پایین‌ترین نرخ رشد جمعیت را بین همه کشورهای اسلامی داریم
کد خبر: 4140764
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
احمد وحیدی:

پایین‌ترین نرخ رشد جمعیت را بین همه کشورهای اسلامی داریم

وزیر کشور ضمن هشدار نسبت به کاهش نرخ فرزندآوری در کشور، گفت: پایین‌ترین نرخ رشد را بین همه کشورهای اسلامی داریم.

پایین‌ترین نرخ رشد را در بین همه کشورهای اسلامی داریمبه گزارش خبرنگار ایکنا، در اولین روز از هفته جمعیت، اجلاس سراسری ستاد و صف با موضوع حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت امروز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه با حضور وزیر کشور، مسئولان ستاد جمعیت وزارت کشور و ستاد جمعیت استان‌ها با حضور استانداران (به صورت آنلاین) در وزارت کشور برگزار شد.

در این اجلاس ابتدا نمایندگان استان‌ها به تشریح مباحث مرتبط با جوانی جمعیت و اقدامات صورت گرفته در این خصوص پرداختند و اقدامات صورت گرفته در حمایت از مادران و مشکلات موجود در حمایت از جوانی جمعیت از جمله اعطای وام ازدواج و فرزندآوری را ارائه کردند.

در ادامه سیدکاظم فروتن، دبیر ستاد ملی جمعیت ضمن اظهار امیدواری از اینکه هفته جمعیت زمانی برای ارزیابی عملکرد‌ها و فعالیت‌های ما باشد، گفت: گزارش‌های خوبی از عملکردها به ما می‌رسد اما در رصد آمارها درمی‌یابیم که اعداد برای ما چندان خوشایند نیست. آمارهایی که سازمان ثبت احوال ارائه داده‌اند نشان می‌دهد در سال 1401 نرخ باروری  1.54 بوده است یعنی تقریباً کشور در حال ورود به سیاه‌چاله جمعیتی است.

نرخ باروری تمام استان‌ها؛ زیر حد جانشینی

وی ادامه داد: بررسی آمارها نشان می‌دهد به جز استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، نرخ باروری تمام استان‌های ما زیر حد جانشینی است و این زنگ خطر بزرگی برای ماست. همچنین نرخ میزان ولادت‌ طی سال 1401 در تمام استان‌های کشور به جز استان سیستان و بلوچستان کاهش پیدا کرده است.

فروتن تأکید کرد: گزارش‌های ما باید خروجی محور باشد و جلسات و کارهایی که انجام می‌دهیم اگر به ولادت‌های بیشتر ختم نشود باید تجدیدنظر شوند. وقتی به آمار ازدواج‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم به جز استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان در تمام استان‌های ما آمار ازدواج کاهش پیدا کرده است. همه اینها باعث می‌شود مرور کنیم که چه نقصی در کارهای ما وجود دارد؛ آیا فقط مسائل اقتصادی است که باعث کاهش ازدواج‌ها شده؟ یا فعالیت‌های فرهنگی ضعیف است.

دبیر ستاد ملی جمعیت با اشاره به اینکه زمانی که طرح تنظیم خانواده اجرا می‌شد، تبلیغات گسترده‌ای در سراسر کشور با محور فرزند کمتر زندگی بهتر صورت می‌گرفت اما اکنون حتی در شهر تهران اصلاً تبلیغات هیجان جمعیتی نمی‌بینم، گفت: گفته می‌شود در برخی استان‌ها در یک خیابان دو پوستر تبلیغی نصب شده است اما آیا این کافی است؟ تا زمانی که در شهرستان‌های ما هیجان جمعیتی در مسئولان ایجاد نشود، اصلاً نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم فرهنگ افزایش جمعیت در مردم تقویت شود.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز طی سخنانی مهم‌ترین خطری که در مسیر پیش‌رو وجود دارد را کاهش نرخ باروری و پیر شدن جمعیت دانست و گفت: مدت‌زمان محدودی برای چاره‌جویی برای این کار در اختیار داریم تا از این چاله هولناک خارج شویم و این مسئله ضرورت توجه دائمی و قطعی همگان به این مسئله بسیار مهم را می‌طلبد.

در تبدیل سیاست‌های ابلاغی رهبری به قانون تأخیر داشته‌ایم

وی با ابراز تأسف از اینکه در تبدیل سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری به قانون تأخیر چند ساله داشته‌ایم، گفت: اکنون در معرض انجام و اجرای قانون هستیم. قانون یک بستر مناسب حقوقی را فراهم می‌کند برای اینکه دستگاه‌های مختلف اجرایی وظایفی که بر عهده دارند را انجام دهند اما با صرف قانون همه مسائل حل نمی‌شود.

وحیدی تصریح کرد: تکالیفی که در قانون است به ما کمک می‌کند اما موتور محرک برای حل کردن این مشکل یک حرکت جهادی همه جانبه مبتنی بر یک احساس نگرانی شدید از عدم تحقق افزایش نرخ باروری است.

وی ادامه داد: به لحاظ دینی و مذهبی ما فرمایش رسول‌الله(ص) را داریم که می‌فرمایند خانه‌ای که در آن کودک نباشد برکتی در آن نیست و در جای دیگری می‌فرماید فرزند بخواهید و آن را از خدا طلب کنید که فرزند مایه روشنی چشم و شادی قلب است. همچنین جمعیت یکی از ارکان مهم قدرت هر کشوری است و ما این رکن قدرت را در کشورمان دیده‌ایم که همه پیروزی‌هایی که در انقلاب اسلامی داشته‌ایم، ناشی از حضور جوانان در انقلاب و دفاع مقدس و همه صحنه‌ها بوده است.

وحیدی تصریح کرد: پس مسئله بسیار حساس است و با برداشت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب متوجه می‌شویم که هیچ مسئله‌ای به اهمیت توجه به مسئله جمعیت برای آینده کشور و ایران عزیزمان مطرح نیست. ما پایین‌ترین نرخ رشد را در بین همه کشورهای اسلامی داریم. نرخ نزولی جمعیت ما بسیار شدید و نگران کننده است.

وی همچنین گفت: ما در چند استان مثلاً ایلام 95 صدم درصد، در البرز 99 صدم درصد و در مازندران 1.2 صدم درصد رشد جمعیت داریم که آمارهای پایینی است. نرخ جانشینی برای کشورهای غربی 2.1 در نظر گرفته شده است. اگر ما به نرخ جانشینی برسیم یعنی جمعیت ما فقط کم نمی‌شود ولی افزایشی نخواهیم داشت؛ این در حالی است که حتی نرخ جانشینی پاسخگوی مسئله و مشکل ما نیست.

وحیدی هشدار داد که رشد جمعیت ما حتی از نرخ جانشینی هم پایین‌تر است و گفت: باید به نرخ 2.5 برسیم. در استان‌های ما نرخ باروری سیستان و بلوچستان 3.21، در خراسان جنوبی 2.26 و در هرمزگان که سومین استان با بالاترین نرخ جمعیت را دارد 1.93 است. یعنی حتی سه استان که رشد جمعیت بالا دارند هم در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند.

وی با اشاره به اینکه جزو تکالیف استان‌هاست که برنامه پیشنهادی جوانی جمعیت را برای جبران کاهش نرخ باروری ارائه کنند، گفت: باید برنامه هر استان به تفکیک هر شهر و روستا ارائه شود.

آمارهای سقط جنین دردناک است

وزیر کشور در خصوص تسهیلات بانک‌ها برای ازدواج هم گفت: این مسئله باید در دستور کار قرار گیرد و امیدواریم ابلاغ‌های مناسب صورت گیرد. آمارها در بحث سقط جنین هم دردناک است. اینکه کسی توجه نداشته باشد و دست به سقط جنین بزند که از نظر  دینی در برخی زمان‌ها قتل نفس قلمداد می‌شود، نگران کننده است. باید همه همت‌ها را در استان‌ها برای جلوگیری از سقط جنین معطوف کرد.

وی در خصوص ناباروری نیز گفت: بحث ناباروری به طور جدی با کمک وزارت بهداشت در هر استانی باید دنبال شود. این مسئله علاوه بر مسائل کاهش جمعیت، مشکلات دیگری از جمله یأس، ناامیدی، اختلاف‌ بین خانواده‌ها و ... در پی دارد و تحکیم خانواده را به خطر می‌اندازد که باید به آن توجه کرد. توجه به موضوع سقط جنین، ناباروری و مشوق‌ها (اگر چه بیشتر مشوق‌ها مادی تلقی می‌شود) باید مدنظر باشد و البته در این خصوص مشوق‌های فرهنگی و احساسی هم مهم است و برانگیختن احساس و توجه، تبلیغ مثبت و مردمی نیز بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: برخی از بانوان در گروه سنی هستند که اگر از این مرحله بگذرند دیگر امکان باروری ندارند، ما با کمک تشکل‌های مردمی به این مسئله فکر کرده‌ایم که چگونه به این موضوع ورود کنیم. دو شاخص ازدواج و فرزندآوری شاخص‌های ارزیابی استان‌ها خواهد بود. به خصوص استان‌هایی که در پایین نرخ باروری هستند یعنی استان‌های گیلان، البرز و مازندران باید این مسئله را مورد توجه داشته و در این خصوص مداخله مؤثر داشته باشیم.

بنابر گزارش ایکنا؛ در پایان این مراسم نیز طرح تحول راهبردی جمعیت و فرزندآوری رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha