شیوه آموزش و تعامل با دانشجو را باید تغییر دهیم
کد خبر: 4140217
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
وزیر علوم:

شیوه آموزش و تعامل با دانشجو را باید تغییر دهیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید تغییراتی را در شیوه آموزش و پژوهش و تعامل با دانشجو و ارائه خدمات به آنان شکل دهیم، گفت:‌ اگر خود را با این نسل تطبیق ندهیم و منعطف نباشیم در برنامه‌ریزی‌ها حتماً شکست خواهیم خورد.

علی زلفی‌گل، وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوریبه گزارش ایکنا از فارس، علی زلفی‌گل، وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری امروز، 21 اردیبهشت‌ماه در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در شیراز در حال برگزاری است، گفت: علم نور است و در وجود هر کسی که بروز و ظهور پیدا کند، حتماً صدق و صفا از آن می‌بارد.

وی، رؤساهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و اساتید آن‌ها را سرمایه‌های این کشور دانست و در عین حال یکسری انتقادات را درباره عملکرد برخی از رؤسا مطرح کرد و افزود: انتظار داریم وقتی دستورالعملی از طرف وزارتخانه برای دانشگاه‌ها ارسال می‌شود، حتماً اجرایی شود و اگر اطلاعاتی از دانشگاه‌ها خواستیم، حتماً در اولین فرصت پاسخ آن را ارسال کنند.

زلفی گل با بیان اینکه باید حرمت خود را حفظ کنیم نه اینکه برای گرفتن اطلاعات چندین مرتبه وزارت علوم با دانشگاه‌ها نامه‌نگاری کند و باز هم دانشگاه‌ها اطلاعات مورد نیاز را ارسال نکنند، گفت: نباید اینگونه باشد که رئیس دانشگاهی چون منافع خودش در یک آیین‌نامه نیست نسبت به اجرای آن بی‌تفاوت باشد به عنوان مثال پایه‌های تشویقی را یک سال قبل تصویر کردم و چندین مرتبه هم نامه‌نگاری انجام دادیم که طی یک سال رؤسای دانشگاه‌ها فرصت دارند وضعیت پایه‌های تشویقی اساتید و اعضای هیئت علمی را مشخص کنند تا از ابتدای سال 1402 آن را اعمال کنیم اما چند درصد دانشگاه‌ها این کار را انجام دادند.

وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری با بیان اینکه با سختی‌های فراوان در اواخر سال گذشته برای 6 هزار نفر پژوهانه در نظر گرفتیم اما افرادی بسیاری از اساتید و اعضای هیئت دانشگاه‌ها در جریان این پژوهانه نیستند لذا از رؤسای دانشگاه‌ها انتظار می‌رود در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه این شیوه برخورد و ریاست کردن را اصلاً نمی‌پسندیم، گفت: باید بدانیم که با نسلی روبه‌رو هستیم که این نسل در کمترین زمان ممکن بیشترین تغییرات دنیا مشاهده کرده و تغییر اقلیم‌های فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی زیادی را تجربه کرده است.

زلفی گل با بیان اینکه امروز علم قدرت فرازمینی و فرامکانی به انسان داده است لذا با چنین نسلی روبه‌رو هستیم و طبیعی است که باید تغییراتی را در شیوه آموزش و پژوهش و تعامل با دانشجو و ارائه خدمات به آنان شکل دهیم، گفت:‌ اگر خود را با این نسل تطبیق ندهیم و منعطف نباشیم در برنامه‌ریزی‌ها حتماً شکست خواهیم خورد. پس باید هم‌فکری و کمک کرد و خودمان را با نسلی که این چنین تغییرات پرشتابی می‌بیند، منعطف کنیم.

دانش قدرت هویت‌آفرینی و امیدآفرینی می‌دهد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تصریح اینکه باید برنامه‌ریزی‌ها را تغییر دهیم، گفت: دانش توان آفرینش و قدرت خلق و کارآفرینی و ثروت‌آفرینی،‌ هویت‌آفرینی، امیدآفرینی، باورآفرینی، نیازآفرینی و فرهنگ‌آفرینی می‌دهد. دانش جدید، فرهنگ جدید با خود می‌آورد و فرهنگ گذشته خود به خود از رده خارج می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دانش فرهنگ جدید ایجاد می‌کند یعنی دانشگاه فرهنگ جدید ایجاد می‌کند و باید مدیریت تغییر فرهنگ و مدیریت آفرینش حاصل از دانش را در دست خود بگیریم وگرنه از رده خارج می‌شویم، افزود: دانش قدرت نیازآفرینی می‌دهد یعنی امروز نیازهایی داریم و موظف هستیم در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها نیازهای جامعه را مدنظر قرار دهیم و برای آنان پژوهش کرده و برای تأمین آن‌ها گام برداریم.

زلفی گل با طرح این سؤال که نیازآفرینی چگونه تحقق پیدا می‌کند، گفت: دانش این امکان را می‌دهد که تشخیص دهیم نسل‌های یک دهه آینده و دو دهه آینده چه نیازهایی خواهند د اشت که از اکنون برای آن برنامه‌ریزی کنیم. دانش چنین قدرتی را به انسان و جامعه می‌دهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانش مزیت‌آفرینی را ممکن می‌کند، افزود: یکسری مزیت‌های نسبی در کشورمان داریم مثل نفت، گاز، معادن، اقلیم چهار فصل و... اما دانش به ما کمک می‌کند که علاوه بر مزیت‌های نسبی برای جامعه خود مزیت‌آفرینی  هم کنیم و دانش و فناوری خلق کنیم که وجود ندارد یا اینکه دنیا به آن دست پیدا نکرده است و محصولاتی را تولید کنیم که منابع آن اصلاً در کشور نیست.

وی، مزیت‌های ایجادی را نتیجه دانش دانست و گفت: دانشگاه‌های ما باید در این سطح باشند یعنی قدرت‌آفرینی، ثروت‌آفرینی، کارآفرینی، فرهنگ‌آفرینی، هویت‌آفرینی و امیدآفرینی برای نسل جوان کنند و باور جوانان را تقویت کنند.

زلفی گل تأکید کرد: یقیناً اگر از دانش درست استفاده کنیم و دانشجوی ما باور داشته باشد وقتی درس می‌خواند، مهارتی پیدا می‌کند که دیگر نگران شغل آینده خود نیست، حتما ایمانش تقویت می‌شود و احساس هویت می‌کند و هویت خود را در خروج از کشور نمی‌داند و به آینده امید دارد لذا واقعا وظیفه ما بسیار سنگین است.

تأسیس رشته‌های دانشگاهی باید همراه با پیوست اشتغال باشد

وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی مسئولیت بسیار سنگینی در این عرصه دارند، گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتیم در شورای گسترش آموزش عالی توسعه را تا حدودی هدفمند دنبال کنیم و مثل گذشته عمل نکنیم. با توجه به تذکری که رهبر معظم انقلاب فرمودند از این به بعد رشته‌ای را در دانشگاه‌ها راه‌اندازی می‌کنیم که پیوست اشتغال داشته باشد تا بدانیم دانش‌آموختگان این رشته بناست در کجا مشغول به کار شوند. اصل قانون اساسی را  هم رعایت می‌کنیم زیرا تأکید کرده است که آموزش عالی رایگان تا حد سرحد خودکفایی باید انجام شود.

وی با بیان اینکه باید دست به دست هم دهیم و طرحی نودربیاندازیم، گفت:‌ بین آموزش دولتی و غیردولتی تفاوت وجود دارد. در بخش دولتی چون بودجه از دولت است باید حتماً در راستای نیازهای جامعه فعالیت کنند اما بخش غیردولتی بخش عرضه و تقاضات و باید سیاست‌های راهبردی خاص خود را اجرا کند.

زلفی گل با تصریح اینکه یکسری پیشنهاداتی مطرح کرده بودیم به عنوان مثال هر دانشگاه سرود خاص خود را داشته باشد، گفت: اکنون کشورگشایی از طریق جنگ سخت و گران نیست بلکه از طریق جنگ ارزان و قدرت نرم است و از طریق دانش باید کشورگشایی کنیم که هم رواست و هم پسندیده.

انتهای پیام
captcha