صفر تا صد ماجرای تبدیل روستای محمدآباد به «روستای قرآنی» کشور
کد خبر: 4133356
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰

صفر تا صد ماجرای تبدیل روستای محمدآباد به «روستای قرآنی» کشور

در برنامه تلویزیونی «مردم دوست‌داشتنی»،‌ حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) صفر تا صد ماجرای تبدیل شدن روستای محمدآباد شهرستان استهبان استان فارس به روستای قرآنی کشور را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)به گزارش ایکنا از فارس، برنامه تلویزیونی «مردم دوست‌داشتنی» شب گذشته، 22 فروردین با اجرای محمد جعفر خسروی روی آنتن شبکه یک سیما رفت. مهمان این قسمت از برنامه دو تن از فعالان قرآنی در حوزه حفظ قرآن کریم بودند و گزارشی از فعالیت‌های خود را ارائه کردند.

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مؤسس مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) و مجتبی علیرضالو، حافظ کل قرآن کریم و نهج‌البلاغه با حضور در برنامه «مردم دوست‌داشتنی» مهمان خانه‌های روزه‌داران شدند.

شاهسونی در ابتدای برنامه با اشاره به راه‌اندازی این موسسه قرآنی که به تربیت حافظان قرآن کریم می‌پردازد، گفت: نزدیک به 27 سال است که یک مجموعه قرآنی را با همکاری تعدادی از دوستان در روستای محمدآباد از دهستان خیر استهبان فارس ایجاد کرده‌ایم. شاید این منطقه بسیار کوچک باشد اما قرآن‌آموزانی دارد که بسیار منحصر به فرد هستند. به دلیل سبقه قرآنی خاصی که این روستا پیدا کرده، به روستای محمدآباد، قرآن‌آباد نیز می‌گویند.

وی اضافه کرد: اگر خاطرتان باشد، مقام معظم رهبری در دهه هفتاد بر تهاجم فرهنگی بسیار تأکید می‌کردند. با چند نفر از اهالی روستا به این مسئله فکر می‌کردیم که برای تحقق سخنان رهبری چه باید بکنیم؟ در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید به ترویج قرآن بپردازیم و اگر این امر محقق شود، با تهاجم فرهنگی مقابله کرده‌ایم. در ابتدا کارمان در سطح روستا بود و آرام آرام به مناطق دیگر توسعه پیدا کرد. خوشحالیم که اکنون 200 مرکز در کشور داریم که در آنها نزدیک به 3 هزار حافظ کل قرآن و بیش از 70 هزار نفر از حافظان جزهای قرآن تربیت شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه مدل توسعه متفاوتی در این مرکز حاکم شده است، گفت: معمولا این گونه است که کارهای فرهنگی از مراکز استان‌ها آغاز شده و در نهایت به روستاها می‌رسد، اما ما یک مدل توسعه جدید ایجاد کردیم و از پایین به بالا آمدیم. از روستا آغاز کردیم و سپس به استان‌های دیگر و مراکز رسیدیم. باید بگویم که آوازه آموزش قرآن توسط این مجموعه به کشورهای دیگر هم رسیده و تاکنون از بیش از 15 کشور داوطلب حضور در مرکژ جهت حفظ قرآن کریم داشته‌ایم. آن‌ها از کشور خود به مرکز شبانه‌روزی استهبان می‌آیند و یکساله حافظ قرآن می‌شوند.

در بخش دیگری از این برنامه، علیرضالو یکی از شاگردان موسسه و از حافظان قرآن کریم گفت: من حافظ کل قرآن کریم و نهج‌البلاغه هستم. از 12- 13 سالگی حفظ قرآن کریم را آغاز کردیم و چند جزئی را به صورت جسته و گریخته حفظ کردم. در ابتدا در تهران زندگی و نزد جمعی از اساتید کار می‌کردم، اما در ادامه یکی از دوستان این موسسه را به من معرفی کرد. 15 ساله بودم که به روستای محمدآباد استهبان رفتم و در طول 10 ماه کل قرآن کریم را حفظ کردم.

وی ادامه داد: عمده کسانی که به مراکز شبانه روزی وارد شده و حافظ قرآن می‌شوند، یک دغدغه جدید پیدا می‌کنند و آن هم این است که با خود می‌گویند باید افراد دیگر که علاقه‌مند به قرآن هستند را به حافظ قرآن تبدیل کنند. به نظرم این افراد، نوعی افسر و مبلغ قرآنی هستند.

شاهسونی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نخستین روزهای راه‌اندازی موسسه گفت: برای آغاز فعالیت قرآنی در روستای محمد‌آباد یک مکان قدیمی در روستا را انتخاب کردیم. این مکان بسیار قدیمی بود و نیاز به تعمیر داشت که خودمان انجامش دادیم. بعد از تعمیر، کلاس‌ها را در همانجا شروع کردیم. در ابتدا، تخصص خودمان هم زیاد نبود اما آرام آرام تجربه کسب کردیم و توان بالاتری پیدا کردیم. همین موضوع باعث شد که شعبات جدیدی را در روستاهای دیگر تاسیس کنیم. همیشه به دوستان گفته‌ام که ما روستا محوری را باید در فعالیت قرآنی مورد توجه قرار بدهیم، چرا که در روستاها هیچ مرکزی برای آموزش قرآن وجود ندارد، در حالی که در شهرها و مراکز استان‌ها می‌توان موسسات زیادی پیدا کرد.

وی اضافه کرد: ما در ابتدا کارمان را با 30-40 قرآن‌آموز آغاز کردیم و به مرور زمان، تعداد زیادی از آن‌ها حافظ قرآن شدند. خاطرم هست سال 1381 خوابگاهی را ایجاد کردیم تا قرآن‌آموزان از روستاهای مختلف به محمدآباد بیایند، قرآن یاد بگیرند و سپس به روستاهای خود بروند تا در آنجا تبدیل به منشأ خیر بشوند. این خوابگاه‌ها امروز تبدیل به 16مرکز شبانه‌روزی قوی شده است.

شاهسونی ادامه داد: علاوه براین، هر سال نزدیک به 40 طرح «رحله» در کشور برگزار می‌کنیم و بیش از 2 هزار نفر در این طرح شرکت می‌کنند. آن‌ها یک اردوی فرهنگی قرآنی، ورزشی و تفریحی 45 روزه را سپری کرده و بین یک تا 3 جز از قرآن کریم را حفظ می‌کنند. امسال نیز قصد داریم با همکاری دانشگاه فرهنگیان، همین طرح را در 20 دانشگاه کشور اجرا کنیم.

انتهای پیام
captcha