مُهر هیچ فرد سیاسی و اقتصادی نباید به بسیج سازندگی بخورد
کد خبر: 4138876
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
سردار زهرایی:

مُهر هیچ فرد سیاسی و اقتصادی نباید به بسیج سازندگی بخورد

مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: جریان جهادی زلال و پاک برای ولایت و انقلاب می‌ماند و مُهر هیچ فرد سیاسی و اقتصادی بر روی این جریان نباید بخورد. برخی از سیاسیون و برخی از سیاسیون دوست دارند که خود را پدر جریان جهادی معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری سالروز تأسیس بسیج سازندگی با حضور سردار محمد زهرایی، مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور امروز شنبه ۱۶ اردیبهشت برگزار شد.

سردار محمد زهرایی، مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس بسیج سازندگی در این نشست بیان کرد: عید نوروز گذشته نشان داد که اصحاب رسانه می‌توانند دست روایت برتر را داشته باشند. عید امسال در نوع اعزام و عزیمت به صورت قرارگاهی عمل کردیم و افراد دیگر به صورت متفرق عمل نمی‌کردند بلکه به صورت تخصصی و متمرکز عمل شد. گروه‌های جهادی از حمایت مستمر قرارگاه بهره‌مند بودند و باعث شد به صورت هدفمند عمل کنند. رسانه‌ها پوشش خبری خوبی از عملکرد گروه‌های جهادی که خدمت‌رسانی می‌کردند داشتند و باعث شد تا رضایت مردم و کارها، اثر بخشی بالایی داشته باشد.

وی تأکید کرد: بسیج تشکیلات انقلاب اسلامی است و به همین دلیل جریان جهادی که وابسته به بسیج باشد به انحراف نمی‌رود. ممکن است درصد اندکی از افراد با نیت‌های سؤ وارد این عرصه بشوند اما رویکرد کلی آن انحرافی نمی‌شود زیرا بسیج حزب و تشکلی نیست که برای انتفاع خود کار کند. جریان جهادی زلال و پاک برای ولایت و انقلاب می‌ماند و مُهر هیچ فرد سیاسی و اقتصادی بر روی این جریان نباید بخورد. برخی از سیاسیون دوست دارند که خود را پدر جریان جهادی معرفی کنند و این دقیقاً نقطه مقابل فرمایشات مقام معظم رهبری است.

 نیروهای جهادی را نباید دولتی کرد

وی افزود: گروه‌های جهادی حتماً باید به دولت خدمت کنند اما نیروهای جهادی دولتی نخواهند شد و دولت نباید نیروهای جهادی را دولتی کنند. موازی کاری‌هایی در دولت در حال انجام است که می‌خواهند در مقابل جریان بسیج سازندگی شبکه‌ای درست کنند که این اتفاق نباید رخ دهد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور اظهار کرد: سال گذشته سال پر پیچ و خمی برای انقلاب اسلامی بود. اغتشاشات یک فتنه سراسری و جهانی علیه انقلاب اسلامی بود و همه استکبار جهانی با هم جمع شدند و تاکتیک‌های متفاوتی نسبت به قبل داشتند و درگیر جنگ ترکیبی بودیم. در جنگ ترکیبی شناخت اذهان برای دشمن بسیار مهم بود و تلاش کردند تا پدیده‌های واقعی به نام جمهوری اسلامی، پیشرفت‌های محسوس انقلاب اسلامی، نسل دهه هشتادی و دهه نودی را به پدیده‌های جعلی تبدیل کنند. همه عوامل و عناصر دشمنان در این فتنه فعال بودند و در این بین بعضی‌ها فریب خوردند و ذات پلید خود را نشان دادند و اگر می‌دانستند که این فتنه شکست می‌خورد هرگز ذات خود را نشان نمی‌داد.

سردار زهرایی با بیان اینکه فتنه در صحنه جمع شده اما در اذهان هنوز باقی است ادامه داد: دشمن در ابتدا عمود این خیمه یعنی مقام عظمای ولایت را مورد هدف قرار داده بود و سپس بر قائمه این خیمه یعنی مردم متمرکز بود. در مقابل این لشکرکشی باید در زمان حضور می‌داشتیم و از ولایت و مردم دفاع می‌کردیم‌ بسیج حلقه میانی ولایت و مردم است.

آمادگی بسیج سازندگی برای گام دوم انقلاب اسلامی

وی اظهار کرد: بسیج خود را برای گام دوم انقلاب اسلامی آماده کرده و ما اکنون سند اعتلای 10 ساله‌ای داریم که به امضای مقام معظم رهبری رسیده و تبدیل به فرمان اعتلای بسیج شده است. خلاصه فرمان این است که در گام دوم انقلاب اسلامی، بسیج تبدیل به بسیج همه مردم شده است و معطوف به کارت بسیج نیست و هرکسی که دلش برای انقلاب اسلامی و مردم مستضعف می‌سوزد از نظر ما بسیجی است و نیاز به داشتن کارت و عضو بودن در بسیج نیست.

سردار زهرایی ادامه داد: اکنون ۲۹ هزار صندوق قرض‌الحسنه و اشتغال‌زایی در کشور  تأسیس شده که بسیج سازندگی فقط نقش تسهیلگر داشته است. بسیج سازندگی حلقه میانی جمعیت یک میلیون و سیصد هزار خانواری بوده است. اکنون ۴۲ هزار گروه جهادی فعال در عرصه داریم که مشغول هستند و حدود ۶۰ هزار گروه جهادی ثبت شده در سامانه اطلس داریم که زمان تعیین شده تا فعالیت‌های آنها تثبیت شود و انسجام آنها به اثبات برسد و سپس معرفی شوند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور تصریح کرد: برای عملکرد بهتر، کارها به صورت قرارگاهی انجام می‌شود که در زمان نیاز کارها عملیاتی انجام شود. از قرارگاه‌های سازمان بسیج، بسیج سازندگی خدمتگزار دو قرارگاه اصلی است و دو قرارگاه به دلیل اهمیت به صورت جداگانه تحت ریاست سردار سلیمانی فعالیت می‌کند.

تفاوت بسیج سازندگی با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)

وی اظهار کرد: قرارگاه سازندگی و محرومیت زدایی یکی از قرارگاه‌هاست و در مقایسه با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) که در پروژه‌های بزرگ فعالیت می‌کند این قرارگاه در پروژه‌های کوچک، زود بازده و غیر انتفاعی عمل می‌کند. پروژه‌های بسیج سازندگی به صورت کاملاً غیرانتفاعی بوده و اصلاً انتفاع برای بسیج سازندگی حرام است. شعار ما هر پروژه محرومیت‌زدایی که می‌سازیم یک اثر است بوده و اثر و هدف غایی آن انسان‌های ایثارگری است که در این راه تربیت می‌شوند.

سردار زهرایی گفت: قرارگاه سازندگی محرومیت زدایی در روستاها و حاشیه شهر فعالیت دارد. در سال گذشته ۳۶۰۰ روستا را با وزارت نیرو قرارداد بستیم تا آب‌رسانی کنیم و ۶۸۰ پروژه از این تعداد به بهره‌برداری رسیده است. طرح دیگری با عنوان احداث جاده بین مزارع یا جاده دسترسی به گلزار شهدا داریم که نزدیک به هزار دویست کیلومتر جاده احداث شده است.

اولویت ساخت مسکن برای محرومین در روستاها

وی ادامه داد: اولویت ما در روستاها ساخت مسکن برای محرومین است که با کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد مسکن و بسیج سازندگی تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای منعقد شد که حدود ده هزار صد مسکن بسیج سازندگی ساخت و با حضور رئیس‌جمهور این طرح به بهره‌برداری رسید و این کار برای امسال نیز ادامه دارد. طرح دیگری با عنوان از آبخیز تا جالیز داریم که امسال این پروژه نمونه و جدیدی است و با کمک مجلس بودجه برای این کار افزایش یافته است. ما در کشور نزدیک به ۹۲ میلیون هکتار آبخیزداری نشده داریم و  ۴۰ هزار قنات داریم که برای احیا و مرمت آنها کلی زمان نیاز است و ما به صورت سه ساله قرار است تا ۱۹ میلیون هکتار از این زمین‌ها و 10 هزار قنات را عملیاتی کنیم.

سردار زهرایی با اشاره به محلات حاشیه شهر بیان کرد: نزدیک به هزار و صد محله در حاشیه شهر داریم که زیبنده انقلاب اسلامی نیست. بر 325 محله تمرکز شده و بنا است تا به زیرساخت‌های بهداشتی، آموزشی و... این محلات پرداخته شود تا آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد. ما در سال گذشته 19 هزار569 پروژه محرومیت زدایی کار کردیم و برای امسال ۳۲ هزار پروژه مورد هدف قرار داریم تا آنها را عملیاتی کنیم و در پایان سال گزارش موفقیت‌ها اعلام خواهد شد. ما در سال 1402 حدود 210 روستا را تحت عنوان عمران روستا مورد توجه قرار دادیم و روستاهایی که در چهار مؤلفه از محرومیت خارج شدند حتماً در دستور کار پیشرفت قرار خواهند گرفت.

قرارگاه اقتصاد مقاومتی

وی اظهار کرد: قرارگاه دوم ما به نام اقتصاد مقاومتی است. در این قرارگاه با چند رویکرد در حال فعالیت هستیم؛ اگر قرار است که مردم وارد اقتصاد شوند باید دولت‌ها کوچک شوند و از نهادهای خصولتی فاصله بگیریم و کار را به دست مردم بسپاریم. مردم باید بپذیرند همچنان که در مباحث مذهبی پای کار هستند و مسئولیت می‌پذیرند و اعتبارات دولتی و حاکمیتی برای آن وجود ندارد باید در امور اقتصادی نیز به یکدیگر کمک کنند و اعتباراتی در اختیار فعالان اقتصادی بگذارند تا در این عرصه موفقیت‌هایی حاصل شود و بسیج نیز در این زمینه به عنوان حلقه میانی فعالیت کند. در این زمینه ۱۲ طرح اقشار با سه محور توانمندسازی و مهارت‌سازی، اشتغال و ایجاد فرصت شغلی، تولید برنامه‌ریزی شده است تا در عرصه‌های مختلف با توجه به این محورها فعالیت کنیم. مثلاً در بحث عفاف و حجاب و تولید پارچه برای چادر، بسیج قرار است فعالیت کند و تولید پارچه داخلی انجام دهد. عموم این طرح‌ها تولید محور، اشتغال محور و توانمندساز است.

سردار زهرایی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۵۷ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است بیان کرد: ۲۹ هزار صندوق تعاونی داریم که بر محصولات مزیت دار هر منطقه فعالیت می‌کنند و ما به عنوان تسهیلگر در این عرصه فعالیت می‌کنیم. برای امسال ۱۵۷ هزار فرصت شغلی دیگر هدف‌گذاری شده تا ایجاد شود. در سال گذشته در هشت استان برای آموزش و نمایشگاه داری با عنوان دهکده اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی طراحی شد که به صورت رایگان به مردم آموزش می‌دهد و نمونه‌های عملی و مزایای کار خود را مشاهده می‌کنند و نهاده هم دریافت می‌کنند. امسال برنامه‌ریزی شده تا هفت دهکده اقتصاد مقاومتی ایجاد و ۳۲ نمایشگاه ملی برای دهکده اقتصاد مقاومتی در هر استان با یک محصول برگزار شود.

وی در رابطه با نهضت خدمات مؤمنانه بیان کرد: در سال گذشته حدود پنج میلیون بسته معیشتی، آزادی چهار هزار زندانی غیر عمد و تهیه و توزیع ۲۲ هزار جهیزیه انجام شد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه کارگاه‌های کوچک قابل رقابت با کارگاه‌های بزرگ نیستند ادامه داد: به همین منظور تولیدکنندگان کوچک در کنار هم قرار می‌گیرند و یک خوشه را تشکیل می‌دهند و یک نمانام می‌گیرد و در نمایشگاه به نمایندگی از بقیه حضور پیدا می‌کنند. امسال قرار است که سرخوشه و راهبر شغلی در برنامه‌ها داشته باشیم و 200 راهبر شغلی در عرصه اقتصاد مقاومتی فعال کنیم.

۵۰ محله محروم در تهران

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر فعالیت‌های بسیج سازندگی در تهران بیان کرد: جنس کارها در تهران بزرگ متفاوت است باید متناسب با سبک زندگی مردم باشد. ۵۰ محله محروم و دارای آسیب‌های اجتماعی شناسایی شده است و در ۱۴ محله کارهایی در حال انجام است که البته با وضع مطلوب فاصله دارد.

انتهای پیام
captcha