لزوم نقش‌آفرینی بسیج سازندگی در مهار تورم
کد خبر: 4139156
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
سردار زهرایی مطرح کرد؛

لزوم نقش‌آفرینی بسیج سازندگی در مهار تورم

مسئول بسیج سازندگی کشور گفت: با توجه به اینکه راهبرد تعیین شده در سال جاری از سوی مقام معظم رهبری مهار تورم بوده، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا به این عرصه ورود کنیم.

ایکنا به مناسبت 17 اردیبهشت، سالروز تأسیس بسیج سازندگی کشور، گفت‌وگویی با سردار محمد زهرایی، مسئول بسیج سازندگی کشور انجام داده تا ظرفیت‌ها و چالش‌های این نهاد مطرح شود. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

ایکنا - بسیج سازندگی چه ظرفیت‌هایی برای حل مشکلات کشور دارد؟‌

بسیج سازندگی یک شبکه غیررسمی و خودجوش دارد که کار جوششی انجام می‌دهند و حقوق‌بگیر نیستند. این افراد با احساس تکلیفی که می‌کنند برای حل مسائل و مشکلات مردم در مناطق مختلف حضور پیدا می‌کنند. یکی از این شبکه‌ها گرو‌ه‌های جهادی هستند که اکنون 42 هزار گروه جهادی در کشور وجود دارد.

یکی ‌دیگر از این شبکه‌ها قرارگاه‌های عملیات جهادی هستند؛ قرارگاه‌های جهادی فقط عملیات جهادی می‌کنند. برنامه داریم تا هزار قرارگاه جهادی راه‌اندازی کنیم و اکنون 200 قرارگاه جهادی راه‌اندازی شده است. یکی دیگر از این تشکلات غیررسمی، شوراها و مجامع جهادی هستند یعنی در حوزه آسیب‌شناسی فعالیت می‌‌کنند. شوراها و مجامع جهادی اولویت‌ها، مسائل و مشکلات را با حضور در بین مردم شناسایی می‌کنند و به صورت اندیشه‌ای پیش می‌روند.

یکی از حلقه‌های میانی مهم تشکل‌ها صندوق‌های قرض‌الحسنه و تعاونی‌ها هستند. بسیج سازندگی نزدیک به یک‌ میلیون و 300 هزار خانوار هستند که به صندوق‌های قرض‌الحسنه چشم‌داشتی ندارند و حقوق بگیر سپاه و بسیج نیستند و بی‌منت در بین مردم حضور دارند. از ظرفیت‌های موجود دیگر می‌توان به حمایت معنوی و لجستیکی اشاره کرد که از طریق سپاه و بسیج انجام می‌شود. ما علاوه بر اینکه از انجام پروژه‌ها هیچ انتفاعی نداریم و این خود یک نوع ظرفیت است؛ از امکانات و پشتیبانی‌های سپاه و بسیج نیز به صورت رایگان استفاده می‌کنیم.

بسیج سازندگی کشور به صورت فرابخشی فعالیت می‌کند در صورتی که هر دستگاه اجرایی یک مأموریت خاص دارد؛ مثلاً سازمان آبفای کشور فقط به صورت تخصصی بر روی مسائل آب فعالیت می‌کند یا سازمان نوسازی مدارس فقط در حوزه ساخت مدرسه فعالیت می‌کند اما قانون به بسیج سازندگی اجازه داده تا با همه دستگاه‌های اجرایی قرارداد ببندد و موافقت‌نامه مبادله کند و از این ظرفیت‌ها استفاده کند. بسیج سازندگی علاوه بر اینکه خود یک نهاد اجرایی است می‌تواند با دستگاه‌های اجرایی دیگر تفاهم‌نامه همکاری ببندد در صورتی که این ظرفیت را هیچ‌کدام از دستگاه‌های اجرایی دیگر ندارند.

بسیج در دل مردم است و شبکه‌های مویرگی مانند پایگاه‌ و کانون‌ دارد و همه کارها مردم پایه است مثلاً در سال گذشته 15 درصد وجوه نقدی و کار یدی پروژه‌های محرومیت‌زدایی و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را مردم آوردند؛ مثل کاری که خیرین انجام می‌دهند؛ از سرمایه خود هزینه یا کمک فیزیکی و امکاناتی می‌کنند. در مجموع کارهای بسیج سازندگی نسبت به هزینه‌های تمام شده برای دولت صرفه و در بین مردم منزلت دارد.

ایکنا - چه موانعی سر راه بسیج سازندگی قرار دارد؟

دیوان سالاری مانع اصلی بسیج سازندگی است که محدود به یک دولت‌ نمی‌شود؛ سیستم اداری فی‌نفسه دیوان‌سالار است و به قدری بروکراسی، نامه‌نگاری، مجوز و... دارد که مانعی برای پیش برد اهداف می‌شود. بسیاری از مدیران دستگاه‌های دولتی رغبت به همکاری و فعالیت دارند ولی سیستم اداری محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند که این اتفاق رخ نمی‌دهد. بسیج سازندگی در مقابله با فقر و محرومیت پیش‌رونده و پیشتاز است اما هنگام ورود به سیستم‌های اداری دیوان‌سالار سرعت عمل آن کاهش پیدا می‌کند. گروه‌های جهادی حقوق بگیر نیستند و توقع دارند مانند خودشان که به صورت ایثارگرانه در عرصه‌های جهادی حضور پیدا کردند، سیستم اداری نیز همراهی کند و وقتی سیستم اداری دچار کندی است آنها معترض می‌شوند.

همچنین در این عرصه شاهد تزاحم و تعدد قوانین هستیم یعنی قوانینی وجود دارد تا یک کار انجام نشود. مثلاً برای راه‌اندازی یک کارگاه اقتصاد مقاومتی که یک فرد می‌خواهد راه بیاندازد نیاز به 14 استعلام است که دو سال زمان نیاز دارد و فرد در این صورت خسته شده و رها می‌کند یا حتی اگر کارگاه را راه بیاندازد و محصولی را تولید کند مشخص نیست که این محصول به بار بنشیند یا نه. قوانین باید به نفع تولید کننده و مردم دوباره بازنگری و تعریف شود.

بانک‌ها از موانع دیگری هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد. مجلس قوانین را مصوب می‌کند و دولت دستور به اجرا می‌دهد اما وقتی به بانک‌ها می‌رسد آنطور که باید به بهانه‌های مختلف اجرا نمی‌شود. مثلاً تضمین را به قدری سخت می‌گیرد که مردم متقاضی نباشند و انگار هدف تسهیلات ندادن است تا افراد پشیمان شوند. از مانع دیگری که می‌توان اشاره کرد پراکندگی محرومیت زدایی است و به دلیل دور افتاده بودن نقاط، کار را برای آسیب‌شناسی و انجام پروژه سخت می‌کند.

ایکنا - چه نهادهایی باید برای پیشبرد اهداف بسیج سازندگی همکاری کنند؟

ما در عرصه‌هایی که اولویت داریم و بخشی از پروژه‌های اجرایی است متناسب با پروژه با هر کدام از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی طرف حساب هستیم مثلاً برای آب‌رسانی با وزارت نیرو و آبفا طرفیم یا در طرح «آبخیز تا جالیز» با وزارت جهاد کشاورزی همکاری داریم و در مسکن‌سازی برای محرومین با بنیاد مسکن، کمیته امداد و بهزیستی همکاری داریم و در بخش اشتغال بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و نهادها طرف حساب هستیم اما بعضی از این همکاری‌ها در حد مطلوب است و بعضی نیاز به بازنگری دارد؛ مثلاً بدنه وزارت کشور از نهادهایی است که همکاری مطلوبی ندارد. کارگروه بسیج سازندگی در وزارت کشور بوده و وزیر کشور رئیس این کارگروه است اما هنوز یک‌بار هم در دولت انقلابی تشکیل جلسه نداده است.

ایکنا - مهم‌ترین عرصه‌هایی که بسیج سازندگی باید به آن ورود کند چیست؟

همه مسائل مردم باید مسئله ما باشد. ما در حوزه محرومیت جای خود را تقریباً پیدا کردیم و در رشد تولید هم با صندوق‌های قرض‌الحسنه و کارگاه‌ها نیز جای خود را پیدا کردیم البته ما وارد اقتصاد کلان نمی‌شویم. با توجه به اینکه راهبرد تعیین شده سال جاری از سوی مقام معظم رهبری مهار تورم در حال برنامه‌ریزی هستیم تا به این عرصه ورود کنیم. باید در مهار تورم ورود کنیم، البته در این عرصه تاکنون حضور نداشتیم تا نقش ایفا کنیم. بخش عمده مهار تورم به مردم مرتبط نیست بلکه به مردم تحمیل می‌شود به همین دلیل راهکار پیدا کردن برای مهار تورم کمی دشوار است. بسیج باید به دولت جهت و مسیر دهد و در میدان حضور پیدا کند تا تصمیم‌‌گیری درستی انجام شود.

گفت‌وگو از سجاد محمدیان

انتهای پیام
captcha