همایش «قدس؛ هویت و اعتبار جهان اسلام» در پاکستان برگزار شد + عکس
کد خبر: 4135297
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱

همایش «قدس؛ هویت و اعتبار جهان اسلام» در پاکستان برگزار شد + عکس

همایش «قدس؛ هویت و اعتبار جهان اسلام» به همت خانه فرهنگ ایران در پیشاور و با حضور شخصیت‌های ایرانی و پاکستانی در این شهر برگزار شد.

به گزارش ایکنا از پیشاور، این همایش با مشارکت سرکنسولگری ایران، جرگه صلح ملی بین‌المذاهب ایالت خیبرپختونخوا و شورای امامیه اتحاد بین‌المسلمین پیشاور برگزار شد و پیش از مراسم، نمایشگاه نقاشی هنرجویان خانه فرهنگ ایران با موضوع قدس در معرض بازدید شخصیت‌ها و شرکت‌کنندگان در این همایش قرار گرفت.

رهبران احزاب مختلف، شخصیت‌های برجسته سیاسی، مذهبی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی و علمای شیعه و سنی در این همایش حضور یافتند و در ابتدا کلیپ مستند ویدئویی 7 دقیقه‌ای با موضوع غزه و فلسطین در خصوص فجایع و ظلم رژیم صهیونیستی نسبت به مردم مظلوم فلسطین به زبان اردو برای حاضران پخش شد.

علی بنفشه‌خواه، سرکنسول ایران در پیشاور طی سخنانی در همایش گفت: در روزهای اخیر خبر افزایش یکپارچگی و وحدت بین کشورهای اسلامی از جمله بهبود روابط ایران و عربستان سعودی مورد استقبال اکثر کشورهای اسلامی قرار گرفته که امیدواریم ‌در آینده نزدیک نیز شاهد کاهش اختلافات در جهان اسلام باشیم.

وی افزود: در آخرین جمعه ماه رمضان، مردم سراسر جهان همواره حمایت یکپارچه خود را از مردم مظلوم فلسطین نشان می‌دهند. بیش از چهار دهه است که مردم جهان به مناسبت روز جهانی قدس در اعتراض به اشغال فلسطین توسط اسرائیل و اعلام حمایت معنادار خود از مردم مظلوم و انزجار از سیاست‌های نژادپرستانه رژیم اسرائیل راهپیمایی‌هایی برگزار می‌کنند.

علی بنفشه‌خواه تأکید کرد: معتقدیم تنها راه حل و فصل مسئله فلسطین، پیش گرفتن دموکراتیک‌ترین راه بوده و آن برگزاری همه‌پرسی در این سرزمین پس از آزادی تمامی اسرای فلسطینی از سیاه چال‌های رژیم آپارتاید اسرائیل و بازگشت همه پناهندگان فلسطینی به وطن خود است.

قبله ایاز، رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان نیز بیان کرد: امروز علما و روحانیون شیعه و سنی برای مسئله قدس گرد هم آمده‌اند و این موضوع حاصل تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران بوده که همواره در قبال مسئله فلسطین به وظیفه خود عمل و خانه فرهنگ ایران در پیشاور با پیام وحدت مسلمین برای بیداری و یادآوری به مسلمانان این منطقه هرساله برنامه‌های روز قدس را برگزار کرده و در این راستا بسیار مسئولانه فعال بوده است.

رئیس شورای ایدولوژی اسلامی پاکستان گفت: پس از مدت طولانی ایران و عربستان به تفاهم رسیده و این تفاهم تنها محدود به این دو کشور نبوده، بلکه ثمرات و اثرات آن موجب پیشرفت و آرامش در کشورهای اسلامی از جمله یمن و سوریه خواهد بود.

در ادامه صدیق الرحمان پراچا، رهبر حزب جماعت اسلامی در ایالت خیبرپختونخوا با توصیف‌کردن قدس به عنوان خط قرمز مسلمانان اظهار کرد: استقامت مردم فلسطین در مقابل ظلم بی‌حد رژیم غاصب صهیونیستی به خاطر حمایت مردم ایران و پاکستان است؛ زیرا آنان اطمینان دارند مردم ایران و پاکستان در این راه پشتیبان آنان بوده و آنان را تنها نخواهند گذاشت.

همچنین مقصود سلفی، رئیس حزب جماعت اهل حدیث ایالت خیبرپختونخوا در سخنان خود اظهار کرد: پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی با ظرفیت‌های فراوان مادی و معنوی خود توانایی نابودی رژیم غاصب اسرائیل و دفاع قاطع از مردم مظلوم فلسطین را داشته و این آرزو در زمان اتحاد واقعی و همسویی جهان اسلام محقق خواهد شد.

علامه جهانزیب جعفری، رئیس حزب مجلس وحدت المسلمین ایالت خیبرپختونخوا در ادامه اظهار کرد: بصیرت حضرت امام خمینی(ره) مسئله فلسطین را به مسئله جهان اسلام تبدیل کرده و توجه مسلمانان عالم به مظلومیت مردم فلسطین متمرکز شده است و این خود یک نوع خدمت بزرگی به جهان اسلام بوده، زیرا او می‌دانست که مسئله فلسطین مسئله جهان اسلام است نه جهان عرب.

بنا بر این گزارش، دیگر شخصیت‌های پاکستانی حاضر در مراسم نیز در این همایش سخنرانی کردند و مفتی عبدالجمیل منصوری، امام جماعت و رئیس حوزه علمیه فاروق پیشاور در پایان با تأکید بر موضوع همایش با عنوان «قدس؛ هویت و اعتبار جهان اسلام» دعای پایانی مراسم را با آرزوی توفیقات روزافزون برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان افتخارکشورهای اسلامی و منادی وحدت و یکپارچگی در جهان اسلام و سربلندی و اتحاد کشورهای اسلامی به پایان رساند.

خبرنگار : مریم رجبی 
انتهای پیام
captcha