اعطای نشان بین‌المللی فردوسی در بزرگداشت حکیم سخن
کد خبر: 4139238
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
شالویی خبر داد:

اعطای نشان بین‌المللی فردوسی در بزرگداشت حکیم سخن

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از اضافه شدن نشان بین‌المللی فردوسی به همایش بزرگداشت فردوسی از سال آینده خبر داد و گفت: همچنین امسال در جایزه جهانی فردوسی به برگزیدگان رشته‌های مختلف درباره فردوسی، شاهنامه و ادب حماسه اهدا خواهد شد.

نشست خبری ستاد ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست رسانه‌ای «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی»، امروز یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه با حضور محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و رئیس ستاد ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و نمایندگانی از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد ایرانشناسی در سالن شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار و برنامه‌های ستاد بزرگداشت حکیم فردوسی تشریح شد.

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این مراسم ضمن قدردانی از همه نهادها و سازمان‌هایی که در برپایی و برگزاری همایش ملی به نام حکیم نامدار توس، ابوالقاسم فردوسی نقش و سهم بسزایی داشته، دارند و خواهند داشت، عنوان کرد: افزون بر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد ایرانشناسی که نمایندگانی در جمع حاضر دارند، دستگاه‌های دیگری نظیر شهرداری مشهد، خردسرای فردوسی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی و مجموعه‌های دیگری هم در بزرگداشت مقام حکیم ابوالقاسم فردوسی نقش داشتند که از همه آن‌ها صمیمانه سپاسگزاریم.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بخش آغازین صحبت‌های خود ضمن بیان اینکه شخصیت برازنده، صاحب فکر و اندیشه با اثر سترگ و گرانمایه شاهنامه، حکیم ابوالقاسم فردوسی از موجبات مباهات و افتخار جمهوری اسلامی ایران در همه نقاط عالم است، عنوان کرد: برپایی چنین رویداد مهم و مؤثری در حوزه فرهنگ و ادب فارسی با محوریت این حکیم شاعر، ریشه در هویت و اصالت ما ایرانیان دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در دولت مردمی با اهتمام بسیار، گرامیداشت مفاخر فرهیخته و مشاهیر بزرگ ایران اسلامی را در اولویت قرار داده است.

شالویی، گرامیداشت نام و یاد مفاخر و مشاهیر ایران اسلامی ـ به ویژه آن‌هایی که شاید در حدود مرز جغرافیایی امروز ایران نباشند اما همچنان در قلمرو فرهنگی ایران بزرگ یاد می‌شوند ـ را از برنامه‌های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند و گفت: تاکنون هم بر این امر اهتمام فراوانی شده و یاد این بزرگان گرامی داشته شده است؛ اما در این میان حکیم ابوالقاسم فردوسی از اهمیت شایان توجهی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در صد و یکمین سالگرد تأسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی هستیم، اضافه کرد: این انجمن از زمان تأسیس تا کنون 38 اثر  ماندگار برای ساحت و ساز آرامگاه‌ها و بناهای یادبود مفاخر و مشاهیر ایران را به مرحله اجرا رسانده و امروز شاهد تعداد قابل توجهی از این بناها از جمله آرامگاه فردوسی در مشهد هستیم و برنامه گسترده‌ای هم که برای گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی به مناسبت روز ملی و هفته فردوسی تدارک دیده شده، در آنجا به صورت مرکزی برگزار خواهد شد.

شالویی با تأکید بر اینکه امسال در برپایی همایش فردوسی فقط به توس و مشهد و خراسان اکتفا نشده است، توضیح داد: به همت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین شهرداری‌ها، آموزش و پرورش و دستگاه‌ها و نهادهای مسئول دیگر، برنامه‌های متعدد و متنوعی در تهران و سراسر ایران برگزار خواهد شد.

یک تیر و دو نشان برای گرامیداشت حکیم فردوسی

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزاری آئین گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در بسیاری از کشورها ـ به‌ویژه کشورهایی که نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران فعالیت و حضور چشمگیر دارند ـ را از دیگر مشخصات برنامه امسال همایش حکیم فردوسی اعلام کرد و گفت: در بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و هنری کشورهای دیگر هم پرداخت و بررسی شاهنامه و مفاهیم و معانی عمیق آن مورد توجه قرار خواهد گرفت و فردوسی بحث روز آن‌ها خواهد بود.

شالویی همچنین از ویژه‌برنامه‌های امسال همایش حکیم فردوسی را همکاری و همراهی وزارت آموزش و پرورش با این همایش خواند و افزود: بخش قابل‌توجهی از دانش‌آموزان، به‌ویژه در مدارس شبانه‌روزی و نمونه دولتی، برنامه‌های به همین منظور اجرا خواهند کرد که اجرای بخشی از آن برنامه‌ها در روز همایش و در کنار آرامگاه فردوسی خواهد بود.

نشست خبری ستاد ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ضمن اعلام اینکه امسال در موضوع حکیم فردوسی دو نشان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: یکی نشان بین‌المللی فردوسی است که با توجه به آئین‌نامه‌ای که برای آن تدوین و تنظیم خواهد شد، از سال آینده، به رأی و نظر هیئت داوری به فردوسی‌شناسان، شاهنامه‌پژوهان و کسانی که درباره حماسه‌های ایرانی در طول تاریخ به امر تحقیق و پژوهش همت گذاشته‌اند، نشان فردوسی تعلق خواهد گرفت. این نشان هم در سطح بین‌المللی و هم در سطح ملی خواهد بود.

آمادگی ایران برای بزرگداشت مشترک مشاهیر فارسی

شالویی ادامه داد: همچنین جایزه جهانی فردوسی همین امسال به برگزیدگان رشته‌های مختلف درباره فردوسی و شاهنامه و ادب حماسه اهدا خواهد شد. ما علاقه‌مندیم که معرفی چهره‌های سرشناس و مفاخر ارجمند کشورمان را همچنان در سطح ملی و جهانی داشته باشیم و از این منظر هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آمادگی دارد با کشورهایی که مشترکات فرهنگی داریم، برنامه‌های فرهنگی مشترک برگزار کرده و با همکاری و همراهی این کشورها برنامه‌های اینچنینی را در سطح گسترده‌تر اجرا کنیم.

وی افزود: انتشار آثار مفاخر و مشاهیر ایران فرهنگی هم به عنوان بخشی از برنامه‌های ما قلمداد می‌شود و در دستور کار ما قرار دارد. یکی از برنامه‌های دیگری که در ادامه کارهای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است، شناسایی مفاخر و مشاهیری است که در نقاط دوردست کشور، به‌ویژه در مناطق محروم هستند و طی برنامه‌هایی با همکاری شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، شورای شهر و روستاها و دستگاه‌های مربوطه نسبت به برگزاری آئین گرامیداشت برای آن‌ها خواهیم داشت.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به اینکه در ایام بزرگداشت حکیم فردوسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم دایر است، عنوان کرد: بزرگداشت حکیم فردوسی تنها به یک همایش در مشهد محدود نمی‌شود و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همچنین در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور به این موضوع توجه بیشتری خواهد شد و در این ایام نام فردوسی بیشتر از هر زمان دیگری جاری و ساری است.

شالویی در پایان گفت: طی بخشنامه‌ای از همه استان‌ها خواسته‌ایم که ستادهای استانی و شهرستانی هم برای گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شکل دهند، همایش‌هایی به همین منظور برپا و برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا کنند لذا برای این مهم خاصه در تهران و مشهد برنامه‌های متعدد هنری و فرهنگی برپاست و مجموعه‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله بنیاد فرهنگی ـ هنری رودکی و سایر مجموعه‌ها هم برنامه‌های متنوعی خواهند داشت.    

شعار محوری همایش ملی بزرگداشت حکیم فردوسی

محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و رئیس ستاد ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی هم در سخنانی حکیم ابوالقاسم فردوسی را بزرگ‌شاعر حماسه‌سرای ایران و جهان و میراث گران‌بهای ما ایرانیان خواند و گفت: یکی از اتفاقات مبارک همایش امسال در مقایسه با سال‌های گذشته، حضور و همراهی مجموعه‌های متعدد ملی با محوریت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با ستاد بزرگداشت حکیم فردوسی و شکل‌گیری ستاد ملی بود تا موضوع فردوسی و شاهنامه بیش از گذشته به نسل جدید معرفی شود.

رئیس ستاد ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه‌های متعددی برای این همایش در سطح استان خراسان رضوی پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: بعضی از این برنامه‌ها با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی و فرهنگی متعددی شکل گرفته است.

حسین‌زاده با تأکید بر اینکه امسال محوریت علمی از جنس موضوعی برای ما اهمیت زیادی داشت، افزود: همایش علمی با کمک چندین مجموعه از جمله خود انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، پژوهشگاه میزراث فرهنگی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چندین مجموعه فرهنگی و ادبی مانند فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انجمن علمی زبان و ادب فارسی و ... با عنوان محوری «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی» شکل گرفت.

نشست خبری ستاد ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

رئیس ستاد ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، انتخاب شعار محوری «فردوسی، پاسدار هویت ملی ایرانیان» را از اتفاقات مبارک دیگر همایش امسال بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی خواند و اضافه کرد: فعالیت‌هایی که در استان‌های مختلف از جمله در خراسان رضوی با محوریت این شعار اجرا خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اعلام اینکه بسته متنوع و متعددی از برنامه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و ورزشی به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برای علاقه‌مندان با سلایق مختلف تدارک دیده شده است، تصریح کرد: روز 24 اردیبهشت در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز همایش علمی فردوسی خواهد بود. بعدازظهر همان روز مطابق سنت هر ساله، در محل آرامگاه فردوسی بزرگداشت مردمی حکیم فردوسی برگزار خواهد شد.

اعطای سه نشان فرهنگی و هنری فردوسی

حسین‌زاده، برگزاری آئین اعطای نشان فرهنگی ـ هنری فردوسی را از دیگر برنامه‌های همایش ملی بزرگداشت حکیم فردوسی خواند و گفت: چندین سال است که در خراسان رضوی نشان ملی فردوسی به برگزیدگان همایش اعطا می‌شود که به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از سال گذشته نشان بین‌المللی فردوسی هم با اثرگذاری مضاعف‌تر اعطا خواهد شد.

رئیس ستاد ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در بیان ویژگی‌های نشان ملی فردوسی عنوان کرد: جدا از اینکه این نشان به فردوسی‌شناسان و شاهنامه‌و حماسه‌پژوهان اعطا می‌شود، از آنجایی که حکیم فردوسی در شاهنامه به قهرمان‌پروری با رستم، اسفندیار و سیاوش پرداخته، رستم‌ها و سیاوش‌های زمان و کسانی که برای وطن حماسه‌سازی کردند هم جزو برگزیدگان نشان ملی فردوسی خواهند بود.

حسین‌زاده با بیان اینکه کسانی که در راستای آرمان فردوسی یعنی حماسه‌سرایی برای ایران، حماسه‌سرایی کردند هم از برگزیدگان این نشان هستند، اضافه کرد: سال گذشته مرحوم حسین ذوالفقاری در حوزه حماسه‌پژوهی، سازنده واکسن برکت در بخش حماسه‌ساز و افشین علا برای سرایش منظومه سربازنامه در وصف سردار شهید حاج قاسم سلیمانی جایزه نشان فردوسی را دریافت کردند. امسال هم به همین ترتیب این سه جایزه تقدیم بزرگانی می‌شود که در راستای شاهنامه و آرمان بزرگ فردوسی تلاش و مجاهدت داشته‌اند.

اجرای 10 شب تئاتر در کنار آرامگاه فردوسی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه از اجرای تئاتر حماسی «بازی‌نامه باستان» به کارگردانی رضا صابری به مدت 10 شب در محل آرامگاه فردوسی خبر داد و افزود: از آنجا که روز 25 اردیبهشت به نام حکیم فردوسی و روز 28 اردیبهشت به نام حکیم عمر خیام نامگذاری، به رسم چند ساله شب شعر «از توس تا نیشابور» برگزار خواهد شد.  همچنین اختتامیه جشنواره داستان‌های حماسی و اهدای جایزه ویژه دستار فردوسی به همت حوزه هنری در آرامگاه فردوسی برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزاری اختتامیه مهرواره ملی «من کشورم را دوست دارم» به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ویژه برنامه ورزش‌های باستانی و کشتی جوخه به همت اداره کل ورزش و جوانان شهرداری مشهد را از دیگر برنامه‌های امسال همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی اعلام کرد و افزود: ویژه برنامه‌های رادیویی برای فارسی‌زبانان منطقه با محوریت شاهنامه فردوسی در ایام بزرگداشت حکیم فردوسی برای علاقه‌مندان پخش می‌شود، همچنین تولیدات صوتی و تصویری اعم از نماهنگ و موشن گرافی در راستای معرفی بیشتر فردوسی به نسل نوجوان و جوان رونمایی و از طریق صداوسیما پخش خواهد شد.

حسین‌زاده در پایان گفت: امسال به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و تلاش وزارت کشور، اکران شهری اشعار برگزیده فردوسی را در شهرهای مختلف کشور خواهیم داشت.

نشست خبری همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

در پایان این مراسم هم پوستر همایش ملی بزرگداشت حکیم فردوسی رونمایی و توسط مسئولان حاضر در مراسم امضا شد. 

انتهای پیام
captcha