رمضان، ماه تحول و انقلاب درونی مؤمنان/ نقاط قوت نظام را مرتب تکرار کنیم
کد خبر: 4129683
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

رمضان، ماه تحول و انقلاب درونی مؤمنان/ نقاط قوت نظام را مرتب تکرار کنیم

حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران گفت: با وجود تحریم‌های فلج‌کننده و تحمیل جنگ و ترور و ناامنی و انواع فشارهای روانی و تبلیغاتی، پیشرفت‌هایی داشته‌ایم که این نقطه قوت‌ها را باید مرتب تکرار کرد در غیر این صورت دشمن نقطه ضعف‌ها را بزرگ می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در خطبه اول نخستین نماز جمعه تهران، 4 فروردین، در سال 1402 که در دانشگاه تهران برگزار شد، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و دعوت همه روزه داران به رعایت تقوای الهی گفت: ماه مبارک رمضان آنقدر اسرارآمیز است و سرمایه‌هایی بزرگی در این ماه نهفته است که بر حسب روایت اگر می دانستید در رمضان چه نعمت‌هایی نهفته است آرزو می کردید همه سال ماه رمضان بود.

وی در ادامه با اشاره به امتیازات این ماه که در قرآن، روایات و ادعیه ذکر شده، گفت: انس با قرآن، کلیم شدن با خداست. کسی که همواره قرآن را تلاوت می کند در واقع خدا دائم با او صحبت می کند و در جایگاه کلیم اللهی قرار دارد اما در ماه رمضان قرائت یک آیه قرآن به این معناست که گویا تمام قرآن را یکجا ختم کردید.

صدیقی با بیان اینکه حاصل سیر قرآنی سیر درجات بهشت است، گفت: با قرائت هر آیه قرآن یک درجه به درجات شما افزوده می شود که برای ما قابل سنجش نیست. تلاوت آیات قرآن در این ماه انسان را به قله قرب خدا می رساند و انسان قرآنی به کمال نور نائل می شود.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: رویش سایر عبادات ماه رمضان مانند تلاوت قرآن، در حد کرم خداست و در حد عمل ما نیست و خداوند عهده دار جان، روح و نفس ما است و ارزش اعمال ما را در این ماه خودش بالا می برد و رشد می‌دهد و به همین دلیل فرمودند که ماه رمضان ماه خداست. به عبارتی این ماه اختصاص به خود خدا دارد.

وی با بیان اینکه ماه رمضان ظرف قرآن است، گفت: هر مکان و هر زمانی، قابلیت تجلی کامل خدا را ندارد و ماه رمضان ماهی است که اگر انسان مراقبه داشته باشد به مرحله فنا می رسد.

صدیقی با تأکید بر اینکه قرآن تجلی اعظم خداوند است، یادآور شد: هیچ ماهی این ظرفیت را نداشت که خدا در آن تجلی پیدا کند و تنها ماه رمضان این قابلیت را دارد و لذا ماه نزول قرآن نام گرفته است. این قرآن وسیله پذیرایی خداست و ظرف نزول قرآن این ماه است که انحصارا اختصاص به خدا دارد. در حقیقت کتاب الله در شهرالله می گنجد.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: خداوند در این ماه بندگان را دعوت خصوصی کرده است و تحملی به بندگان می‌دهد که با آن بتوانند به قرب پروردگار برسند. قرب الهی به معنای رنگ خدا گرفتن و یکی شدن با صفات الهی است.

وی اظهار کرد: خداوند در این ضیافت بزرگ آنچه در نهانخانه اسرار ذخیره کرده به روح ما عرضه می کند و این ضیافت روحانی منقطع شدن از لذایذ مادی و رسیدن به لذایذ معنوی است و لذا هدف در این ماه تحقق یک تحول، انتقال و انقلاب در مؤمنان است و در این میان روزه کپسول اخلاص، خودشویی، خودزدایی و عبور از خود و رسیدن به خداست.

صدیقی نتیجه روزه واقعی را اهل مراقبه شدن دانست و گفت: در این ماه زبان باید از غیبت، تهمت، شایعه‌پراکنی، ایذا دیگران، ولایت آزاری و انواع مشکلات زبان رها شو و زبان و گوش و چشم متصف به تقوا شود.

خطیب جمعه تهران در پایان این خطبه اظهار کرد: ماه رمضان فرصتی است که از همه گناهان پاک شویم و به همه فضایل و صفات الهی متصف شویم.

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با بیان اینکه یکی از نام‌های ماه رمضان عید اولیاست، گفت: امیدوارم همه ما ولی خدا باشیم و ماه رمضان به معنای واقعی کلمه برای ما عید باشد، چون هر روزی که در آن گناهی نکنیم آن روز عید است و هر روز ماه رمضان هم عید است.

وی با اشاره به تقارن عید ماه رمضان و عید تحول طبیعت به تشرف مقام معظم رهبری به حرم مطهر امام رضا(ع) بعد از چند سال اشاره کرد و گفت: مصداق اتم انسان‌هایی که هیچ هوایی ندارند و چشمه‌های حکمت از قلب آنها جوشیده شده و به زبانشان جاری شده امام راحل و امام حاضر هستند و لذا ابتدای کلمات ایشان تذکری در این خصوص بود که این طبیعت یک تحول است و درسی برای ماست.

صدیقی اظهار کرد: خداوند در سوره «حدید» می‌فرماید، بدانید خدا زمین مرده را زنده می‌کند و این را بیان کردیم شاید شما تعقل کنید. این نشان می‌دهد زمین به عنوان یک جسم جامد و خاک زنده می‌شود و لباس عوض می‌کند و انسان‌ها را شاد می‌کند پس چرا ما عوض و زنده نشویم و مایه شادی برادران و خواهران خودمان نشویم و لباس تقوا و بندگی به تن نکنیم؟ ما که از خاک کمتر نیستیم.

وی افزود: فرد کافر در روز قیامت می‌گوید ای کاش خاک بودم زیرا خاک هم زنده شد و به جان بشر تبدیل شد اما من خودسوزی و فرصت‌سوزی کردم و این نشانه اهمیت تحول است.

خطیب جمعه تهران در این راستا انقلاب اسلامی را یک تحول عظیم جهانی، تاریخی، فرهنگی، اخلاقی و سیاسی دانست و گفت: حقیقتا انقلاب اسلامی یک تغییر حالت، تفکر و جریان بود.

صدیقی بیان کرد: در ماه رمضان باید این تغییر و تحول در ما رخ دهد. اولین تحول، توبه است. دومین تحول، مسئله انتظار است؛ انتظار آمدن حضرت ولی عصر(عج) ما را دعوت به تحول دائمی می‌کند. ما تا به حد بلوغ پذیرش حکومت معصوم نرسیم اگر آن حکومت هم محقق شود، از آن بهره نمی‌بریم و لذا انتظار یک مکتب سازنده و تحول‌آفرین است.

وی توجه به قرآن را مسئله بسیار مهم دیگر در ماه رمضان دانست و گفت: قرآن ربیع‌القلوب است و نزول قرآن قلب‌ها را بهاری می‌کند. همچنین دعا و مناجات نیز در انسان تغییر ایجاد می‌کند به شرطی که حقیقی باشد.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه برای تحقق تحول باید به لوازم آن توجه کرد، گفت: از لوازم تحول این است که انسان مواردی که موجب قوت و شکوفایی می‌شود شناسایی کند و مواردی را نیز که موجب ضعف و انحطاط می‌شود بشناسد و از آن عبور ند و به عبارتی تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

صدیقی اظهار کرد: لذا نقطه قوت مهمی که رهبر معظم انقلاب برای ما برشمردند، استحکام این ملت است. از روز اول که این تحول و انقلاب در کشور توسط امام راحل رقم خورد، کارتر؛ رئیس جمهور وقت آمریکا در همان شش ماه اول انقلاب به سیا دستور نابودی نظام اسلامی را صادر کرد و مهمترین وسیله را برای این کار تجهیز تبلیغاتی بیان کرده است تا در باورها و شناخت و نوع تفکر مردم نفوذ پیدا کنند و روحیه ایمانی، توحیدی، ولایی، انقلابی، خودباوری و علاقه‌مند به عزت و استقلال را از مردم بگیرند.

وی تصریح کرد: دستورکار و بنای دشمنان از روز اول نابودی نظام جمهوری اسلامی بوده است و از آن روز یک زنجیره به هم پیوسته‌ای از توطئه‌های گوناگون مانند ایجاد اختلاف بین قومیت‌ها، جنگ، کودتا، تحریم، ایجاد ناامنی توسط منافقین و ایجاد فتنه‌های مختلف را شکل دادند که آخرین آن در پاییز سال گذشته فتنه اغتشاشات به منزله یک جنگ ترکیبی بود و مجموعه تجارب قدرت‌های استکباری بود که دست به دست هم داده بودند اما در این 43 سال با وجود این هجمه‌های سنگین و غیر قابل تحمل برای هیچ ملتی، ملت بزرگ ایران در برابر همه آنها مستحکم ایستادند و از همه صحنه‌های جنگ با دشمن پیروز بیرون آمدند.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: در رأس کانون‌های قدرت که موجب استحکام یک ملت و امت شده است، ایمان به خدا و اعتماد به وعده‌های پروردگار متعال است که مردم ما حتی آنها که مرتکب بعضی گناهان عملی و ظاهری می‌شوند، اعتقاد به خدا و قرآن و نماز و ولایت علی (ع) و اولاد علی(ع) و ولایت فقیه دارند.

صدیقی ابراز کرد: امروز ولی فقیه به عنوان فرمانده کل مستضعفین و جبهه مقاومت و مدیریت عالی جبهه توحید مطرح است و محور وحدت است و این مخصوص ماست و بقای انقلاب هم به این است که ملت ما امام، رهبر، مدیر الهی و الگو دارد. رهبر ما تنها یک رهبر سیاسی نیست بلکه او الگوی ایمان، جهاد و از خودگذشتگی است. فداکاری‌های مردم ما متأثر از روح فداکاری امامین انقلاب است. اینها هیچ دلی به دنیا نداده‌اند و به همین دلیل از هیچ قدرتی نترسیده‌اند و از هیچ حادثه‌ای هراس نداشته اند و با یک ثباتی مردم را تثبیت کرده‌اند.

وی با بی‌نظیر خواندن ملت ایران در تاریخ خلقت گفت: هیچ پیامبر و امامی چنین مردمی نداشتند و این ملت همه چیز را برای انقلاب دادند و طلبکار انقلاب نبودند و نیستند و تا ظهور امام زمان(عج) در صحنه می‌ایستند و در این جنگ ترکیبی نشان دادند که در اوضاع نابسامان اقتصادی و عدم ثبات نرخ در بازار مقابل فتنه و اغتشاش جهانی ساخته دست آمریکا و اسرائیل، به خاطر دنیا و ارزانی انقلاب نکردند و انقلاب اسلامی پدیده نجات بشر است و در سایه این استقامت دنیا و آخرت را زیر پرچم ولایت آباد خواهیم کرد.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: به همین دلیل با وجود تحریم‌های فلج‌کننده و تحمیل جنگ و ترور و ناامنی و انواع فشارهای روانی و تبلیغاتی، پیشرفت‌هایی داشتیم که این نقطه قوت‌ها را باید مرتب تکرار کرد در غیر این صورت دشمن نقطه ضعف‌ها را بزرگ می‌کند.

صدیقی اظهار کرد: بحمدلله امروز قوای سه‌گانه زیر پرچم ولایت با همدیگر همدلی دارند و به همین دلیل دولت ما در مسئله ارتباطات جهانی در یک نطقه عطف است و سفر رئیس جمهور به چین و مانور مشترک با روسیه و چین نشانه آن است در سطح دیپلماسی در مرحله بسیار خوبی هستیم و با همسایگان رابطه بسیار مطلوبی داریم و انشالله بیشتر از این پیروزی‌ها را در مسیر خواهیم دید.

وی با اشاره به افتتاح و راه‌اندازی بزرگترین مجموعه نظام سلامت؛ بیمارستان حضرت مهدی(عج) گفت: آنچه در یک بیمارستان پیشرفته در همه دنیا موجود است در این بیمارستان موجود است که در اسفند سال گذشته افتتاح شد. همچنین در 29 اسفند پتروپالایشگاه آبادان به ظرفیت 21 هزار بشکه در روز افتتاح شد و این پیشرفت‌های کشور در همین مدت کوتاه دولت سیزدهم به رغم همه فشارهای بین‌المللی و جنگ ترکیبی است که به ملت ایران هدیه شده است.

انتهای پیام
captcha