مدیری که کار فرهنگی را به دلیل کمبود بودجه تعطیل کند ضعیف است
کد خبر: 4119309
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۳
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه:

مدیری که کار فرهنگی را به دلیل کمبود بودجه تعطیل کند ضعیف است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه چند سال است که اردوهای دانشجویی تعطیل شده است، گفت: هر سال با اساتید دروس معارف مباحثه می‌کردیم اما اکنون همه این‌ موارد تعطیل شده است و بهانه آن را هم نداشتن بودجه بیان کرده‌ایم. هر مدیری که به خاطر بودجه کار فرهنگی را تعطیل کند، ضعف دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگیبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شامگاه پنج‌شنبه، 13 بهمن‌ماه در اختتامیه نشست «واکاوی اغتشاشات ۱۴۰۱، علل، عوامل و راهکارهای مقابله» و نشست سالیانه اساتید درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، با بیان اینکه افراد بسیاری مطالبه دارند تا مشکلات چهار دهه انقلاب اسلامی را حل کنیم، افزود: هم مردم و هم اندیشمندان انتظاراتی در این رابطه دارند؛ اما اینکه اساتید چگونه و چه طرح و ایده‌ای برای این رفع مشکلات دارند، مهم است. البته به معنای آن نیست که خودمان طرح و ایده نداریم اما وقتی چند عقل در ایده‌پردازی مشارکت کنند، قطعاً طرح جامع‌تر، اثرگذارتر و عمیق‌تر خواهد بود.

وی در ادامه مسئله نوع مواجهه کشور و افراد مؤثر کشور با چالش‌ها و حوادث را مورد توجه قرار داد و افزود: در کشور حوادث مختلفی اعم از تحریم، تهاجم فرهنگی، پیشرفت، حوادث خوب و بد داریم اما باید بررسی کنیم که نوع مواجهه کشور و افراد مؤثر با این حوادث چگونه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب 11، دوگانه را در مواجهه با حوادث مطرح فرمودند که ما در اینجا فقط عناوین آن‌ها را بیان می‌کنیم، گفت: اول مواجهه فعال و منفعل است.

وی مواجهه دوم را ابتکاری و عکس‌العملی خواند و افزود: سومین نوع مواجهه مأیوسانه و امیدوارانه و چهارمین نوع هم مواجهه دوگانه ترس و شجاعت است. همچنین نوع مواجهه دوگانه با نظم و تدبیر حرکت کردن یا با سهل‌اندیشی و سهل انگاری حرکت کردن، خیلی ساده دیدن و پیچیدگی‌های کار را ندیدن از دیگر انواع مواجهه هستند.

خسروپناه با بیان اینکه گاهی اوقات باید جمعی فکور گرد هم نشسته و چند روز پیرامون یک مسئله بحث کنند تا بتوانند مسئله اصلی را بشناسند، گفت: ششمین دوگانه، تهدید و فرصت را با هم دیدن در حوادث است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصریح اینکه هفتمین دوگانه، شناخت واقعیت‌های میدان و نشناختن واقعیت‌های آن است، گفت: اکنون چند سال است که اردوهای دانشجویی تعطیل شده است. هر سال با اساتید دروس معارف مباحثه می‌کردیم اما اکنون همه این‌ها تعطیل شده است و بهانه آن را هم نداشتن بودجه عنوان کرده‌ایم، در صورتی که عرضه نداریم، بحث بودجه نیست. هر مدیری که به خاطر بودجه کار فرهنگی را تعطیل کرد، ضعف دارد.

وی با بیان اینکه کار فرهنگی زیاد است، افزود: مصوبات بسیار ارزشمندی در شورا داریم که معطل مانده است اما کسی اصلاً نپرسیده است که این مصوبه را کجا بردید.

باید علم و عالمان را تکریم کنیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه باید علم و عالمان را تکریم کنیم، افزود: در ابتدای کار در این شورا از وزرا و مسئولان خواستیم جلسه‌ای برگزار کنیم تا بررسی شود که مصوبات شورا اجرایی شده است یا خیر و باید هر کدام پاسخگو باشند و اینکه بگویند وزارت قبلی انجام نداده است، جواب ما نیست.

خسروپناه در عین حال با یادآوری اینکه وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری عملیاتی است، گفت: سیاستگذاری کلان از سوی رهبر معظم انقلاب و سیاستگذاری عملیاتی را شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری و همچنین نظارت بر اثربخشی را انجام می‌دهد و این معنی قرارگاه و هدایتگری است البته نه تنها هدایتگری دستگاه‌های حاکمیتی بلکه هدایت‌گری تشکل‌های مردمی هم لازم است.

وی با بیان اینکه در اینجا منظور هدایتگری است نه امر کردن و این‌ها متفاوت است، افزود: دستگاه‌ها باید در این زمینه پاسخگو باشند. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید دبیرخانه چابک و عملیاتی باشد نه اینکه خودش به میدان آید. این شورا مصوبات و سیاست‌های عملیاتی را پیگیری کرده و اثربخشی آن‌ها را بررسی می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دوگانه دیگری که رهبر معظم انقلاب در مواجهه با حوادث فرمودند آن است که گاهی در حوادث شاد و گاهی غمگین می‌شویم لذا باید کنترل احساسات داشته باشیم اما برخی این را ندارند.

خسروپناه دوگانه دیگر را رعایت ضوابط و حدود شرعی و عدم رعایت آن دانست و افزود: دوگانه دیگر بهره‌گیری و عدم بهره‌گیری از تجربه‌هاست. دوگانه دیگر آن است که در برابر حوادث مختلف با خودمان بجنگیم یا اینکه با دشمن اصلی بجنگیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در برابر حوادث مواجهه فعال، ابتکاری، شجاعانه، امیدوارانه، با تدبیر حرکت کردن تهدید و فرصت با هم دیدن، شناخت واقعیت‌های میدان، کنترل احساسات داشتن، بهره‌گیری از تجربیات و به خود نپریدن، مجموعاً هویت جمعی را تشکیل می‌دهند و وقتی این هویت جمعی تشکیل شد، با مقوله‌ها بهتر می‌توانیم مواجه شویم.

ضرورت استفاده از خرد جمعی در سیاستگذاری‌ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه موظف هستیم که در احیا و تقویت دروس معارف اسلامی همکاری کنیم و یکسری آیین‌نامه اجرایی در خصوص این دروس در دانشگاه‌هاست که متولی خود را دارد، افزود: باید برای سیاست‌گذاری از عقل جمعی استفاده کرد لذا به نهاد رهبری در دانشگاه‌ها توصیه می‌شود که به این مسئله توجه کند. اینکه چند نفر در اتاق‌های بسته برای صدها استاد درس معارف تصمیم بگیرند، بدترین نوع حکمرانی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصریح اینکه حکمرانی دروس معارف سه رکن سیاستگذاری، تنظیم‌گری و خدمات دارد، گفت: اینکه اساتید فقط خدمات داشته و تدریس کنند اما در سیاستگذاری نقش نداشته باشند، بدترین نوع حکمرانی است. اساتید باید در سیاستگذاری دروس معارف اسلامی و همچنین تنظیم‌گری مشارکت داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه بنا بود روحانیت و مؤمنان به دانشگاه روند و روحانیت را به دانشگاه ببرند نه اینکه برخی از خصلت‌های منفی دانشگاهی را فرا بگیریم، گفت: قرار بود دروس معارف نقش هدایتگری داشته باشند چون رکن هر درسی استاد و معلم است اما ما بر سر متن دعوا می‌کنیم که چه باشد.

برای رشد اساتید وقت بگذاریم 

خسروپناه گفت: معلم مهم است. آنقدر که مسئولان نهاد رهبری بر روی سرفصل‌ها و دروس و کتا‌ب‌ها وقت می‌گذارند، بر روی اساتید وقت بگذارند و کاری کنند که استاد رشد کند و به دست خودشان بالنده شود زیرا اگر استاد رشد و ارتقای علمی پیدا کرد دانشجو هم تأثیر می‌پذیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه مسائلی را در خصوص وضعیت حق‌التدریس اساتید دروس معارف اسلامی بیان کرد و افزود: بخش عظیمی از اساتید دروس معارف اسلامی در کشور حق‌التدریس هستند و دو سه سال است که تدریس می‌کنند اما حق‌التدریسی بدان‌ها پرداخت  نمی‌شود در صورتی که زندگی معلم بر روی این حق‌التدریس‌ها می‌چرخد. این‌ها کار توصیه‌ای نیست که بخواهیم آن را توصیه کنیم؛ این کار تدبیر است یعنی واقعاً کسانی که مسئول دروس معارف هستند باید به عنوان نماینده اساتید مطالبه‌گری کرده و حق اساتید را بگیرند.

وی در ادامه از اساتید دروس معارف اسلامی خواست تا به چند پرسش ایشان پاسخ دهند از جمله اینکه اصلی‌ترین مسئله فرهنگی کشور چیست و سپس ادامه داد: 70 درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از تأسیس تاکنون در حوزه علم و فناوری بوده است و 23 درصد مربوط به حوزه فرهنگ و بقیه مشترک علم و فرهنگ بوده است.

خسروپناه همچنین بر ضرورت تدوین و تحلیل نظرات اساتید حاضر در این نشست تأکید کرد و گفت: باید هیئت ممیزه دروس معارف اسلامی مستقل باشد.

انتهای پیام
captcha