کمبود آرامستان؛ چالش بزرگ مسلمانان در آلمان
کد خبر: 4121851
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵

کمبود آرامستان؛ چالش بزرگ مسلمانان در آلمان

با افزایش جمعیت مسلمانان در آلمان، کمبود آرامستان‌های اسلامی به چالشی بزرگ برای آنها تبدیل شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از دویچه وله، سمیر بوعیسی که نماینده حزب محلی حزب راست میانه اتحادیه دموکرات مسیحی و همچنین رئیس شورای مرکزی مسلمانان در نورث راین وستفالن است با اشاره به افزایش تعداد مسلمانانی که می‌خواهند پس از مرگشان در آلمان دفن شوند، گفت: بیشتر مردم می‌خواهند در اینجا دفن شوند. بیش از 5 میلیون نفر از 83 میلیون نفر جمعیت آلمان مسلمان هستند و این تعداد در حال افزایش است.

بوعیسی، پنجاه ساله در مراکش به دنیا آمد اما 48 سال پیش به شهر ووپرتال در غرب آلمان نقل مکان کرد. او رئیس انجمن آرامستان مسلمانان ووپرتال است که قصد دارد اولین قبرستان را در آلمان ایجاد کند که منحصراً توسط جوامع مسلمان اداره می‌شود.

بوعیسی می‌گوید: ما این طرح را در ووپرتال در سال 2008 آغاز کردیم. حتی در آن زمان مشخص بود که آلمان به مکان‌های بیشتری برای دفن مسلمانان نیاز دارد.

بیش از 30 هزار گورستان در کشور وجود دارد که یک سوم آنها متعلق به کلیساهای مسیحی است و بقیه توسط شهرداری‌ها اداره می‌شود. هر یک از 16 ایالت فدرال دارای مقررات پیچیده و متمایز دفن هستند.

بیش از شش دهه پیش، اولین کارگران از ترکیه به آلمان آمدند و سپس در بسیاری از موارد برای همیشه در این کشور ساکن شدند. آن‌ها به سنت‌های مذهبی و فرهنگی خود پایبند بودند، اما امکانات محدودی برای مسلمانان وجود داشت که اموات خود را در سرزمین جدیدشان دفن کنند.

موانع قانونی زیادی وجود داشت و همچنین بحث‌های گسترده و گاه داغی وجود داشت تا اینکه اولین ایالت‌های فدرال شرایط دفن را اصلاح کردند و الزام دفن با تابوت را کنار گذاشتند. هر دو سنت یهودی و مسلمان بر دفن در کفن تاکید و سوزاندن را رد می‌کنند.

در آلمان، شهرداری‌ها موظفند تا جایی که امکان دارد، مکان‌های دفن یا قبرستان را فراهم کنند، اما رقابت برای ساخت قبرستان‌های مسلمانان شدید است.

در هفته‌های اخیر، مقامات برلین هشدار داده‌اند که ظرفیت گورستان‌ها رو به اتمام است. بوعیسی می‌گوید که در بسیاری از شهرها مسلمانان مجبور به یافتن قبرستان در شهرهای مجاور شده‌اند.

تقریباً هر روز در مسجد شهیتلیک در برلین که توسط اتحادیه ترکی-اسلامی برای امور مذهبی (DITIB) اداره می‌شود، مسلمانان با اقوام متوفی خود وداع می‌کنند، در حالی که یک روحانی آخرین نماز را می‌خواند در بیرون، نعش‌کش‌های پارک شده منتظر می‌مانند تا تابوت‌ها را به فرودگاه ببرند و سوار هواپیماهایی کنند که اغلب به مقصد ترکیه می‌رود.

بسیاری از مهاجران نسل اول می‌خواهند در کشور مبدأ دفن شوند و برای چندین دهه DITIB بیمه تشییع جنازه را ارائه کرده است که تمام هزینه‌های مربوط به انتقال به ترکیه و دفن در آنجا را پوشش می‌دهد. بوعیسی می‌گوید که مراکش، تونس و الجزایر هم خدمات مشابهی ارائه می‌دهند.

گورستان ترک‌های برلین قدیمی‌ترین محل دفن مسلمانان در آلمان است. قدمت آن به سال 1866 قبل از تأسیس امپراتوری آلمان در سال 1871 برمی‌گردد. هنوز برخی از سنگ قبرهای قدیمی وجود دارند که گواه این تاریخ هستند.

این گورستان بازتاب برلین چندفرهنگی است: بنای یادبودی به سربازان آلمانی که در جنگ جهانی اول جان باختند، در کنار قبرهای سربازان فرانسوی و همچنین سربازان آلمانی که در جنوب غربی آفریقا، مستعمره سابق آلمان در نامیبیا کنونی خدمت می‌کردند، وجود دارد. اما فقط چند قدم دورتر سنگ قبرهایی هستند که اسامی ترکی یا عربی مانند ارسین و ابراهیم روی آنها نوشته شده است.

اما فضا در این محل دفن محدود است. در ژانویه، سنای برلین اعلام کرد که قصد دارد در سال 2023 گورهای جدیدی را برای تدفین مسلمانان در حداقل سه قبرستان دیگر اختصاص دهد. بوعیسی، بخشی از ابتکار عملی است که توسط همه احزاب سیاسی در شورای شهر حمایت می‌شود.

پیشنهاد افتتاح اولین قبرستان در آلمان که توسط مسلمانان اداره می‌شود، می‌تواند به عنوان یک الگو عمل کند. محل قبرستان برنامه‌ریزی شده نزدیک به قدیمی‌ترین گورستان پروتستان شهر و همچنین یک قبرستان جدید یهودیان است. این سه قبرستان قرار است با سه روش مختلف تشییع جنازه، یک محوطه مشترک داشته باشند.

انتهای پیام
captcha