ولایت فقیه کانون مرکزی اندیشه نظام‌ساز امام صادق(ع) است/ سرمایه‌گذاری دشمن بر ایجاد گسل‌های داخلی
کد خبر: 4140388
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
خطیب جمعه تهران:

ولایت فقیه کانون مرکزی اندیشه نظام‌ساز امام صادق(ع) است/ سرمایه‌گذاری دشمن بر ایجاد گسل‌های داخلی

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در خطبه نخست نماز جمعه تهران گفت: کانون اصلی اندیشه نظام‌ساز امام صادق(ع)، نظریه ولایت فقیه است و با تکیه بر این اندیشه ناب می‌توان مسیر ظهور را تسهیل کرد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، امروز، جمعه 22 اردیبهشت، در خطبه اول نماز جمعه تهران با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن مسیر تقوای الهی گفت: راه رسیدن به خدا و اولیای خدا از مسیر تقوا می‌گذرد. اگر تقوای الهی را رعایت کنیم شایسته همراهی با اولیای الهی خواهیم بود. همچنین اگر می‌خواهید از شیعیان ائمه اطهار(ع) باشید راهی جز تقوا وجود ندارد.

وی با اشاره به در پیش بودن شهادت امام صادق(ع) اظهار کرد: در این ایام باید برروی فضیلت‌های امام صادق(ع) تمرکز شود و آموزه‌های مکتب آن حضرت را بازخوانی و فراگرفت. امام صادق(ع) توقعاتی از ما و دوستانشان دارند که ضروری است آنها را مدنظر قرار داد.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: در این روزها بهتر است مجالس پرشوری برگزار شود تا نسبت به مکتب امام صادق(ع) عرض ارادت ویژه‌ای داشته باشیم. شنیده‌ایم دانش‌آموزان بنا دارند به صورت برنامه‌ریزی‌شده در مساجد حضور پیدا کنند.

حاج علی اکبری با بیان اینکه امام صادق(ع) نقشه راه زیست سعادتمندانه شیعیان و عالم اسلام است، ادامه داد: ایشان در یک نگاه جهان بشریت را به زیبایی تحریر کردند و در حوزه‌های گوناکون مرزهای دانش را توسعه دادند. این امام بزرگوار سازماندهی درونی امت اسلامی و انسجام داخلی شیعیان را در دستورکار قرار دادند و در این مسئله خیلی سرمایه‌گذاری کردند و در مجموع یک مکتب دارای چهارچوب فکری و نظم و نظام اجتماعی را در دسترس پیروان خودشان قرار دادند و این را باید خیلی قدر دانست.

وی بیان کرد: ایشان خطاب به شیعیان فرمودند: شما شیعیان به ما نسبت داده شده‌اید و با ما شناخته می‌شوید و این نسبت بزرگ و مسئولیت‌آفرینی است و با نام من شما را می‌شناسند و لذا زینت باشید و تلاش کنید اسباب شرمندگی ما را فراهم نکنید.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه امام صادق(ع) زینت عالم و خاندان خاتم انبیاء(ص) هستند، گفت: همچین کسی از ما توقع دارد زینت باشیم و این درخواست عادی و معمولی نیست و مسئولیت بسیار بزرگی است که شیعیان برعهده دارند.

حاج علی اکبری افزود: خداوند در زمانه حاضر به ما روزی کرد از یک شخصیت در تراز و یک شیعه به تمام معنا بهره ببریم و آن امام راحل است. وقتی این شخصیت بزرگ حرکت خود را آغاز کرد این حرکت بزرگ تحقق‌بخش فرمان امام صادق(ع) بود و به نوعی حرکت جمعی و سازمان‌یافته شیعیان امام صادق(ع) تلقی می‌شود تا زینت باشند.

وی بیان کرد: دستگاه فکری و فقهی امام صادق(ع) نظام‌ساز است و این دستگاه مبتنی بر همان اندیشه‌های ناب محمدی است و توانسته به فضل پروردگار متعال در تمام این سال‌ها در برابر همه توطئه‌ها بایستد. همین مسیر در پیش روی جامعه ماست و هرگاه به نقشه و راهی که امام صادق(ع) توصیه کرده‌اند عمل کرده‌ایم موفقیت‌های بیشتر را به دست آورده‌ایم.

خطیب جامعه تهران با بیان اینکه کانون اصلی این اندیشه نظام‌ساز، نظریه ولایت فقیه است، گفت: با تکیه بر این اندیشه ناب می‌توان مسیر و آمادگی جهان برای ظهور را تسهیل کرد و در چله گذشته گام‌های مهمی برداشته شد و گام‌های بعدی هم برداشته خواهد شد. امام صادق(ع) توقعاتی از ما دارند؛ ایشان از ما انتظار دارند در تقوای الهی از بهترین‌ها باشیم و در رعایت احکام الهی باید نفر اول باشیم. امام صادق(ع) دوستانشان را به دین‌شناسی دعوت کرده‌اند و فرموده‌اند شیعه باید مدام در حال درک دین و تدبر در دین باشد.

حاج علی اکبری ادامه داد: امام صادق(ع) در دوران خود دانشگاه بزرگی بودند که همه علوم دانشی در آن تدریس می‌شد. شیعیان ایشان باید در مرزهای دانش حرکت کنند و انتظار دارند در مسئله اخوت و هم‌زیستی مؤمنانه سرآمد باشیم. ایشان انتظار دارند شیعیان هواخواه هم باشند و در عالی‌ترین سطح اتحاد درونی را در دستورکار قرار دهند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در ابتدای خطبه دوم با اشاره به جوانی جمعیت و افزایش جمعیت جوان در کشور گفت: افزایش و جوانی جمعیت نقش مهمی در تحقق آرمان‌های صادق آل محمد(ص) دارد. شیعیان برای زینت‌بخش شدن باید از کمیت و کیفیت جامعه خود صیانت کنند. این بحث باید در مجموعه‌ها و نمازهای جمعه و در رسانه‌ها ادامه یابد و امیدواریم که ان‌شاءالله سیاست‌های جمعیتی و قوانین مرتبط با آن با قوت از سوی مسئولان محترم و عموم مردم اجرایی شوند تا از مرحله خطرناکی که در آن قرار داریم به سلامت عبور کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب اظهار کرد: این رویداد یک رویداد بسیار بزرگ در حوزه کتاب، کتابخوانی و نشر تلقی می‌شود و هرساله مورد استقبال مردم عزیز قرار می‌گیرد. این فرصت یک فرصت ارزشمندی است و به غیر از اینکه کتاب‌های جدید عرضه و آثار جدید ارائه می‌شوند به نوعی در فضای عمومی کشور اعلام توجه برای کتاب و کتابخوانی است. به تعبیر مقام معظم رهبری، اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی است. به رغم میدان‌داری رسانه‌های جدید همچنان کتاب جایگاه خود را حفظ کرده و جایگزین ندارد و کتابخوانی و مطالعه باید به یک فرهنگ و عادت عمومی در جامعه تبدیل شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درباره ماه شوال گفت: ماه شوال المکرم ماه بدرقه ماه مبارک رمضان است و انسان باید قدر مغفرت و نعمات و توجهی را که خداوند در ماه مبارک رمضان نصیب شخص کرده، بداند. در دهه پایانی ماه مبارک رمضان اتفاقات بزرگی رخ داد و در مجموع ما یک ماه رمضان بسیار خوب و سرشار از معنویت را پشت سر گذاشتیم.

حاج‌علی‌اکبری در ادامه افزود: در دهه آخر ماه مبارک رمضان سه اتفاق بزرگ کنار هم قرار گرفتند. اول حضور شورانگیز و معنوی مردم در شب‌های قدر بود و تمام گزارش‌ها نشان می‌دهد لیالی قدر با ترکیب جمعیتی عمومی و متنوع بسیار گسترده و عالی برگزار شد. دوم، روز قدس بود که اتفاقاً مصادف با یوم‌القدر بود و این اتفاق هم اتفاق کم‌نظیر تلقی می‌شود. اگر شب قدر پیام معنویت داشت، روز قدس در یوم‌القدر پیام دفاع یکپارچه امت ما از مظلومان فلسطینی را به همراه داشت و این ترکیب سیاست، دیانت و معنویت و حماسه را می‌شد کاملاً در میدان مشاهده کرد. سوم، روز عید سعید فطر بود که در آن حضور میلیونی ملت را در نمازهای عید فطر شاهد بودیم. گزارش‌های نزدیک از این اتفاق بزرگ حکایت از تفاوت محسوس آن با سال‌های قبل دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد در تهران جمعیتی افزون بر 800 هزار نفر در نماز عید فطر شرکت داشتند. اینها از معنویت و نورانیت مردم ایران پرده‌برداری می‌کند.

وی در این رابطه ادامه داد: دشمن می‌خواهد این اتفاقات دیده نشود و درصدد است تا دست به تحریف واقعیات بزند و سپس شرایطی رقم بخورد که خیلی عادی از کنار چنین اتفاقات مهمی بگذریم. اینها نعمت پروردگار متعال است و چنین نماز عید فطری در هیچ کشوری مشاهده نشده است. از مسئولان و دست‌اندرکاران نماز عید فطر تهران درخواست دارم از اکنون به فکر برگزاری نماز عید فطر سال آینده باشند و مقدمات و زیرساخت‌های حضور پرشور مردم را از الان فراهم کنند. بعضی از مردم نتوانستند در نماز عید فطر حضور پیدا کنند و باید از اینها عذرخواهی شود و امیدواریم که مقدمات برای سال آینده بهتر از امسال فراهم شود.

خطیب جمعه تهران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در نماز عید سعید فطر گفت: ایشان در خطبه دوم راهبردهای پیش روی امت را به زیبایی طراحی کردند و این راهبردها کاملاً به‌روز بودند. آنچه که امروز ما به آن نیازمندیم مسئله تقویت اراده ملی در برابر جنگ اراده‌های دشمن است و تقویت اراده ملی برای پیشبرد آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی امری ضروری است. همچنین ایشان بر همدلی و هم‌افزایی ملی تأکید کردند و نقش مسئولان و قوای سه‌گانه را در تحقق این راهبرد مهم دانستند. دشمن برای ایجاد گسل‌های داخلی سرمایه‌گذاری کرده و باید در این زمینه هوشیاری داشته باشیم. تمرکز جمعی بر حل مسائل کشور یکی دیگر از محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب بود و ایشان پرهیز از حاشیه‌سازی‌ها را برای حل مسائل کشور مهم توصیف کردند.

حاج‌علی‌اکبری بیان کرد: خیلی از حاشیه‌سازی‌ها داخلی است و کسانی‌که رعایت قول سدید را نمی‌کنند و مواظب زبان خودشان نیستند به دست دشمن بهانه می‌دهند و افکار عمومی را درگیر مسئله‌ای می‌کنند که بعداً معلوم می‌شود کذب بوده است. باید مراقب بود تا این حواشی به وجود نیاید. در شرایطی که باید لحظات فرصت خدمت غنیمت شمرده شود و در لحظاتی که افکار عمومی نیاز به آرامش دارد متأسفانه در گوشه و کار اتفاقاتی رخ می‌دهد. ما ائمه جمعه باید مراقب خطبه‌هایمان باشیم و نمایندگان مجلس در تریبون و مسئولان محترم در حوزه‌های اجرایی و مصاحبه‌هایشان باید مراقبت کنند. جامعه ما ظرفیت ابتلای به این حواشی اعصاب‌خورد کن را ندارد. همه باید متحد باشند و مصمم پای ساخت میهن اسلامی و حل مسائل مردم بایستند و اتفاقاً شیوه حل مسائل مردم هم در شعار سال به خوبی بیان شده و باید برروی این مسئله تمرکز شود.

وی با بیان اینکه مهار تورم و رونق تولید با اتحاد اتفاق خواهد افتاد، اظهار کرد: یکی از نکات قابل تأکید در این ماجرا مسئله گرانی‌هاست که به تعبیر امام صادق(ع) گرانی‌ها حال مردم را بد می‌کند و به اخلاق مردم آسیب می‌زند. مسئله مسکن و اجاره‌بها جزء ابتلائاتی است که بخش مهمی از مردم درگیر آن هستند. در تهران که شرایط سخت‌تر است، حوالی ۵۰ درصد افزایش بها داشته لذا نیازمند مراقبت ویژه است.

وی همچنین در ادامه این خطبه به تحولات اخیر فلسطین اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی عید سعید فطر راهبردی را معین کردند و اینکه راهبرد امروز جهان اسلام باید کمک به نیروی داخلی فلسطین باشد و این راهبرد با حمایت جمهوری اسلامی در مسیر طی‌شده از انتفاضه سنگ به انتفاضه موشک رسیده و روزگار رژیم صهیونیستی را سیاه کرده است. این راهبرد حیاتی و نجات‌بخش است چون نمی‌شود به معادلات بین‌المللی و نظامات جهانی و حمایت دولت‌ها چشم امید بست. چشم امید به نیروهای مقاومت اسلامی و حمایت از همه آن‌ها است. تسلیح غزه و کرانه باختری در دستور کار جبهه مقاومت و ایران بوده و کار را به نقطه‌های خوبی هم رسانده است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه صهیونیست‌ها گرفتار انفعال بسیار شدیدی هستند و این رژیم روبه زوال برای نجات خود به یکی از سفاک‌ترین عنصرها برای تشکیل کابینه متوسل شده است و خودشان می‌گویند دولت مجرمان اما این روسیاه هم نتوانست کاری را به پیش ببرد و وضعیت خراب‌تر شد، گفت: وقتی کودکان را می‌کشند این حملات و رفتارها حکایت از استیصال این رژیم دارد که البته کارنامه این رژیم سفاک مملو از کشتن مردمان عادی است. در شرایط فعلی وظیفه همه ما این است که از جریان مقاومت فلسطین حمایت کنیم چون در این حملات هوشمندانه ایستادند و باید همه امت اسلامی از آن‌ها حمایت کنند تا بتوانند به نقطه بازدارندگی برسند.

حاج‌علی‌اکبری در پایان با تأکید بر این موضوع که رژیم صهیونیستی قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است، اظهار کرد: باید قدرت بازدارندگی در جبهه مقاومت تقویت شود و مقاومت فلسطین با قوت و سربلندی این راه را ادامه دهد.

انتهای پیام
captcha