برکات و فیوضات ماه رمضان را در طول سال حفظ کنیم
کد خبر: 4131355
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
محمدعلی انصاری:

برکات و فیوضات ماه رمضان را در طول سال حفظ کنیم

صاحب تفسیر مشکاة گفت: ظرفیتی که در ماه رمضان وجود دارد به اندازه‌ای است که می‌تواند یازده ماه دیگر را تحت پوشش قرار دهد و این موضوع قاعده اصلی این ماه پربرکت است و باید آثار، برکات و فیوضات ماه رمضان را در طول سال همراه داشته باشیم، زیرا فلسفه رمضان منحصر به این ماه نیست.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاة، شامگاه، 14 فروردین‌ماه در نشستی مجازی با موضوع «حفظ آثار و برکات ماه مبارک رمضان» اظهار کرد: فلسفه ماه رمضان منحصر به این ماه نبوده و آن نیست که 30 روز بیاید و برود، بلکه ظرفیتی که در این ماه وجود دارد به اندازه‌ای است که می‌تواند 11 ماه دیگر را تحت پوشش قرار دهد و قاعده اصلی این ماه پربرکت همین موضوع است که فایده آن در این ماه مبارک حاصل شود و آثار، برکات و فیوضاتش را در طول سال همراه خود کنیم، چرا که ظرفیت و برکات ماه رمضان تنها طی یک ماه خلاصه نمی‌شود و مختص این مدت نیست.

وی با بیان اینکه شرافت رمضان به نزول قرآن است، بیان کرد: هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن نیز ماه رمضان است، به این دلیل که ماه نزول قرآن است و دل‌های بیشتری از انسان‌ها با این کتاب آسمانی ارتباط پیدا می‌کند و تأکید آیات قرآن و تعالیم اسلامی نیز این است که فضیلت خواندن یک آیه از قرآن کریم در ماه مبارک رمضان برابر با ختم قرآن در سایر ماه‌های سال است.

این مفسر قرآن تصریح کرد: بسته مشوق برای توجه انسان‌ها در ماه مبارک رمضان نسبت به قرآن از سوی صاحب شریعت به آدمی هدیه می‌شود که زمینه را برای 11 ماه بعدی ایجاد می‌کند، به این منظور که قرآن کتابی است که انسان‌ها را از تاریکی به سوی نور سوق می‌دهد، نسخه‌ای است که در آن شفا وجود دارد و مبدأ شفا و رحمت تمام انسان‌هاست و نازل شده است تا انسان‌ها را به ناب‌ترین شیوه زندگی رهنمون سازد.

انصاری بیان کرد: قرآن را نباید فقط در این ماه به دلیل ثواب ختم کامل آن بخوانیم، بلکه باید نسبت به ساحت این کتاب آسمانی به گونه‌ای عمل کنیم که این صفحه رحمت الهی را نیز پس از اتمام ماه رمضان بگشاییم و آن را قرائت کنیم.

وی افزود: در واقع قرآن کتابی است که باید خوانده شود، نه اینکه فقط به آن تبرک جوییم، البته قرائت کافی نیست، بلکه باید آن را تلاوت کنیم و تلاوت هم به خواندنی گفته می‌شود که به‌صورت مستمر، پیوسته و متعهدانه باشد و رابطه تلاوتی خود با قرآن را بعد از رمضان نیز با نظم و برنامه داشته باشیم.

صاحب تفسیر مشکاة اظهار کرد: به واقع می‌توان با استفاده از ظرافت‌ها و زیبایی‌های کلام الهی، زندگی را بر مبنای آن بسازیم و جهان را دگرگون کنیم. پس از این مرحله باید تدبر در قرآن و سپس تحقق را در عمل داشته باشیم، به این منظور که به آیینه قرآن نگاه کنیم و تعالیم نورانی آن‌را در حوزه اخلاق، باورها، قوانین، مقررات، سیاست، دیانت، خانواده، عبادات، علمی، شخصی و اجتماعی در وجود خود تحقق بخشیم.

انصاری گفت: از این‌رو اگر پس از ماه مبارک رمضان پیوند این‌چنینی را با کلام و منبع نور الهی داشته باشیم یک چهارم از آثار و برکات را حفظ کرده‌ایم و اگر اینگونه باشد که با قرآن زیست کنیم، به واقع رمضان با ماست نه ما با رمضان و رمضان در ماست نه ما در رمضان.

انتهای پیام
captcha