دعای امام سجاد(ع) برای استحکام در تصمیم‌گیری
کد خبر: 4124543
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
آیت الله علوی بروجردی بیان کرد:

دعای امام سجاد(ع) برای استحکام در تصمیم‌گیری

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: امام سجاد می‌‌فرماید: «وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ» یعنی خدایا به من توفیق بده که اهل سداد باشم. باید استحکام در رأی و تصمیم‌گیری داشته باشیم و برای تصمیمات با افراد مشورت کنیم تا بهترین راه انتخاب شود در غیر اینصورت بی‌اعتمادی بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله سید جواد علوی بروجردی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، در جلسه درس خارج فقه خود به بیان نکاتی در شرح دعای مکارم اخلاق امام سجاد(ع) پرداخت که در ادامه می‌خوانید؛

خدا رحمت کند شخصی به نام آشیخ محمد عبده می‌شناختیم که غیر از محمد عبده مصری است. آشیخ محمد عبده از شاگردان شیخ عبدالکریم حائری بود. رضاخان که آمد و آن بساط پیدا شد لباسش را عوض کرد و کت و شلوار پوشید و به تهران رفت. رضاخان تصمیم گرفته بود دادگستری را متحول کند. شخصی به نام علی‌اکبر داور را مامور نوسازی دادگستری کرد و وی هم تمام محکمه‌ها و دستگاه‌های قضایی را چند ماه تعطیل کرد و گفت هیچ کس مراجعه نکند تا ما کارها را درست کنیم. وی شروع به پیدا کردن افرادی کرد که به درد این کارها بخورند. وی شخصی متدین هم نبود اما افراد ملا در حقوق و فقه را جذب کرد که یکی از آنها همین شیخ محمد عبده بود که در مقابل این پیشنهاد گفت باید در این زمینه فکر کنم.

لزوم استفاده از اقدامات ارزشمند دیگران

وی خدمت استاد خود یعنی حاج شیخ عبدالکریم حائری رسید و نظرش را پرسید اما شیخ به وی گفته بود تو خودت ملا هستی و نیازی به نظر من نداری اما اگر اصرار داری نظرم را بدانی، برو و کمک کن جلوی اشکالات را بگیر. لذا به دستگاه دادگستری رضاخان رفت و قاضی شد و تا ریاست دیوان عالی کشور هم رسید. چند نفر از روسای قوه قضائیه خودمان از جمله مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی به خود بنده گفتند که ما الان هم به رویه‌های قضایی آنها از جمله رویه قضایی این شیخ محمد عبده مراجعه می‌کنیم. یعنی اینقدر کار آنها در قضاوت، استحکام داشته که هنوز از آن رویه استفاده می‌کنند.

در اینجا رضاخان دخلی ندارد بلکه کسی که کاری را انجام می‌دهد و کاری ارزشمند است باید از آن استفاده کرد. حتی یکبار یک نفر در شمال از رضاخان شکایت کرده و گفته بود رضاخان زمین من را گرفته است اما محکمه، وی را محکوم کرده بود ولی وی به دیوان عالی کشور مراجعه کرد و هیچ قاضی دیوان عالی هم حاضر نشد این پرونده را بپذیرد اما پرونده را که دید خودش آن را قبول کرد و متوجه شد که حق با آن شخص است بنابراین حکم کرد که زمین متعلق به اوست و رضاخان محکوم است.

اعتماد مردم از بین نرود

مؤمن در هر کاری از جمله قضا، تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی اهل استحکام است. نباید کاری کنیم اعتماد عامه از بین برود. در داستان اخیر که در قم برای دختران پیش آمده هر کدام از مسئولان یک چیز می‌گویند. مردم باید امنیت داشته باشند تا دختر خود را به مدرسه بفرستند و حرف‌های مسئولان هم نباید به گونه‌ای باشد که بی‌اعتمادی را بیشتر کند بلکه باید جواب درخور داده شود.

امام سجاد می‌‌فرماید: وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ» یعنی خدایا به من توفیق بده که اهل سداد باشم. باید استحکام در رأی و تصمیم‌گیری داشته باشیم و برای تصمیمات با افراد مشورت کنیم تا بهترین راه انتخاب شود در غیر این‌صورت بی‌اعتمادی بیشتر می‌شود. این رویه‌ها می‌تواند برای بعدی‌ها هم قابل استناد باشد.

 

انتهای پیام
captcha