لزوم تسهیل‌گری در روند معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4116279
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

لزوم تسهیل‌گری در روند معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌‌رضوی گفت: علاوه بر اینکه شرایط تسهیلی در روند معافیت مالیاتی مؤسسات وجود ندارد، ضمانت اجرایی هم از سوی دولت برای این امر نیست و این موضوع در مسیر تغییر دولت‌ها با تصمیم‌های جدید همراه خواهد بود.

حجت‌الاسلام حجت مجیدی بیلندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضویحجت‌الاسلام حجت مجیدی بیلندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان، درباره معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی اظهار کرد: در سال 95 مصوبه‌ای در رابطه با معافیت مالیات مؤسسات قرآنی مصوب شد و دولت وقت این تعهد را داد که با شرط تکمیل اظهارنامه مالیاتی از سوی مؤسسات، معافیت مالیاتی برای آنها اعمال شود.

وی ادامه داد: تعداد بسیاری از مؤسسات قرآنی اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کردند، اما در سال 96 به بهانه‌های مختلف از جمله عدم تمدید اظهارنامه و ... بسیاری از آنها ملزم به پرداخت مالیات شدند و علی‌رغم اینکه بسیاری از مؤسسات اظهارنامه مالیاتی سال گذشته را داشتند، این فشار مالیاتی باعث تعطیلی برخی از آنها شد.

مجیدی اظهار کرد: در دولت فعلی با رایزنی‌هایی که در مجلس انجام شد تقاضا کردیم که بخش‌نامه‌های ابلاغی ضمانت اجرایی داشته باشند و از اینکه این بخش‌نامه‌ها ضمانت اجرایی ندارند نگران هستیم، از طرفی مؤسسات قرآنی و فرهنگی که مردمی اداره می‌شوند نباید در ردیف مؤسسات تجاری قرار گیرند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی افزود: از طرفی اینکه هر سال باید اظهارنامه مالیاتی تکمیل و چون باید توسط حسابرس انجام شود هزینه‌ای بالغ بر 5 تا 6 میلیون تومان علاوه بر صرف وقت بر مؤسسات قرآنی تحمیل می‌کند، لذا در این‌باره باید تمهیداتی صورت بگیرد.

مؤسسات قرآنی را نباید در ردیف مؤسسات تجاری قرار داد

وی با اشاره به اینکه 90 درصد از مؤسسات قرآنی خراسان‌رضوی درآمد سالانه کمتر از 100 میلیون تومان دارند بیان کرد: مؤسسات قرآنی تجاری نیستند و نباید در ردیف این دسته از مؤسسات قرار گیرند و اگر رصد می‌شوند بهتر است همان تعداد از مؤسساتی که درآمد سالانه بیش از 100 میلیون تومان دارند اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنند و در ردیف مؤسسات تجاری قرار بگیرند.

مجیدی تصریح کرد: علاوه بر اینکه شرایط تسهیلی در روند معافیت مالیاتی مؤسسات وجود ندارد، ضمانت اجرایی هم از سوی دولت برای این امر نیست و اگر دولت جدیدی روی کار بیاید مشخص نیست در این‌باره چه تصمیماتی بگیرد و در صورت تفکیک مؤسسات قرآنی با درآمد بالا که سالانه تراکنشی بیش از 100 میلیون تومان دارند عدالت اجرا می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی مانند مؤسسات تجاری نیازی به ثبت همانند شرکت‌ها ندارند اظهار کرد: پیشنهادی که در این راستا می‌شود آن است که مؤسسات قرآنی را که کار تجاری هم دارند و درآمد سالانه آنها از 100 میلیون تومان بیشتر است از سایر مؤسسات جدا و ملزم کنند تا در ردیف شرکت‌های تجاری ثبت شوند.

مجیدی افزود: درست است که با رایزنی‌های انجام شده اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور با سازمان مالیاتی کشور از این به بعد مؤسسات قرآنی از معافیت صددرصدی مالیات بهره‌مند می‌شوند، اما به هر دلیل در صورت عدم تکمیل اظهارنامه همچنان شامل پرداخت مالیات می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی گفت: اینکه مؤسسات قرآنی برای معافیت از مالیات باید هر سال اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنند یک مشکل برای مؤسسات محسوب می‌شود که باید در این‌باره تسهیل‌گری صورت بگیرد.

انتهای پیام
captcha