نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی «فریاد زیر آب»
کد خبر: 4212652
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱

نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی «فریاد زیر آب»

نمایش دفاع مقدسی «فریاد زیر آب» کاری از گروه نمایشی تالیکاک شهرستان آمل به سرپرستی، نویسندگی و کارگردانی امیر امیرنیا است که به روایت گوشه‌ای از رشادت‌ها، ایثارگری و قصه ۱۷۵ تن از شهدای غواص مازندران در منطقه عملیاتی اروندرود می‌پردازد.

نمایش فریاد زیر آبحمیدرضا گل‌محمدی تواندشتی، دبیر کانون تئاتر جهاددانشگاهی واحد مازندران در گفت‌و‌گو با ایکنا از مازندران با بیان اینکه نمایش دفاع مقدسی «فریاد زیر آب» کاری متفاوت از گروه نمایشی تالیکاک شهرستان آمل به سرپرستی، نویسندگی و کارگردانی امیر امیرنیا، پنجم و ششم اردیبهشت‌ماه در سالن شهید حاج حسین بصیر شهرستان فریدونکنار به روی صحنه رفت، گفت: این نمایش به روایت گوشه‌ای از رشادت‌ها، ایثارگری و قصه ۱۷۵ تن از شهدای غواص مازندران در منطقه عملیاتی اروندرود می‌پردازد.

وی با بیان اینکه  الیاس حقیقی، دستیاری کارگردانی این نمایش را عهده‌دار بود، افزود: غزاله شعبانی سرخنی به‌عنوان مدیر و منشی صحنه و محمد محمدی به‌عنوان آهنگساز از یاری‌گران این نمایش بودند. همچنین در این نمایش الیاس حقیقی، شقایق قائی‌پور، جمال خرمی، عباس بیژنی، امیرحسین بابازاده، حافظ حسینی، حسین اهنزی و سعید علیجانپور به ایفای نقش پرداختند.

دبیر کانون تئاتر جهاددانشگاهی واحد مازندران بیان کرد: متأسفانه در نوشتن و به رشته تحریر در آوردن و حمایت از نمایش‌نامه‌های دفاع مقدسی کوتاهی شده است و اندک نویسندگانی پیدا می‌شوند که به دفاع مقدس و واقعیت‌های موجود در این‌گونه از نمایش‌نامه‌ها بپردازند.

وی افزود: نمایش «فریاد زیر آب» به گوشه‌ای از درد دل دختر یکی از شهدای ایثارگر غواص در منطقه اروندرود می‌پردازد که در زمان به شهادت رسیدن پدرش، طفلی یک ماهه است. با نگرشی بر محتوای این نمایش می‌توان پی ‌برد که متأسفانه برخی از شهدا و خانواده آنها به فراموشی سپرده شده‌اند و هنوز روایت واقعی از شهدا و خانواده‌هایشان به نسل حاضر ارائه نشده است و یا اگر ارائه شده خیلی سطحی و کم‌اثر بوده است.

گل‌محمدی با اشاره به اینکه این نمایش با تمام قدرت به روشنگری نسل حاضر درباره نسل دفاع مقدس می‌پردازد، گفت: در طول اجرای نمایش فرزندان و خانواده‌های شهدای حاضر در سالن با دختر شهید غواص مفقودالجسدی که پس از گذشت 20 سال پدرش را به خواب دیده بود، مواجه شدند. دختر شهید به همراه نامزدش در عالم بیداری با حضور در منطقه عملیاتی اروندرود براساس خوابی که دیده است به دنبال پدر شهیدش می‌گردد تا از او اجازه ازدواج خود را بگیرد. در‌واقع این نمایش حس هم‌ذات‌پنداری خانواده‌های شهدا به‌ویژه فرزندان دختر شهیدان غواص را در سالن نمایش به همراه داشت.

دبیر کانون تئاتر سیاوشان جهاد‌دانشگاهی مازندران اظهار کرد: نمایش «فریاد زیرآب» دغدغه نویسنده و کارگردان این نمایش است که خود از قشر خانواده‌های ایثارگر، جانباز و شهید به‌‌شمار می‌آید که در دو روایت حماسه‌آفرینی رزمندگان غواص دوران دفاع مقدس و دوران پس از دفاع مقدس از دریچه بازماندگان و خانواده شهدا به تصویر کشیده شده است.

گل‌محمدی با اشاره به تأثیرگذاری مطلوب این نمایش در مخاطبان با توجه به موضوع، ایفای نقش‌ها، طراحی لباس، چهره‌پرداری، موسیقی و نور ادامه داد: نویسنده و کارگردان این نمایش، به خوبی از عهده نوشتن و کارگردانی کار برآمده بود تا با مخاطبان خود روایت جنگ را از زاویه‌ای جدید به اشتراک بگذارد.

وی بیان کرد: نکته‌ای که می‌توان مطرح کرد این است که متأسفانه سالن‌های نمایش استان مازندران به دلیل عدم تجهیز و تعمیر سیستم‌های نوری و صدا و... از کیفیت لازم برخوردار نیستند و گروه‌های نمایشی استان جهت اجرای نمایش با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند، که این مهم می‌تواند به کیفیت اجرایی نمایش‌ها لطمه وارد کند. امید است که مسئولان امور نمایشی کشور با توجه بیشتر به این‌گونه از نمایش‌های دفاع مقدسی با حمایت مادی و معنوی خود گامی مؤثر در پیشبرد آگاهی‌بخشی دوران دفاع مقدس به نسل حاضر داشته باشند.

نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا» نگاهی بر نمایش دفاع مقدسی«فریاد زیرآب» به نویسندگی و کارگردانی «امیر امیرنیا»
انتهای پیام
captcha