دغدغه اصلی معلمان قرآن تربیت نسل آینده است
کد خبر: 4137991
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

دغدغه اصلی معلمان قرآن تربیت نسل آینده است

قاری برتر ارتش جمهوری اسلامی دغدغه اصلی معلمان قرآن را تربیت نسل آینده عنوان کرد و گفت: نقش والدین در گرایش فرزندان به قرآن بسیار می‌تواند مؤثر باشد. یکی از علت‌هایی جوانان ما از قرآن دوری می‌کنند، مربوط به والدینی است که انسی با قرآن ندارند.

رضا کارگر، قاری برجسته فارس12 اردیبهشت‌، سالروز شهادت استاد شهید آیت‌الله مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شده است. معلم به عنوان تربیت‌کننده نسل آینده نقش مهمی در هر جامعه‌ای ایفا می‌کند. با توجه به جایگاه فرهنگ در جامعه، هرچقدر نقش پرورشی و تربیتی معلم بیشتر باشد، مسلماً این نقش حساس‌تر خواهد بود.

به‌طور کلی معلم در هر رشته و تخصصی قابل احترام و اهمیت فراوانی است اما معمولاً در این ایام که متعلق به بزرگداشت مقام معلم است، معلمان قرآن به خصوص معلمان و اساتید جلسات خانگی و هفتگی قرآن در مساجد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند در صورتی که بخش عمده‌ای از ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه به عهده آنان است.

در همین راستا ایکنای فارس، گفت‌و‌گویی با یکی از قاریان ممتاز کشور و ارتش جمهوری اسلامی که قریب 40 سال در شیراز، بوشهر و خارگ جلسات هفتگی قرآن را برپا کرده داشته است که تقدیم مخاطبان می‌شود:

ایکنا ـ خودتان را معرفی فرمایید.

رضا کارگر هستم که بیش از 40 سال است در عرصه قرآن فعالیت دارم. 30 سال است که روزهای دوشنبه‌های هر هفته در مسجد الرسول(ص) شیراز واقع در بلوار مدرس،‌ نبش خیابان فضیلت جلسات هفتگی برپا می‌کنم و قبل از آن قریب 7 سال در جزیره خارگ و بوشهر جلسات هفتگی قرآن را برپا می‌کردم.

لازم به ذکر است شب گذشته، 11 اردیبهشت هم به‌مناسبت فرا رسیدن روز معلم در همان مسجد الرسول(ص) جلسه گردهمایی و تجلیل از 30 استاد و معلم قرآن در شیراز را به صورت خودجوش و مردمی برگزار کردیم.

ایکنا ـ به نظر شما معلم قرآن کیست؟

معلم قرآن باید متخلق به اخلاق قرآنی باشد یعنی جایی که نیاز است شهامت داشته باشند و در جایی که نیاز به نرمش است، نرمش و عطوفت به خرج دهد و آنجایی که نیاز است قدمی بردارد، تلاش کند و کمک‌رسان باشد و این‌گونه نباشد که منفعل بوده و نسبت به مسائل مختلف بی‌تفاوت باشد.

قطعاً معلم قرآنی که عامل به قرآن نباشد، ضربه دیگری را به جامعه وارد کرده و عامل مهجوریت بیشتر قرآن می‌شود لذا باید نسبت به این مسئله حساسیت به خرج داد.

معلم قرآن تأثیر فراوانی بر روی اطرافیانش دارد و قطعاً انتظاری که از یک معلم قرآن می‌رود از سایر اقشار مختلف جامعه نیست به خصوص در دوره‌ای که هجمه‌های فرهنگی دشمنان از هر طرف ما را احاطه کرده‌اند،‌ باید معلمان قرآن به نقش مهم خود واقف بوده و به تبیین و روشنگری بپردازند.

معلمان قرآن به خوبی می‌توانند در این رابطه از ظرفیت قصص قرآنی استفاده کنند و از نکات ظریف و دقیقی که برای سبک زندگی در این قصص آمده است، برای تربیت جوانان و نوجوانان استفاده کند.

ایکنا ـ آیا عنوان معلم قرآن را می‌توان به هر کسی اطلاق کرد؟

هر کسی در هر جایی که به قرآن خدمت می‌کند، یک معلم است. اولین معلم هم خداوند است که خودشان در سوره الرحمن خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: قرآن را به شما آموزش دادیم، لذا جایگاه معلم قرآن این است که همان کار خداوند را انجام می‌دهد.

در این زمینه قاریان وظیفه بیشتری دارند. شاید معلمان قرآن آموزش و پرورش در سطح روخوانی و روان‌خوانی با دانش‌آموزان کار کنند اما یک قاری که شناخته شده است باید در جلسات خود به کار پرورشی، تربیتی و مباحث فنی و تخصصی قرآن بپردازد یعنی تربیت قاری یا حافظ در ابعاد مختلف باید مدنظرش باشد.

ایکنا ـ کمی از دغدغه‌های معلمان قرآن بگویید.

دغدغه زیاد است اما دغدغه اصلی تربیت نسل آینده است. نقش والدین در گرایش فرزندان به قرآن بسیار می‌تواند مؤثر باشد. یکی از علت‌هایی جوانان ما از قرآن دوری می‌کنند، مربوط به والدینی است که انسی با قرآن ندارند زیرا تربیت از خانواده شروع می‌شود و وقتی یک خانواده با قرآن انس داشته باشند، مسلماً دغدغه معلم قرآن برای تربیت هم کمتر است اما وقتی خانواده بی‌تفاوت باشند و دغدغه‌ای برای تربیت قرآنی و آموزش قرآن به فرزندان خود ندارند، کار معلم قرآن سخت‌تر می‌شود چرا که آموزش همراه با تحکم می‌شود و این مسئله خیلی سخت است.

متأسفانه قرآن و عترت در جامعه ما مهجور هستند و اگر خانواده‌ها نسبت به این دو ثقل پیامبر(ص) اهتمام بیشتری بورزند، بسیار بیشتر می‌توانیم فرهنگ قرآن و عترت را در جامعه نشر دهیم. همانطور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند تمام مشکلات جامعه به دلیل آن است که با قرآن انس نداریم در صورتی که قرآن کتاب زندگی است. اگر با قرآن انس داشتیم،‌ شاهد این همه آسیب اجتماعی در جامعه نبودیم.

ایکنا ـ نقش معلمان قرآن در تحقق بیانیه گام دوم چیست؟

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم فرمودند، باید به مبحث تبیین و روشنگری بپردازیم. نقش معلمان قرآن هم همین است. دشمنان تلاش زیادی می‌کنند تا ناامیدی را در جامعه ترویج دهند و نشان دهند که این انقلاب ضعیف شده است. در صورتی که ما پیشرفت‌های متعددی در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی و دفاعی در کشور داشته‌ایم و باید این‌ها را به نسل جوان منتقل کنیم تا بتوانیم از طریق با نقشه‌های دشمن مقابله کنیم.

ایکنا ـ مخاطبان اساتید جلسات هفتگی قرآن، همیشه اقشار خاص به صورت ثابت هستند با این حال چگونه می‌توانند نقش خود را در عرصه تبیین ایفا کنند؟

نکته بسیار خوبی است. جلسات هفتگی یک پایگاه فعالیت قرآنی است که معلم قرآن در آنجا فعالیت دارد اما همین معلم و متعلمانش در طول هفته در اجتماع با اقشار مختلف مردم سر و کار دارند و در اینجا نقش تربیتی معلم قرآن مشخص می شود. معلم قرآن می‌تواند به مناطق مختلف هم اعزام شود و در آنجا به تبیین و روشنگری بپردازد.

رهبر معظم انقلاب به قاریان فرمودند که قاریان قرآن هر جا می‌روند باید مطلبی را بیان کنند و  تنها به یک تلاوت بسنده نکرده و جلسه را ترک کنند بلکه باید نقش خود را در این عرصه به خوبی ایفا کنند زیرا قاریان ارتباطات اجتماعی قوی دارند و به جاهای مختلف زیادی می‌روند بنابراین نقش آن‌ها در روشنگری بسیار مهم است.

ایکنا ـ کلام آخر

ما در شیراز باید یک پایگاه محوری قرآنی در حرم احمدبن موسی(ع) داشته باشیم. این نقشه بسیار خوبی برای فعالیت است و اگر بتوانیم از اساتید به صورت تخصصی در این حرم مطهر استفاده کنیم، مسلماً شاهد برکات زیادی خواهیم بود. مانند حرم امام رضا(ع) که در عرصه قرآن بسیار قوی فعالیت می‌کنند در صورتی که در شیراز فعالیت‌های قرآنی ما نمود و بروز ندارند.

باید حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) را در مباحث قرآنی تقویت کنیم. همچنین مسئولان شهر و استان اساتید قرآن را تکریم کنند. در صورتی که امروز شاهد بی‌مهری و بی‌توجهی مسئولان نسبت به اساتید قرآن هستیم. البته اینان هیچ توقعی ندارند ولی اگر تکریم شوند، الگوی خوبی برای جوانان خواهند بود لذا باید این اساتید را به خوبی به مردم معرفی کنیم.

امروز مشاهده می‌کنیم که جوانان ما حتی خوانندگان دست چندم را به خوبی می‌شناسند اما اساتید برجسته قرآنی را نمی‌شناسند و این یک نقطه ضعف است که هم مردم هم مسئولان و هم رسانه‌ها باید برای رفع آن بکوشند.

انتهای پیام
captcha