نبود نمازخانه مناسب در بیمارستان‌ها مایه آبروریزی است
کد خبر: 4122449
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
وزیر بهداشت:

نبود نمازخانه مناسب در بیمارستان‌ها مایه آبروریزی است

بهرام عین‌اللهی، با بیان اینکه بنده معتقدم  واقعا مایه آبروریزی است که یک بیمارستان بزرگ یک نمازخانه کوچک نداشته باشد، گفت: اخیرا دستور العمل ایجاد معاونت و شورای فرهنگی در بیمارستان‌ها ابلاغ شده است.

بهرام عین اللهیبه گزارش ایکنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 26 بهمن ماه در همایش قرآن، عترت و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: اگر از ما بپرسند در این 44 سال چه دستاوردی داشته‌اید قطعا یکی از بزرگترین دستاوردها در حوزه سلامت ایجاد شده است و دشمنان هم به آن معترف هستند.

وی افزود: در زمانی که کشور کاملا از همه نظر وابسته به غرب بود و حتی مسئولان ما هم توسط سفارتخانه‌ها تعیین می‌شدند کوچکترین کارهای عرصه سلامت را به خارج کشور اعزام می‌کردیم و از پزشکان بی‌کیفیت هندی و پاکستانی استفاده می‌کردیم. امروز به جوانان القاء می‌شود که اگر ما به غرب وابسته شویم پیشرفت خواهیم کرد ولی قبل از انقلاب کاملا وابسته بودیم و پیشرفتی هم نداشتیم.

عین‌اللهی اضافه کرد: از سال 1364 وقتی ادغام بهداشت، درمان و پزشکی انجام شد ما به  جهش علمی بزرگی رسیدیم. قبل از انقلاب هشت دانشگاه داشتیم ولی الان 68 دانشگاه و دانشکده داریم؛ حدود 20 هزار هیئت علمی و 270 هزار دانشجو داریم و درهمه کنفرانس‌های جهانی با فاصله از کشورهای منطقه پیشتر هستیم.

پیشرانی ایران در شاخص‌های سلامت

وزیر بهداشت بیان کرد: ایران امروز در تمامی شاخص‌های سلامت مانند فلج اطفال و سل و وبا و ... با فاصله زیاد از کشورهای دیگر جلو هستیم و وضعیت انسانی مساعدی داریم. در دفاع مقدس هم با وجود همه دشمنی‌ها جامعه پزشکی ما بسیار درخشان وارد شد و جراحی‌های بزرگ را انجام دادیم و در شیمیایی هم جهش علمی خود را نشان دادند.

وی افزود: در بحث کرونا هم درخشش ایران با وجود همه تحریم‌های ناجوانمردانه قابل انکار نیست. دانشمندان ما انواع واکسن‌های ضدکرونا را تولید کردند و اولین کشور تولیدکننده واکسن در مدیترانه شرقی شدیم و آمار فوتی ناشی از کرونا در کشور زیر ده نفر است در حالی که برخی کشورهای پیشرفته مانند ژاپن و آمریکا و اروپا نتوانسته‌اند علیه کرونا موفق شوند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: مهمتر از این هم رشادت و ایثاری بود که کادر درمان و سلامت از خود نشان دادند و اینجاست که قرآن و عترت خودش را نشان می‌دهد؛ در خیلی از کشورهای پیشرفته کادر درمان از بیماران فرار می‌کردند ولی در ایران هیچ بیماری روی زمین نماند و ما 300 شهید مدافع سلامت داشتیم.

ایثار مهمترین عامل پیشرفت

عین‌اللهی با تاکید بر اینکه بزرگترین عامل پیشرفت و رشد ایثار و از خودگذشتگی است، بیان کرد: این ایثار هم زمانی رواج می‌یابد که ما خودمان را به فرهنگ قرآن و عترت و ایثار نزدیک کنیم و در اینجا نقش علما و حوزه هم نمایان می‌شود و هرقدر هم در این باره سرمایه‌گذاری کنیم باز جا دارد.

وی افزود: در گذشته افرادی از کشورهای اروپایی به ایران می‌آمدند تا علم به ما بیاموزند ولی اکنون ما آنقدر توانمند هستیم که می‌توانیم نیرو برای تدریس به خارج از کشور بفرستیم؛ شعبه علوم پزشکی تهران در عراق در دو ماه قبل افتتاح شد و همه مخارج را خود عتبه حسینیه می‌دهد و ارز آوری هم دارد.

حرکت شتابان به سمت مرجعیت علمی

عین‌اللهی تصریح کرد: اگر در گذشته حضرت آقا بحث مرجعیت علمی را مطرح می‌کردند کسی باور نمی‌کرد محقق شود ولی امروز ما به سرعت به سمت مرجعیت علمی در حال حرکت هستیم و هفت هزار دانشجوی خارجی در رشته‌های علوم پزشکی در حال تحصیل هستند و از آموزش در ایران خرسند هم هستند.

وی با اشاره به عدالت و تعالی نظام سلامت، افزود: معتقدیم اگر در شهرهای بزرگ نوعی برخورداری وجود دارد باید در شهرهای کوچک هم باشد از این رو ده هزار و 800 تخت بیمارستانی  افتتاح شد و هفت هزار و 700 تا هم در آینده افتتاح می‌شود؛ 850 مرکز درمانی هم افتتاح شده و تا دو ماه آینده دوهزار مرکز دیگر هم راه اندازی می‌شود.

چرا بیمارستان‌ها نماز خانه ندارند

وزیر بهداشت گفت: بنده مصاحبه کردم و گفتم چرا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما یک مسجد و نمازخانه مناسب نداردِ بعد ازاین مصاحبه برخی شبکه‌های معاند مانند اینترنشنال گفتند وزیر بهداشت چه ربطی به مسجد دارد و برخی روزنامه‌ها و رسانه‌های داخلی هم تکرار کردند ولی بنده معقتدم ما باید هم توجه سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری داشته باشیم.

کلیسا در برخی بیمارستان‌های انگلیس

وی افزود: من در بازدید از یکی از بیمارستان‌های معروف انگلیس دیدم کلیسای بزرگی را دایر کرده‌اند و بیماران در کلیسا عبادت می‌کنند؛ اینها کلیسای به این بزرگی دارند و کسی ایراد نمی‌گیرد ولی به ما ایراد می‎‌گیرند. بنده معتقدم  واقعا مایه آبروریزی است که  یک بیمارستان بزرگ، یک نمازخانه کوچک نداشته باشد.

ایجاد معاونت فرهنگی در بیمارستان‌ها

عین‌اللهی گفت: اخیرا دستور العمل ایجاد معاونت و شورای فرهنگی در بیمارستان‌ها ابلاغ شد. اعتقاد ما این است که مراکز درمانی باید شورای فرهنگی داشته باشد و قرآنی‌ها را تشویق کنیم. معتقدم کارهای فرهنگی است که افراد مجاهد و ایثارگر تربیت می‌کند که به خدمت به مناطق محروم می‌روند. ما با کارهای معمولی به نتیجه نمی‌رسیم و نیاز به پیوست‌های فرهنگی جدی داریم و حوزه می‌توانند به ما کمک کنند.

وی افزود: ما آمادگی داریم تا در علوم سلامت با المصطفی تعامل داشته باشیم و افراد علاقه‌مند از توانایی ما بهره ببرند. همچنین استفاده از شرایط زمانی و مناسبت‌ها را همیشه مورد تاکید قرار داده‌ایم زیرا نباید محرم و ماه رمضان بیاید و بگذرد و در دانشگاه‌های ما حساسیتی وجود نداشته باشد. در همین اعتکاف اخیر چقدر از جوانان برومند و مؤمن حضور داشتند.

عین اللهی با بیان اینکه در اربعین، سه هزار نفر از کارمندان سلامت ما به عنوان خادم حضور داشتند، گفت: امسال سه ماه تابستان طرح معرفت برای استادان برگزار شد و اساتید به همراه خانواده به مدت یک هفته در مشهد مهمان بودند و در اینجا هم از حوزه کمک می‌خواهیم.

سلامت معنوی اسلامی

وی افزود: سلامت معنوی نیاز همه بشر است ولی ما دنبال سلامت معنوی اسلامی هستیم زیرا هر کسی به تناسب هستی‌شناسی و ایدئولوژی که دارد تعریفی از آن ارائه می‌دهد. اواخر اسفند ماه در قم جلساتی در این باره برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به دیپلماسی سلامت گفت: الان رهبری سلامت در منطقه بر عهده ایران است و مرکز سلامت شانگهای را هم ایران قرار داده‌اند و ما از المصطفی درخواست داریم تا به ما کمک کند و از بعد فرهنگی هم بتوانیم به کار بپردازیم.

انتهای پیام
captcha