. شیراز، تجهیز شد. مراکزی نیز برای عرضه صنایع دستی و استقرار هنرمند با هدف توسعه و ترویج صنایع دستی، نظیر خانه یا مدرسه «گره» در بافت تاریخی شیراز راه‌اندازی شد. علاوه بر آن ۱۶ کارگاه صنایع دستی نیز در مجموعه میراث جهانی «تخت جمشید» در حال ساحت و آماده سازی است.

این مقام مسئول، یکی از ظرفیت‌های هنری شیراز در زمینه صنایع‌دستی را «خاتم» دانست و با اشاره به اهمیت توجه به برندسازی برای تحقق اهداف مد نظر، از ثبت نخستین برند خاتم شیراز با عنوان «سروناز» خبر داد و گفت: فارس ۲ شهر جهانی و یک شهر و ۲ روستای ملی صنایع دستی دارد و این عناوین امکانی را برای حضور صنعتگران هنرمند این استان در عرصه‌های جهانی فراهم کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: تلاش برای انحصاری کردن حضور صنایع دستی فارس در بازار‌هایی نظیر «قطر»، یک الزام است لذا چنین اقداماتی ارزش افزوده فراوانی را به همراه خواهد داشت و زمینه ساز ارتقاء توان اقتصادی و کاهش اتکا به صادرات نفتی خواهد شد.

از ۲۱ هزار هنرمند صنایع دستی ۱۰۰ نفر تولیدات فاخر دارند

احمدی فارسانی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس نیز در ادامه این نشست بیان کرد: نخستین مشکل صنایع دستی استان فارس و شهر شیراز این بود که تولید اقتصادی صنایع دستی نداشتیم و تولیدات صنایع دستی شیراز گران و بوتیکی بود. اکنون اصفهان برنامه‌ای در این باره پیاده کرده که نتیجه بخش بوده است.

وی ادامه داد: حدود ۲۱ هزار هنرمند صنایع دستی در فارس حضور دارند که تنها ٥٠٠ تا ١٠٠٠ نفر آنان آثار هنری استاندارد و فاخر تولید می‌کنند. غرفه‌های دائم فروش از مصوبات سفر تحت عنوان غرفه‌های فروش دائم زندیه هفته آینده افتتاح در تخت جمشید نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود.

احمدی، وجود ١١ برند در حوزه صنایع دستی را مورد اشاره قرار داد و گفت: فرمانداران شهر‌های ملی صنایع دستی «مرودشت و کازورن» متعهد شده‌اند که با ثبت صنایع دستی این شهرها، برای ایجاد بستر و کارگاه‌های تولیدی اقدام کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: پس از ۶۰ سال سردیس هنرمندان شاخص صنایع دستی با رایزنی شهردار در باغ جهان نما ساخته شد. با همکاری شورای شهر شیراز، طرح الزام صنایع دستی در نما‌های ساختمانی مصوب شد، افزود: دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی نیز سال گذشته در شیراز راه‌اندازی شد.

احمدی ادامه داد: موافقت احداث فرهنگسرای مادر در محله بالاکفت نیز برای تکمیل «هر خانه، یک کارگاه» از شهرداری گرفته شده است.

این مسئول به بیمه صنعتگران را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در آبانماه سال گذشته معاون وزیر میراث فرهنگی به شیراز آمد و قول سهیمه ۶۰۰ نفری را گرفتیم و شرط آن داشتن مجوز از فنی و حرفه‌ای بود. خوشبختانه اقدامات اولیه آن انجام شده است و منتظر ابلاغ آن‌ها هستیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس با اشاره به اینکه در ۴۰ سال اخیر کل اعتبارات صنایع دستی مشاغل خانگی به ١٠ میلیارد نمی‌رسید، گفت: طی چهارماه گذشته ٣٧ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

احمدی همچنین از برگزاری ۲ نشست تخصصی سفال سرامیک، تجلیل از زوج‌های هنرمندان فرزندان و والدین، تجلیل از فعالان این حوزه، معرفی و فرمانداران و دهیاران برتر، برگزاری یک رویداد در گذر صنایع دستی مشیر و ... را از مهمترین برنامه‌های هفته صنایع دستی در فارس اعلام کرد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha