شنوبوک؛ گامی در راه حفظ و احیای زبان مادری
کد خبر: 4141451
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴

شنوبوک؛ گامی در راه حفظ و احیای زبان مادری

مدیر استارتاپ انتشارات دیجیتال «شنوبوک» گفت: ما به صورت جامع در این اپلیکیشن اقدام به تولید محتوای صوتی برای زبان‌ها و گویش‌های گوناگون اقوام در کشورمان کردیم و نگاه ویژه ما به حفظ و احیای زبان‌های مادری است.

شنوبوک؛ گامی در راستای حفظ و احیای زبان مادریعلیرضا شعبانی، مدیر استارتاپ انتشارات دیجیتال «شنوبوک» در حاشیه سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با ایکنا درباره این اپلیکشین گفت: ما اولین اپلیکیشن انتشارات دیجیتال هستیم که در زمینه تولید کتاب‌های صوتی به زبان و گویش همه اقوام ایران فعالیت می‌کند و کتاب‌های صوتی را به زبان فارسی، ترکی، کردی، لری، لکی، ترکمنی و انگلیسی ترجمه و توسط گوینده‌های رادیو و تلویزیون در اقوام مختلف، آن‌ها را تبدیل به فایل‌های صوتی کردیم.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ ایده اولیه این اپلیکیشن را پیاده‌سازی و سپس بستر‌های اولیه آن را برای طراحی و راه‌اندازی این اپ فراهم کردیم. در سال ۱۴۰۱ کار اجرایی آن را شروع کردیم و از تمام ایران از همکاران خوب در صدا و سیما دعوت به همکاری شد. تاکنون ما این بستر را در کشورمان نداشتیم، از این رو بستر آن را خودمان فراهم کردیم. همانطور که می‌دانید ۴۹ درصد جمعیت کشورمان، اقوام مختلف در سراسر کشور هستند، اما تولید محتوای مناسبی برای این قشر بزرگ جامعه وجود نداشته است.

شعبانی ادامه داد: ما به صورت جامع در اپلیکیشن «شنوبوک» اقدام به تولید محتوا کردیم و نگاه ویژه ما به حفظ و احیای زبان‌های مادری است که به تدریج در حال فراموشی و از بین رفتن است. در این اپ، یک گوینده کتابی را به صورت مسلط و با شیوه صحیح به زبان مادری اقوام، می‌خواند و این می‌تواند به نوعی آموزش غیرمستقیم آن زبان باشد.

وی در ادامه بیان کرد: ما معتقدیم کتاب برای همه جامعه و نه فقط برای قشر تحصیلکرده و فرهیخته است. در واقع یک راننده تاکسی، آرایشگر، خانم خانه‌دار، ورزشکار و ... هم باید کتاب بشنوند و بخوانند که متأسفانه تاکنون توجهی به این مسئله نشده است. اغلب کتاب‌ها حجیم و دارای ادبیات کتابی و خشک است و ما در این پروژه، کتاب را روان کردیم تا همه مخاطبان در هر سطح سواد و رده سنی بتوانند به محتوای کتاب دسترسی داشته باشند.

شعبانی گفت: ما با اشتراک نامحدود و قیمت مناسب که ماهیانه ۴۰ هزار تومان و سالیانه ۴۸۰ هزار تومان است و با تخفیف ۵۰ درصدی نمایشگاهی ۲۴۰ هزار تومان می‌شود، این شرایط را فراهم کردیم تا هر سطح درآمدی بتوانند کتاب‌ها را بشنوند. در این اپلیکیشن هم بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب به صورت صوتی درآمده است.

وی با اشاره به روند کار صوتی کردن کتاب‌ها افزود: در ابتدا کتاب‌ها خلاصه‌نویسی می‌شوند، سپس ترجمه، خوانش کتاب، میکس و مستر، تدوین نهایی و بارگذاری در اپلیکیشن انجام می‌شود. ما در این راستا، به ملودی که در پس‌زمینه خوانش‌ها استفاده می‌شود، توجه داریم که از ملودی‌های فولکلوریک همان زبان‌ها و گویش‌های مادری باشد.

مدیر استارتاپ انتشارات دیجیتال «شنوبوک» از بارگذاری کامل کتاب‌های صوتی در اپلیکیشن خبر داد و گفت: به زودی بارگذاری کامل کتاب‌ها انجام می‌شود و با آغاز این مرحله از فعالیت‌هایمان، حدود ۵ عنوان کتاب کامل را در ماه ارائه خواهیم کرد.

شعبانی ادامه داد: پیش از آغاز کار صوتی کردن کتاب‌ها، با ناشر کتاب توافقنامه‌ای در این راستا امضا می‌شود، بنابراین مجوز این کار از ناشر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اولویت شنوبوک در صوتی کردن کتاب‌ها گفت: کتاب‌هایی که با موضوع رشد و توسعه فردی، روانشناسی موفقیت، کسب و کار، مهارت‌های ارتباطی و خانواده است، در اولویت قرار دارد و امیدوارم با کاری که انجام می‌دهیم، بتوانیم سهمی در ارتقای سرانه مطالعه کشور داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha