آغاز مراسم بزرگداشت حکیم نظامی با مناجات‌خوانی از اشعار او
کد خبر: 4124648
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی خبر داد:

آغاز مراسم بزرگداشت حکیم نظامی با مناجات‌خوانی از اشعار او

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گفت: برنامه امسال روز بزرگداشت حکیم نظامی در تالار وحدت که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، با مناجات‌خوانی از اشعار حکیم نظامی در ارتباط با خدا و آنچه در نعت پیامبر اکرم(ص) داشته، آغاز خواهد شد.

نشست خبری بزرگداشت هفته حکیم نظامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هفته گرامیداشت حکیم نظامی امروز، یکشنبه 7 اسفند با حضور محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی، کاوه خورابه، دبیر علمی و پژوهشی و علیرضا حبیبی، دبیر اجرایی ستاد و جمعی از اهالی رسانه در سالن اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

محمود شالویی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به برنامه‌های پرتعداد دستگاه‌های مختلف و ستاد بزرگداشت هفته حکیم نظامی عنوان کرد: علاوه بر اینکه 21 اسفند که به عنوان روز حکیم نظامی در تقویم ما ثبت شده، هفته حکیم نظامی از 14 اسفند آغاز خواهد شد و تا 21 همین ماه با برنامه‌های متنوعی همراه خواهد بود. امسال از ابتدای اسفندماه برنامه‌های گرامیداشت حکیم نظامی در سطح گسترده‌ای آغاز شده است. اولین این برنامه‌ها با حضور جمعی از ادیبان و استادان در دانشگاه الزهرا و با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دستگاه‌های مسئول برگزار شد. برنامه دیگری نیز به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز با همکاری اداره کل ارشاد استان خوزستان برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته برنامه‌ علمی و پژوهشی حکیم نظامی، با حضور جمع قابل‌ توجهی از استادان و نظامی‌پژوهان در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اضافه کرد: بعدازظهر دیروز هم برنامه گرامیداشت حکیم نظامی مربوط به استان مازندران در شهرستان نور برگزار شد.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی اضافه کرد: همه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها هم میزبان برنامه‌های هفته حکیم نظامی هستند. همچنین در روزهای آینده برنامه‌های متعددی در تبریز، ارومیه، شهر سبزوار در استان خراسان، اصفهان، یزد، بیرجند، بجنورد و برخی از مراکز استان‌های دیگر به طور ویژه برگزار خواهد شد.

همکاری چشمگیر دانشگاه‌ها در بزرگداشت هفته حکیم نظامی

شالویی با اشاره به اینکه امسال همراهی و همکاری دانشگاه‌ها در برنامه‌های بزرگداشت هفته حکیم نظامی چشمگیر است، افزود: افزون بر دانشگاه‌های مطرح چون دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه‌ شهید بهشتی، اغلب دانشگاه‌های کشور و سازمان مطالعات وزارت علوم(سمت) هم برنامه‌هایی برای همین منظور در نظر گرفته‌اند.

نشست خبری بزرگداشت هفته حکیم نظامی

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به همراهی و همکاری صمیمانه بخش‌های متنوع و متعددی از جمله سازمان صداو سیما، با ستاد گرامیداشت حکیم نظامی، عنوان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش خارج از کشور در تمام نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حضور پررنگی دارد و از هم‌اکنون اغلب نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، برنامه‌های خود به همین مناسبت را آغاز کرده‌اند. برای مثال دیروز در شهر صوفیه، پایتخت بلغارستان نمایش ویژه‌ای توسط هنرمندان شهیر به روی صحنه رفت.

شالویی اضافه کرد: افزون بر نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، سایر مراکز وابسته به جمهوری اسلامی از نقطه نظر فرهنگی، حتی تشکل‌ها و نهادهای خصوصی هم همکاری صمیمانه‌ای برای این منظور داشته‌اند.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در ادامه از اجرای برنامه در بخش‌های مختلف مثل هنرهای تجسمی و نمایش فیلم با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران و مرکز هنرهای تجسمی در هفته نظامی خبر داد و گفت: در فرهنگستان هنر برنامه‌های کارگاهی و نمایشگاهی از جمله نمایش آثار و هنرهای تجسمی را خواهیم داشت. همچنین در هفته نظامی در سطح تمام کتابخانه‌های عمومی کشور، مسابقه‌ای برای کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها برگزار خواهد شد.

حضور پررنگ وزارت آموزش و پرورش در بزرگداشت حکیم نظامی

شالویی همکاری و همراهی چشمگیر وزارت آموزش و پرورش را از امتیازات و ویژگی‌های بزرگداشت حکیم نظامی در سال جاری خواند و افزود: امسال بیش از 140 هزار دانش‌آموز در بیش از هزار مدرسه شبانه‌روزی و مدارس نمونه دولتی میزبان برنامه‌های خاصی درباره حکیم نظامی و آشنایی با شعر و دانش و اندیشه این شاعر فارسی قرن ششم هستند.

وی ضمن تأکید بر اینکه در این برنامه همکاری جدی با وزارت آموزش و پرورش برای معرفی مفاخر آغاز کردیم، اضافه کرد: در آئین اختتامیه بزرگداشت هفته حکیم نظامی میزبان مدیران مدارس شبانه‌روزی و نمونه دولتی که برای معرفی این حکیم در بین دانش‌آموزان فعال بودند و اقدامات مستمری داشته باشند هم خواهیم بود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تصریح کرد: ایران ما از گذشته‌های دور تا به امروز همواره به وجود مفاخری مفتخر بوده که نه تنها در مرزهای کشور، بلکه در سطح جهانی شناخته شده هستند. اتفاقاً این مفاخر یک موهبت و امتیاز و محوری برای وحدت و اشتراکات ما و سایر کشورها محسوب می‌شوند و از این محور می‌توانیم به عنوان محور همکاری مشترک فرهنگی و ادبی با کشورهای دیگر هم استفاده کنیم.

شالویی ادامه داد: رایزنی‌های جدی در دستور کار است که برنامه‌های مشترکی با کشورهایی که مفاخر مشترک داریم، برگزار و برقرار کنیم. برای همین منظور هم مجموعه‌هایی مثل دفتر یونسکو در تهران و سایر مؤسسه‌های فرهنگی مانند مؤسسه‌ اکو، همکاری‌ها و همراهی جدی در اجرای برنامه‌های هفته حکیم نظامی خواهند داشت و یکی از برنامه‌های بزرگداشت حکیم نظامی در مؤسسه‌ فرهنگی اکو برگزار خواهد شد.

نصب مجسمه حکیم نظامی در میدان ونک تهران

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در بخش دیگر صحبت‌های خود از از نصب مجسمه حکیم نظامی با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در میدان ونک شهر تهران و رونمایی از آن در روز بزرگداشت نظامی خبر داد و گفت: بخش قابل‌ توجهی از آگهی‌های شهری در هفته حکیم نظامی به اشعار و معرفی حکیم نظامی اختصاص داده شده است. همچنین طبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی و شوراهای شهر، یکی از میادین و خیابان‌ها در هر یک از شهرهای کشور به نام حکیم نظامی نام‌گذاری و معرفی خواهد شد.

نشست خبری بزرگداشت هفته حکیم نظامی

شالویی اجرای نورافشانی در میدان آزادی در شب 21 اسفند و هم‌زمان با روز بزرگداشت حکیم نظامی و نقش بستن اشعار نظامی بر برج آزادی را از دیگر برنامه‌های روز بزرگداشت نظامی اعلام کرد.

رونمایی از یکی از نسخه‌های مهم پنج گنج نظامی

وی همچنین از رونمایی از یکی از نسخه‌های مهم پنج گنج نظامی در هفته حکیم نظامی خبر داد و افزود: در برنامه سال گذشته نمونه‌هایی از نسخه‌های قدیم خطی پنج گنج نظامی را هم از کتابخانه ملک، هم کتابخانه آستانه قدس رضوی و هم از کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری در معرض دید عموم قرار دادیم. امسال این برنامه با میزبانی کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی در قم صورت می‌گیرد.

کاوه خورابه، دبیر علمی ستاد و معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی هم در این نشست عنوان کرد: در بزرگداشت هفته حکیم نظامی بستری فراهم شده تا مجموعه تحقیقات، امکانات و استعدادهایی که در خلوت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌‎ها و حتی در دفاتر برخی نویسندگان  مانده بود، به جامعه راه پیدا کند و به عموم مردم ارائه شود که همین امر امکان رویارویی عموم جامعه با حکیم نظامی را فراهم می‌کند.

خورابه با تأکید بر اینکه عمده شعر حکیم نظامی در زمینۀ اندیشه‌ای است، اضافه کرد: آیات قرآن، ادبیات عرفانی، پندها و اندرزها و داستان‌های پندآموز حکیم نظامی، مجموعه‌ای برای بشر امروزی فراهم آورده تا به گفت‌وگو  بنشینند.

نشست خبری بزرگداشت هفته حکیم نظامی

سه سطح برنامه در بزرگداشت حکیم نظامی

علیرضا حبیبی، دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی هم در سخنانی عنوان کرد: برنامه‌های بزرگداشت هفته حکیم نظامی در سه سطح پیش‌بینی شده که بخشی از آن به انجام رسیده است. برنامه‌های متعددی در تهران ـ که دبیرخانه و ستاد مستقر است ـ برنامه‌های در استان‌های کشور، اعم از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین برنامه‌هایی در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها طراحی و تدارک دیده شده است.

دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: دانشگاه علامه طباطبایی یک همایش بسیار بزرگ و گسترده برای نظامی در اردیبهشت‌ماه تدارک دیده است که در اینجا فراخوان این همایش هم اعلام می‌شود.

نشست خبری بزرگداشت هفته حکیم نظامی

شالویی، رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در بخش پایانی نشست و در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره برنامه‌های احتمالی درخصوص مناجات‌های نظامی و ارتباط آن با قرآن در هفته حکیم نظامی،عنوان کرد: برنامه امسال روز بزرگداشت حکیم نظامی در تالار وحدت که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد، با مناجات‌خوانی از اشعار حکیم نظامی در ارتباط با خدا و آنچه در نعت پیامبر اکرم(ص) داشته، آغاز خواهد شد.

انتهای پیام
captcha