بهره‌مندی از سرعت ضمن رعایت تجوید در «حَدر»
کد خبر: 4131566
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
یادداشت

بهره‌مندی از سرعت ضمن رعایت تجوید در «حَدر»

حدر روشی از تلاوت قرآن است و قاری در اجرای آن، ضمن رعایت کامل و دقیق قواعد تجوید و وقف و ابتدا از سرعت در خواندن نیز بهره می‌برد در این راستا فاطمه شیرازی، حافظ کل قرآن و از مدرسان قرآن یادداشتی را در اختیار ایکنا قرار داده است.

فاطمه شیرازی، حافظ کل قرآن کریم و از مدرسان و داوران مسابقات قرآنبه گزارش ایکنا، فاطمه شیرازی، حافظ کل قرآن کریم و از مدرسان و داوران مسابقات قرآن یادداشتی را درباره «تلاوت حدر» یکی از مجموعه‌های ترتیل قرآن و تلاوت قرآن با سرعت کُند در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است. متن آن در ذیل آمده است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

حدر، یکی از زیرمجموعه‌های ترتیل قرآن کریم (که روح کلی حاکم بر تلاوت قرآن کریم است) است.

حدر، روشی از تلاوت قرآن کریم است که قاری قرآن در اجرای آن، ضمن رعایت کامل و دقیق قواعد تجوید و وقف و ابتدا که به فرموده امام علی(ع) اجزای اصلی ترتیل قرآن کریم است «الترتیل تجوید الحروف و معرفة الوقوف» از سرعت در خواندن نیز بهره می‌برد. از این رو در زمان یکسان نسبت به تحقیق و تدویر تعداد آیات بیشتری تلاوت می‌شود.

علامه ابن‌الجزری در کتاب النشر فی القرائات العشر در مورد «حدر» اینگونه بیان می‌دارد «فالحدر يکون لتکثیر الحسنات فی القراءة و حوز فضيلة التلاوة». از پرفضيلت‌ترين عبادت‌ها خاصه در ماه مبارک رمضان نیز تلاوت قرآن کریم است و هر اندازه آیات شریفه بيشتری قرائت شود، حسنات و اجر آن نیز مضاعف می‌شود. خود قرآن کریم نیز طبق عبارت «فَاقرَئوا ما تَیَسَّرَ مِن القرآنِ» و عبارات و آیات شریفه دیگر بر این موضوع تأکید می‌فرماید.

نکته مهم این است که قرائت حدر، نباید از حد ترتیل خارج باشد زیرا ترتیل، معیار و میزان صحیح‌خوانی قرآن کریم است؛ همانگونه كه علامه ابن‌الجزری در مورد حدر معتقد است «و لا یخرج عن حد الترتیل»

به تعبیر دیگر «حدر»، تلاوت قرآن کریم با سرعت کُند است.

تدویر، تلاوت قرآن کریم با سرعت خیلی کُند و تحقیق، تلاوت قرآن کریم با سرعت خیلی خیلی کُند است فلذا رعایت تمامی موازین و قواعد قرائت قرآن کریم بر شیوه حدر نیز حاکم است.

باید به این مهم توجه داشت که نباید تلاوت به شیوه حدر با تندخوانی اشتباه گرفته شود و بالابردن سرعت قرائت قرآن کریم منجر به کم‌توجهی به قواعد تجوید و وقف و ابتدا شود. از طرفی القای آرامش و طمأنینه و عدم ایجاد استرس در مخاطب که شنونده آیات روح‌بخش و نورانی قرآن کریم است در همه مراتب تلاوت، بسیار حائز اهمیت است.

با مراجعه به منابع و کتب علمای علم تجوید، اینگونه برداشت می‌شود که استعمال واژه «حدر» به جای «تحدیر» متداول و شایسته‌تر است.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

فاطمه شیرازی

۱۵ فرودین ۱۴۰۲

١٣ رمضان ۱۴۴۴»

فاطمه شیرازی در خرداد 1401 موفق به دریافت اجازه‌ «قرائت و اقراء قرائات عشر» (تلاوت کل قرآن کریم به قرائات ۱۰گانه، ٢٠ روایت) شد.

انتهای پیام
captcha