تجلیل از منتخبین جشنواره «گنبد فیروزه‌ای» در ساری
کد خبر: 4127821
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

تجلیل از منتخبین جشنواره «گنبد فیروزه‌ای» در ساری

آیین تجلیل از منتخبین کانون‌های مساجد و جشنواره «گنبد فیروزه‌ای» شب گذشته، ۲۱ اسفند در ساری برگزار شد.

آئین تجلیل از منتخبین جشنواره «گنبد فیروزه ای» در ساری

به گزارش ایکنا از مازندران، آیین تجلیل از منتخبین کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد و جشنواره «گنبد فیروزه‌ای» شب گذشته، ۲۱ اسفند در ساری برگزار شد.

حجت‌الاسلام رجب نعمتی، سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان مازندران، در این آیین با اشاره به فعالیت هزار و ۲۰۵ کانون فرهنگی ـ هنری در مساجد شهری و روستایی استان، گفت: امید است تلاش و تکاپوی بچه‌های مساجد در این کانون‌ها به مقابله با جنگ نرم دشمن و کاهش آسیب‌های اجتماعی ختم شود.

وی با بیان اینکه در این کانون‌ها علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی به فعالیت‌های هنری نیز توجه ویژه می‌شود، افزود: این کانون‌ها در راستای احیای کارکردهای واقعی مساجد با هدف جذب مخاطب از هر قشری فعالیت می‌کنند. 

نعمتی تصریح کرد: فعالیت‌ها در این کانون‌ها حول محور امام جماعت مسجد با همراهی بسیج و هیئت‌امنا برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شود، همگان براین اشراف داریم که تمامی فعالیت‌های صدر اسلام نظیر اقتصادی، نظامی، دینی و... در مساجد انجام می‌شد باید این روند را در مساجد جامعه معاصر نیز شاهد باشیم.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان مازندران با بیان اینکه مسجد مرکز ثقل تمام امور جامعه دینی بودند، خاطرنشان کرد: نباید مسجد فقط برای مجالس ختم و برگزاری نشست‌های قرآن و اقامه نماز مورد بهره‌برداری قرار گیرند بلکه مسجد باید پایگاه دینی،‌ فرهنگی، هنری و اجتماعی اقشار مختلف جامعه باشد. 

وی با بیان اینکه جشنواره «گنبد فیروزه‌ای» با موضوع‌های اهل بیت(ع)، خانواده، نماز، عفاف و حجاب، ایثار و شهادت و محیط زیست، برگزار شد، اظهار کرد: بیش از هزار و ۵۰۰ اثر فاخر در رشته‌های این جشنواره شامل شعر کلاسیک، نو، قالب‌های سنتی مازندرانی، نقاشی کودکان و نوجوانان، خوشنويسی خط نستعليق، خط نسخ، خط ثلث، خط شكسته نستعليق، عكس سیاه و سفید، رنگی، آنالوگ و دیجیتال، سرود، دکلمه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

نعمتی با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی ویژه تمامی مردم شریف استان، اقدامی ارزشمند برای جذب مخاطب به مساجد استان محسوب می‌شود،  اذعان کرد: به طور نمونه فردی که کتیبه‌های مسجد جمکران را می‌نویسد به این جشنواره ارسال اثر داشت به واسطه جشنواره گنبد فیروزه‌ای با این هنرمند متعهد که اهل تنکابن هستند آشنا شدیم که ارزشمند است.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان مازندران از برگزاری مسابقه قرآنی مدهامتان در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: بسیاری از منتخبین از مسابقات در استان از فعالان قرآنی ملی و بین‌المللی هستند. 

در ادامه این آیین حسین جوادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، گفت: کانون فرهنگی ـ هنری در مساجد یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن محسوب می­‌شوند. دشمن بداند مسجدی‌ها از ترقه‌بازی‌های ضد انقلاب نمی‌هراسند و به حرکت‌ها قوام و دوام بخشیدند. بسیاری از شعله‌های فتنه دشمن به همت بچه‌های مساجد خاموش شد.

جوادی با اشاره به عملکرد مساجد، تصریح کرد: مسجد به فرموده رهبری می‌تواند محل مشاوره، محل رسیدگی به نیازمندان، محل برگزاری هدفمند برنامه‌های فرهنگی هنری، محل نظارت اجتماعی و... است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران با بیان اینکه استفاده صحیح از کارکردهای مساجد موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی و پرونده‌های قضایی می‌شود، خاطرنشان کرد: مسجد می‌تواند محل قضاوت، محل تربیتی دینی و علمی باشد.

وی اظهار کرد: مسجد می‌تواند محل اشتغال، کارآفرینی و سنگر فرهنگی، دینی و اجتماعی مردم باشد.

جوادی به نقش اثرگذار کانون‌های فرهنگی ـ هنری برای تقویت بعد فرهنگی، عبادی و هنری مساجد اشاره کرد و گفت: فعال بودن این کانون‌ها در جوار مساجد با هدف جلب نوجوانان و جوانان به این پایگاه‌های دینی برای مصون ماندن این قشر از توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی، یک ضرورت محسوب می‌شود.

جوادی به نقش اثرگذار کانون‌های مساجد در فرهنگ‌سازی در محلات شهری و روستایی اشاره کرد و افزود: هر کانون مسجد یک اختلاف را با صلح و سازش رفع کند می‌توانیم به کاهش اختلافات که منجر به تشکیل بی‌شمار پرونده‌های قضایی می‌شود، امیدوار بود.

وی با اشاره به اهمیت فراهم شدن زمینه آزادی زندانیان جرائم غیر عمد با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی،‌ ادامه داد: کانون‌های مساجد برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد در کنار سایر خیرین و نهادهای مردمی قرار گیرند.

انتهای پیام
captcha