گسترش کنشگری اجتماعی اولویت نهضت پیشرفت بانوان است
کد خبر: 4138530
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
سعیدی‌نژاد:

گسترش کنشگری اجتماعی اولویت نهضت پیشرفت بانوان است

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه پیشرفت توسعه کنشگری اجتماعی بانوان هدف ستادست، افزود: جهاد تبیین و گسترش کنشگری بانوان در فضای جامعه دو رویکرد و اولویت نهضت پیشرفت بانوان است.

عاطفه سعیدی نژاد

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور، امروز، 14 اردیبهشت، در گردهمایی شبکه‌های استانی ستاد نهضت «پیشرفت بانوان» و هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی که با حضور 120 نفر از بانوان فعال در این حوزه و در کانون امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه با ظرفیتی بزرگی همچون زنان در جامعه رو به رو هستیم، بانوان را رهبران نهضت انقلاب اسلامی و سرداران سبک زندگی امروزی دانست و اضافه کرد: در سه سال اخیر شکل‌دهی و پیشرفت نهضت بانوان یکی از سرفصل‌های تبلیغات اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه آمادگی خیزش اجتماعی زنان با ادبیات‌های مختلف در متن جامعه امروز پیش‌بینی می‌شود، ادامه داد: امروز نه از منظر تقابل با جریان‌های دیگر، بلکه از فهم درست ضرورت‌های انقلاب به جدی گرفتن بانوان رسیده‌ایم. با توجه به اینکه جریان انقلاب در مسیر تمدن‌سازی و شکل دادن به نرم‌افزار تمدن اسلامی که همان سبک زندگی است قرار دارد؛ از این رو جدی گرفتن زنان از اهمیت ویژه برخوردارست و در چهل ساله دوم انقلاب زمان رسیدن به ظرفیت‌های متعالی بانوان است.

سعیدی‌نژاد با تأکید براینکه ما به دنبال انقلاب جنسیتی نیستیم؛ چراکه نگاه‌های ما در تندترین حالت با نگاه فمنیستی کاملا متفاوت است، اضافه کرد: نگاه فمنیستی دارای دغدغه جنسیتی است، اما نگاه مل رسیدن به جامعه متعالی برای رسیدن به تمدن توحیدی است؛ از این رو نقش پیشرانی بانوان در قالب‌های تعریف شده در جامعه باید احیا شود. بانوان قادرند نقش خود را در تعالی بخشی به جامعه بشری ایفا کند.

وی ضرورت فرصت‌سازی برای ظرفیت‌سازی جهت بازسازی نقش زنان در جامعه را متذکر شد و افزود: مجموعه اتفاقاتی که در نهضت پیشرفت بانوان دنبال می‌شود در مسیر توسعه کنشگری بانوان و استفاده از ظرفیت آنان قرار دارد. خوشبختانه به تعریفی از حضور زن متناسب با نگاه مکتبی برسیم. در جهاد تبیین می‌توان به نقش بانوان مطابق با الگوهای مکتبی در عرصه‌های مختلف پرداخت.

سعیدی‌نژاد با بیان این مطلب که چرایی الگو بودن حضرت زهرا(س) و .. برای دختران نوجوان و جوان باید روایتگری شود، ادامه داد: زندگی ایشان و دیگر زنان همچون حضرت زینب(س) کنشگری‌های مؤثر در فضاهای تعاملی مربوط به زنان و جدی گرفتن ظرفیت‌های زنانه برای اثرگذاری را به منصه ظهور می‌رساند.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: جنس کنشگری زنانه متفاوت است و در نهضت پیشرفت بانوان تلاش بر حضور زن در خانه و خانواده و محیط پیرامون و تقویت ابعاد مختلف زندگی اوست. معنابخشیدن به زندگی، هویت‌بخشی، اثرگذار بودن، اهل روشنگری و تبیین بودن از دیگر مواردی است که در این نهضت به آن پرداخته می‌شود.

سعیدی‌نژاد با تأکید براینکه بانوان حضور بانوان در مسیر تحقق اهداف انقلاب تقویت می‌شود، اظهار کرد: این تغییر اجتماعی در جامعه فرصتی است که باید قدردان بود و با قدرت در میدان عمل حاضر شد. شبکه کنشگری بانوان را باید در جامعه گسترش داد و اگر زمینه همراه‌سازی مردم فراهم شود بی‌تردید قشر وسیعی از جامعه انقلابی ایران همراه ما خواهند بود. هدف ستاد نهضت پیشرفت توسعه کنشگری اجتماعی بانوان است.

وی با بیان اینکه بانوان به ویژه فعالان قرآنی نقش ویژه‌ای در فضای تبیین دارند، اضافه کرد: بسیاری از بانوان در بستر انقلاب رشد پیدا کرده و خود را برای انواع مجاهدت‌ها آماده کردند. ما از مباحث ساده عبور کرده و به خیزشی برای احقاق حقوق زنان رسیده‌ایم. اگر بانوان می‌خواهند مؤثر باشند باید به مسأله هویت توجه ویژه داشته باشند. زنان باید در مسیر اهداف انقلاب کارآمد باشند. طرح‌های نهضت، طرح‌هایی پیش‌برنده متناسب با نیاز امروز جامعه است که باید قدردان بود.

سعیدی‌نژاد اولویت و شکل‌دهی جبهه واحد فرهنگی در سال پیشرو را ضروری توصیف کرد و افزود: باید حرکت‌های مردمی مسئله محور در جامعه شکل دهیم. ما مبتنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر شکل دهی حلقه های میانی که یک نظریه مترقی است به این نتیجه رسیدیم که حلقه‌های میانی راهبر و هدایت‌بخش صحنه را شکل دهیم. برای حل مسائل ملی نیاز به حلقه‌های میانی راهبر داریم. در کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌های مردمی و حاکمیت می‌توان به راهبرد رسید. شکل‌دهی حلقه‌های میانی برعهده مردم است و در نهضت پیشرفت بانوان باید کمک می‌کنیم تا این حلقه‌های میانی راهبر شکل گیرند. 

وی جهاد تبیین و گسترش کنشگری بانوان در فضای جامعه را دو رویکرد و اولویت نهضت پیشرفت بانوان دانست و اضافه کرد: هنوز نتوانستیم در حوزه جهاد تبیین زیرساخت‌های محتوایی و توانمندسازی را برای حضور مردم در میدان فراهم کنیم. میدان کنشگری مردمی باید بیش از پیش تقویت شود.

انتهای پیام
captcha