ضرورت صیانت از جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی
کد خبر: 4124672
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
محمدعلی ‌‌خواجه‌پیری بیان کرد:

ضرورت صیانت از جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه اخیراً نقدها به شورا زیاد شده است، بر ضرورت صیانت از جایگاه شورا از سوی اعضا تأکید کرد.

ضرورت صیانت از جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا، صد و سی‌امین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، هفتم اسفندماه در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در بخشی از این جلسه محمدعلی خواجه‌پیری، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه طرح برخی نقدهای بدون پایه و اساس به موقعیت و جایگاه راهبردی این نهاد قرآنی آسیب می‌رساند، افزود: تداوم وضعیت موجود، شورای توسعه فرهنگ قرآنی را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد، لذا باید برای آن چاره‌اندیشی کرد، چراکه تداوم این وضعیت آثار مخرب آن را در برخورد با دستگاه‌های حاکمیتی و مردمی به وضوح نشان می‌دهد و حتی اثر منفی در تصویب یا تخصیص اعتبارات منشور نیز داشته و همچنان دارد.

وی با تأکید بر اینکه اگر منتقدان دقت نکنند که این شورا چگونه تشکیل شد، راه را به خطا خواهیم رفت، به ارائه گزارشی از نحوه شکل‌گیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مشکلات و پیچیدگی‌هایی که این شورا طی کرده است پرداخت و گفت: سال 68 عده‌ای از فعالان قرآنی و کسانی که دغدغه این حوزه را داشتند، وقتی دیدند توجهی شایسته به حوزه قرآن نمی‌شود، تصمیم گرفتند خود وارد عمل شوند، لذا یک جمعی با عنوان شورای هماهنگی تشکیل شد. اتاقی هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این گروه داده شد تا به صورت هفتگی یا هر دو هفته یک بار دور هم جمع شوند و در مورد فعالیت‌های قرآنی بحث و تبادل نظر و هم‌افزایی کنند.

خواجه‌پیری افزود: در آن زمان ابتدا به تشکیل فرهنگستان قرآن فکر شد و اساسنامه جامعی هم تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگ ارائه شد. رئیس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردند که جایگاه قرآن بسیار بالاتر از یک فرهنگستان است، اما اعضای شورا نظر کارشناسی ارائه دهند که بنا به دلایلی طرح پس گرفته شد. در ادامه بحث برنامه سوم و طرح جامع پیش آمد. در این زمان فراکسیون قرآن مجلس، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (همان شورای هماهنگی اولیه)، هر کدام طرح جامعی تهیه کرده بودند و این موضوع تقابل‌هایی را به وجود آورده بود، لذا جلسه‌ای در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل و همه طرف‌ها جمع شدند تا به نتیجه برسند. در نهایت نیز یک هیئت تشکیل و مقرر شد این شورا همه طرح‌ها را مطالعه و یک طرح جامع پیشنهادی تهیه کند. جلسات تهیه متن و بازبینی و پیگیری تصویب منشور 18 ماه طول کشید.

عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: در این اثنا مخالفت‌های بسیار زیادی با این موضوع شد، تمام ایرادهایی که امروز از شورای توسعه گرفته می‌شود، مانند جایگاه سازمانی شورا، ریاست شورا، تشکیل سازمان یا وزارتخانه‌ای برای امر قرآن و ... آن روز هم مطرح شد و پاسخ همه آن‌ها منطقاً و مستدلاً داده شد است. در مورد اینکه چه کسی رئیس شورا باشد، بسیار بحث می‌شود. سرانجام به این نتیجه می‌رسند که شورای عالی انقلاب فرهنگی به جهت ارتباط با مقام معظم رهبری و ثبات مدیریتی آن و نیز دور بودن از مسائل سیاسی، بهترین موقعیت برای استقرار شورای توسعه است، کما اینکه الان هم بهترین جا، همین جاست.

خواجه‌پیری افزود: در اولین جلسه که رئیس جمهور وقت (آقای احمدی‌نژاد) نیز حضور داشت، تقویم جلسات ارائه شد و ابتدا قرار بود ماهانه باشد، اما یکی از وزرا کمبود وقت را بهانه کرد و همین هم بر ذهن رئیس جمهور اثر گذاشت و ایشان هم گفت سالی دو - سه جلسه برگزار شود کافی است. البته تصمیمات مفید دیگری گرفته شد؛ مثلاً مقرر شد وزارت ارشاد مسئول هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دولت باشد.

وی با تأکید بر اینکه قصد دفاع از عملکرد شورای توسعه و اینکه بگوید این شورا خیلی موفق بوده است، ندارد، گفت: شورا اشکالاتی داشته است، کمیسیون‌ها، کارگروه‌ها، مجمع مشورتی و صندوق هم همینطور بوده است، اما قطعاً این جایگاهی که امروز در قالب شورای توسعه، در اختیار فعالان قرآنی قرار گرفته، جایگاهی راهبردی و مهم است و اگر کسی به این موقعیت دانسته یا ندانسته آسیب بزند، به قرآن خیانت کرده است.

وی افزود: بنده تشکیک می‌کنم که این انتقادات از سر دلسوزی باشد، چرا که بحث خروج از شورا، تشکیل سازمان دیگری به جای شورا، بی‌خاصیت بودن شورا و حتی تندتر از آن مانع بودن شورا در حمایت از حوزه قرآن، تضعیف دبیرخانه و صندوق و ... پاسخ مستدل به آنها داده شده ولی تکرار آنها در مجامع، جلسات، مصاحبه‌ها و ... نمی‌تواند از مصادیق نقد ناصحانه باشد.

وی بیان کرد: این رفتارها باعث غیبت، تهمت، کینه و اختلاف بین جامعه قرآنی شده و حاصل آن تضعیف جایگاه شورای توسعه و در نهایت آسیب جدی به حوزه قرآن کریم شده است.

خواجه‌پیری اضافه کرد: بحث بازنگری در وظایف و ارکان شورا یا پذیرش اصل شورا مورد اتفاق همه است و باید در اسرع وقت این بازنگری بر طبق نظر ریاست محترم شورا که در کمیته تخصیص مطرح کردند، انجام شود.

عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با اشاره به اینکه جلوی این تخریب گرفته نشود همین جایگاه را هم از دست خواهیم داد، بیان کرد: الان مدتی است که به انحای مختلف به شورا حمله می‌کنند. ممکن است درون خانواده شورا ایراداتی مطرح شود اما قرار دادن آن در اختیار دستگاه‌های دیگر که نسبتی با این شورا ندارند، خیانت است.

وی افزود: یک پیشنهاد روشن دارم و آن هم این است که یک هیئت صیانت توسط ریاست محترم شورا معین شود تا حرف آن گروه نظر نهایی باشد.

انتهای پیام
captcha