رفع دغدغه‌های رهبری سرلوحه اقدامات قرار دارد/ تذکار ایکنا بجا و در حال پیگیری است
کد خبر: 4141587
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۱
علی رمضانی در گفت‌وگوی صریح با ایکنا:

رفع دغدغه‌های رهبری سرلوحه اقدامات قرار دارد/ تذکار ایکنا بجا و در حال پیگیری است

قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان آنکه تلاش برای رفع دغدغه رهبری درباره چربش کفه آثار ترجمه در قیاس با تالیف در حوزه نشر کودک و نوجوان سرلوحه سیاستگذاران معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است یادآور شد: نکات مورد تذکار ایکنا درباره برخورد با غرفه‌های متخلف در زمینه ارائه محصولات فارغ از بدنه نشر، به جا و در حال پیگیری است.‌

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از 20 اردیبهشت فعالیت خود را به میزبانی مصلای امام‌ خمینی(ره) آغاز کرده، یکی از متفاوت‌ترین ادوار برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور در حوزه میزبانی از انبوه مخاطبان و تنوع آثار حوزه کتاب و نشر از یک‌سو و جابجایی رکوردهای مختلف و متعدد در حوزه فروش و اقتصاد نشر با وجود شرایط اقتصادی موجود در جامعه از طرفی دیگر را پشت سر می‎‌گذارد.

اما با وجود تمامی نکات مثبت، قابل تحسین و تحول‌ساز این دوره نمایشگاه؛ بعد از گذشت یک‌ هفته از ایام برگزاری این رخداد؛ حضور مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای و حضور رییس دولت از طرفی دیگر؛ دغدغه‌هایی را مبنی‌ بر بازتاب برخی آسیب‌ها و مطالبات ناشران را با خود به‌همراه داشته است.

 از جمله این مؤلفه‌ها می‌توان به حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه و تذکار ایشان مبنی‌ بر چربش کفه ترجمه نسبت ‌به تألیف آثار در حوزه نشر کودکان و نوجوانان اشاره داشت. همچنین بعد از حضور ریاست جمهوری و بازدید او از بخش‌های مختلف نمایشگاه؛ ارجاعات رئیس دولت سیزدهم مبنی‌ بر خبرهای خوش در حوزه کاغذ ملی و بیان برخی از دغدغه‌مندی‌ها و مطالبات ناشران نسبت‌ به عدم کیفیت لازم کاغذهای تولید داخل به‌ویژه برای چاپ و نشر آثار کودک و نوجوان و همچنین دغدغه چاپخانه‌داران مبنی‌ بر آسیب‌زدن این کاغذها به دستگاه‌های چاپ به سبب کیفیت پایین از جمله مهم‌ترین مواردی بودند که بعد از گذشت یک هفته از نمایشگاه بیش‌از پیش توجه و پاسخ‌گویی در راستای رفع آن‌ها را از زبان مسئولان می‌طلبد.

در این‌ میان مشاهدات خبرنگار ایکنا نسبت‌ به فروش محصولاتی غیر از ضوابط موجود در حوزه چاپ و نشر در انگشت‌شمار غرفه‌های حاضر در بخش ناشران عمومی این دوره نمایشگاه و همچنین برخی شائبه‌ها و حرف‌های درگوشی مبنی‌ بر آخرین دوره میزبانی مصلای امام‌ خمینی(ره) از نمایشگاه کتاب تهران و انتقال قطعی و دائمی این رخداد از سال آینده (گام سی‌وپنجم) به «شهر آفتاب»؛ همه و همه مؤلفه‌های دغدغه‌مندی است که نه‌تنها حوزه نشر و چاپ کتاب که مخاطبان به‌عنوان ولی‌نعمتان اصلی این صنعت را در جایگاه شنیدن پاسخ مسئولان قرار می‌دهد.

با همین رویکرد به گفت‌وگویی صریح و بی‌واسطه با علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرداخته‌یم.

رفع دغدغه‌های رهبری سرلوحه اقدامات قرار دارد / تذکار ایکنا به جا و در حال پیگیری است

 درباره محل میزبانی نمایشگاه حرف زیاد است؛ مهم عمل و اجراست

رمضانی در پاسخ به پرسش‌های ایکنا نخست درباره تغییر محل برگزاری نمایشگاه از سال آینده، با بیان اینکه درباره محل برگزاری نمایشگاه گفت‌وگوهای زیادی انجام می‌شود، افزود: آنچه که ما مسئولان و سپس ناشران و فعالان این حوزه به آن احتیاج داریم و بیش‌ از ما مخاطبان و دوستداران کتاب نیازمند آن هستند نگاه به حوزه عملیاتی و فعالیت‌های اجرایی مسئولان و خادمان اصلی کتاب است.

وی ادامه داد: به‌جای حرف زدن و یا خط و نشان کشیدن چنانچه مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن تأکید داشته‌اند، در حوزه عمل‌گرایی، باید پاسخ‌گوی مخاطبان باشیم. پس برای این مهم، لازم است، ابتدا فضا و امکانات را برای میزبانی از نمایشگاهی به عظمت، وسعت و حجم مخاطبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آماده کنیم و بعد درباره تغییر محیط میزبانی از این رویداد که مهم‌ترین ولی‌نعمتانش، یعنی مردم فرهنگ‌دوست ایرانی را میزبانی می‌کند نگاه‌مان را آماده کنیم.

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: قطعاً خواست و هدف مسئولان در حوزه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، تحقق تمامی وجوه میزبانی، از ایجاد رفاه و امنیت تا تسهیل آمد و شد ناشران، کتاب‌فروشان و البته بیش‌از همه مردم است. پس طبیعی و ضروری است در حیطه برنامه‌ریزی کلان، به تمام این مؤلفه‌ها اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

رفع دغدغه‌های رهبری سرلوحه اقدامات قرار دارد / تذکار ایکنا به جا و در حال پیگیری است

پاسخ به دغدغه رهبری در سایه تعامل مسئولان و ناشران

رمضانی در پاسخ به دیگر پرسش ایکنا مبنی‌ بر آنکه برنامه دولت برای گام برداشتن در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و رفع دغدغه ایشان خاصه در حوزه قدرت بخشی به آثار تألیفی در برابر چربش کفه آثار ترجمه در حوزه نشر کودک و نوجوان چیست و آیا این مهم سیاست اجرایی یک سال پیش رو معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به خود معطوف می ‌کند؟ تصریح کرد: رفع این مسئله و پاسخ به تذکار رهبری مهم‌ترین اهتمام دولت است. قطعاً تلاش برای رفع دغدغه مقام معظم رهبری سرلوحه کار ما و البته ناشران حاضر در این بخش خواهد بود. تلاش خواهیم کرد تا در سایه همکاری و تعامل میان مسئولان و ناشران برای رفع این آسیب تمام قد وارد میدان شویم.

وی با تأکید بر اینکه باید از فرآورده‌ها و داشته‌های مثبت و ارزشمند جهان در حوزه نشر و آثار مکتوب بهترین بهره و استفاده را برد، تصریح کرد: توصیه معظم‌له، همچنین رویکرد و نگاه ما در تعامل با بدنه ناشران و مؤلفان بر این مسئله استوار است تا بتوانیم در حوزه تولیدات اثربخش و جریان‌ساز با محوریت ادبیات کودک و نوجوان در مقام تألیف دستی بالاتر داشته باشیم، تا در حوزه جریان‌سازی فرهنگی و همچنین ارائه سبک زندگی، فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی بتوانیم آثاری درخشان‌تر و قدرتمندتر از قلم، فکر و نگاه نویسندگان کشورمان با محوریت ادبیات کودک و نوجوان منتشر کنیم.

رفع دغدغه‌های رهبری سرلوحه اقدامات قرار دارد / تذکار ایکنا به جا و در حال پیگیری است

نگاه دولت به حل مسئله کاغذ آینده‌نگرانه است

رمضانی درباره مسئله افزایش کیفیت کاغذ تولید داخل برای تسهیل کاربری آن برای ناشران کودکان و نوجوانان که کیفیت آن را مناسب تولید آثار این حوزه نمی‌دانند و اغلب چاپخانه‌ها نیز حاضر به چاپ کتاب‌های کودک با کاغذهای ایرانی نیستند، تصریح کرد: مسئله آن است که تأکیدات رئیس‌جمهور و همچنین اشارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر کاهش نگرانی ناشران درباره کاغذ و خبرهای خوش در این حوزه که طی ایام نمایشگاه رسانه‌ای شد، معطوف به نگاه پیشِ رو و مقوله آینده‌نگری است.

وی با تأکید بر آنکه باید با تمام توان بخش‌های فنی و تکنولوژی را ارتقا دهیم و تمامی مسئولان در این عرصه تمام‌قد پای کار هستند، اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک با برطرف ساختن موارد مطرح‌شده، طی نشست‌های تعاملی با ناشران کودک و نوجوان به‌ویژه ناشران پیشکسوت و شناخته‌شده این عرصه بتوان هم توان فنی و هم کیفیت کاغذهای تولیدی را بالا برد تا این کاغذها علاوه‌ بر حوزه کتاب‌های درسی و دیگر بخش‌ها، بتوانند به سهولت و راحتی در اختیار ناشران کودک و نوجوان نیز قرار گیرد و در آینده‌ای نزدیک کم‌تر شاهد مطرح شدن چنین دست از آسیب‌هایی از سوی بدنه ناشران کودک و نوجوان باشیم.

رفع دغدغه‌های رهبری سرلوحه اقدامات قرار دارد / تذکار ایکنا به جا و در حال پیگیری است

غفلت در تجهییز کتابخانه‌های مدارس

سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تأکید کرد: می‌کوشیم طبق صحبت‌های معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ریاست محترم جمهوری، حلقه اتصال میان بدنه ناشران کودک و نوجوان با وزارت آموزش‌ و پرورش را مستحکم‌تر کنیم.

وی به مهمترین نکته از خلال گفت‌وگوی یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که توسط معاون فرهنگی به رئیس دولت منتقل شد، عدم تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس طی چند سال اخیر و غفلتی است که در این حوزه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با دستور ریاست محترم جمهور و اهمیت این موضوع یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های معاونت فرهنگی، خانه کتاب و ادبیات ایران و نهاد کتابخانه‌های عمومی برقراری حلقه اتصال میان بدنه ناشران کودک و نوجوان با وزارت آموزش‌ و پرورش و همچنین تجهیز کتابخانه‌های مدارس است؛ امری که طی چند سال اخیر از آن غفلت شده و امیدواریم بتوانیم در این راه گام‌های مؤثرتری برداریم.

رفع دغدغه‌های رهبری سرلوحه اقدامات قرار دارد / تذکار ایکنا به جا و در حال پیگیری است

تذکار ایکنا بجا و پیگیری خواهد شد

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین در پاسخ به دیگر پرسش ایکنا مبنی‌بر تذکار فروش اقلامی غیر از حوزه چاپ و نشر توسط برخی از ناشران یادآور شد: بابت تکرار این مسئله حق با شماست؛ چراکه با توجه به حجم انبوه کار، برنامه‌های مختلف و متعدد این موضوع با وجود اشاره ایکنا تا این لحظه پیگیری نشده بود، اما در اسرع وقت این مهم در کمیته تخلفات مورد رصد خواهد گرفت و مراتب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رمضانی در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: اگر سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توانسته باشد گامی در راستای آشنایی و آشتی هر چه بیشتر عموم مردم و مخاطبان با حوزه کتاب و نشر به‌ویژه آن افرادی که شاید تا این لحظه تجربه حضور در نمایشگاه و یا فوایدی که انس، الفت و هم‌نشینی با یار مهربان دارد را تجربه نکرده‌اند، برداشته باشد قطعاً یکی از مهم‌ترین رسالت‌های این رخداد را توانسته‌ایم نهایی و عملیاتی کنیم.

گفت‌وگو از امین خرمی

انتهای پیام
captcha