حوزه با استادانی که نقد علمی به حکمرانی دارند برخورد نامناسب ندارد
کد خبر: 4112783
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
حجت‌الاسلام احمد فرخ‌فال:

حوزه با استادانی که نقد علمی به حکمرانی دارند برخورد نامناسب ندارد

مشاور مدیر حوزه علمیه ضمن اعلام خبر برگزاری انتخابات دوره نهم مجمع نمایندگان طلاب حوزه‌های علمیه، تاکید کرد: حوزه با هیچ استاد و پژوهشگری که به صورت علمی به نقد حکمرانی کشور بپردازد مواجهه و برخورد نامناسب نداشته و ندارد ولی اگر کسی بخواهد سخنان ساختارشکنانه در فضای عمومی و رسانه‌ای را به مردم القاء کند، قابل تحمل نیست.

احمد فرخ فال

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال، مشاور مدیر حوزه علمیه و رئیس مجمع نمایندگان طلاب حوزه‌های علمیه، 17 دی ماه در نشست خبری ستاد برگزاری انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در جامعه مدرسین برگزار شد به تجلیل از مقام زن و حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: ولادت حضرت صدیقه کبری یعنی ولادت عظمت جایگاه زن در دنیایی که 600 سال بعد از  میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) گرفتار جاهلیت بود.

وی افزود: اگر کسی بخواهد به ابعاد عظمت زن، آگاهی جدی پیدا کند توصیه می‌کنم به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با بانوان مراجعه کند که گویای این عظمت و اهمیت این عنصر رکن و رکین در جامعه و زندگی است.

فرخ‌فال در بخش دیگری از سخنانش به انتخابات مجمع نمایندگان طلاب اشاره و بیان کرد: در سال گذشته ستاد نهمین انتخابات مجمع نمایندگان با حکم رئیس شورای جامعه مدرسین آغاز به‌کار کرد و اگر مشکلاتی همچون کرونا وجود نداشت این انتخابات باید تا پایان سال 1400 برگزار می‌شد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انتخابات هر دوره در بازه زمانی چهار سال یکبار برگزار می‌شود، گفت: مبلغین و طلاب در ایام کرونا در تحصیلات غیر حضوری بودند همچنین برخی برای فعالیت جهادی در شهرستان‌ها و در حال کمک به مردم بودند لذا مجبور شدیم انتخابات را به تاخیر بیاندازیم.

مشاور مدیر حوزه با بیان اینکه ابتدا تصمیم بر این بود که انتخابات به صورت مجازی باشد ولی به خاطر اتقان بیشتر این کار انجام نمی‌شود، اضافه کرد: مجمع نمایندگان طلاب با هدف تاثیرگذاری در بدنه و ساختار حوزه از بیش از 30 سال پیش با رهنمودهای رهبری شکل گرفت و ایشان در مناسبت‌های مختلف با تاکید براهمیت جایگاه مجمع نمایندگان، مطالباتی را از این مجموعه داشتند.

فرخ‌فال با اشاره به نقش مجمع نمایندگان در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان، اظهار کرد: اهمیت این مجمع بر کسی پوشیده نیست خصوصا که در سال‌های اخیر با توطئه‌های استکبار در قالب فتنه‌های مختلف مواجه هستیم و مگر با ارتباط تنگاتنگ حوزه‌های علمیه و مردم عزیز بتوانیم تا توطئه‌های دشمن را مایوس کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مطالبات  مقام معظم رهبری از مجمع نمایندگان و حوزه این است که حوزه انقلابی بماند، گفت: یکی از فرمایشات مهم مقام معظم رهبری مسئله جهاد تبیین است و موفقیت در این جهاد منوط به ارتباط روحانیت با مردم است و مجمع نمایندگان، حلقه وصل جامعه روحانیت با مدیریت حوزه‌ها محسوب می‌شود.

برگزاری انتخابات در روز 28 دی ماه

وی با اشاره به زمان و مکان برگزاری انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان اظهار کرد: نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان روز 28 دی ماه یعنی روز چهارشنبه از ساعت هشت تا 18 در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می‌شود و اگر نیاز به تمدید این زمان باشد حتما انجام می‌شود و در صورت نیاز در وز 29 دی ماه هم رای‌گیری انجام خواهد شد.

مشاور مدیر حوزه علمیه با بیان اینکه 148 حوزه انتخابیه آماده رای‌گیری از طلاب است، تصریح کرد: طلاب و محصلینی که دارای پرونده تحصیلی در حوزه قم هستند می‌توانند در رای‌گیری شرکت کنند و سقف نمایندگان برای حوزه‌های انتخابیه هم 287 نماینده است که از بین 470 نفر نامزد، انتخاب خواهند شد.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه در مورد تعداد نمایندگان برای هر حوزه انتخابیه، اضافه کرد: از 100 طلبه تا 200 طلبه یک نماینده، از 200 تا 400 طلبه در حوزه علمیه قم دو نماینده  و از 400 تا 800 طلبه سه نماینده و از 800 نفر بیشتر هم 4 نماینده خواهند داشت و اگر برای برخی حوزه‌ها نماینده‌ای انتخاب نشد باید نمایندگان حوزه‌های همجوار نسبت به امور طلاب آن حوزه ایفای نقش کنند و یا طلاب آن منطقه می‌توانند فردی را به عنوان رابط طلبه‌ها معرفی کنند.

وی گفت: از شرایط اصلی طلاب رأی‌دهنده در انتخابات مجمع، حداقل یک و نیم سال تحصیل در حوزه علمیه قم و سکونت در این شهر است. داشتن حداقل سابقه ۵ ساله حضور در دروس خارج یا داشتن مدرک تحصیلی سطح ۴ حوزه، اعتقاد به ولایت فقیه، ملبس بودن به لباس روحانیت، حسن سابقه و فرصت وقت‌گذاری برای طلاب و رسیدگی به مسائل آنان از شرایط کلی داوطلبان کاندیدا شدن در انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم است.

فرخ‌فال درباره کارکرد مجمع نمایندگان گفت: یکی از بارزترین فعالیت‌های مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه، پیشنهاد تاسیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه است که امروز منشا آثار و برکات فراوان برای رفع نیازهای ابتدایی طلاب از جمله دفترچه تامین اجتماعی آنان شده است.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در پاسخ به پرسش ایکنا که در هر دوره معمولا چند نفر رای‌ می‌دهند، تصریح کرد: معمولا در دوره‌هایی که قبل از کرونا برگزار شد در هر دوره تا حدود 18 هزار نفر شرکت داشتند ولی امسال انتظار حضور این تعداد با توجه به وقفه ایجاد شده وجود ندارد ولی از تمامی طلاب و فضلا درخواست داریم به منظور تاثیرگذاری بیشتر در حد توان در این انتخابات شرکت کنند.

فرخ‌فال درباره برگزاری مجازی انتخابات هم تصریح کرد: در دوره گذشته تلاش شد تا به صورت مجازی برگزار کنیم ولی اختلالات اینترنت زحمات زیادی ایجاد کرد لذا امسال این شیوه را در دستور کار نداریم همچنین در دوره قبل در پردیسان و شهرک مهدیه هم اخذ رای داشتیم ولی امسال منحصرا در مدرسه فیضیه انجام خواهد شد. 

طرح تحول اختیاری است

رئیس مجمع نمانیدگان طلاب و فضلای حوزه علمیه در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اینکه در طرح تحول دروس آموزشی حوزه، انتقاداتی از سوی طلاب و استادان حوزه شاهد بودیم که چرا با آن‌ها مشورت نشده و چرا یک گروهی از طلاب زیر نظر یکی از اعضای شورای عالی اقدام به این کار کرده‌اند؟ گفت: تا جایی که بنده به عنوان استاد حوزه صاحب کرسی تدریس مطلع هستم در این طرح از نظرات خیلی از استادان استفاده شد و طلاب و مجمع نمایندگان آنها هم در جریان بودند؛ در حوزه سه هزار استاد داریم  و طبیعتا امکان نظردهی همه فراهم نیست.

وی افزود: بنده مشاور مدیر حوزه هستم و از نزدیک در جریان تحولات قرار دارم، ممکن است برخی استادان با برنامه‌ها تحولی موافق نباشند ولی نمی‌توان حوزه و مدیریت آن را متهم کرد که یک گروهی از طلاب زیرنظر یکی از اعضای شورای عالی این کارها را پیش برده‌اند.

وی افزود: معاونت آموزش حوزه با رایزنی با بخشی از استادان، این طرح را آماده کردند و البته قطعا رایزنی با همه اساتید نشده بود و اعضای شورای عالی این برنامه را به عنوان برنامه قطعی مصوب نکرده بودند؛ طرح آزمایشی یک ساله بود و استادان و طلاب می‌توانستند به صورت اختیاری پیش بروند. 

وی تاکید کرد: اگر قرار است تحولی انجام شود باید به صورت آزمایشی انجام می‌شد که شده است و استادان می‌توانند نظرات خود را ارائه کنند. طرح هم‌اکنون به صورت اختیاری در حال اجراست و مدیریت حوزه، شورای عالی و ... نظرات نهایی را با مشورت با مراجع تقلید ارائه خواهند کرد و نظر مبارک ایشان اعمال می‌شود. 

طرح آزادانه مباحثی علمی در حوزه

فرخ‌فال در پاسخ به این پرسش ایکنا مبنی بر اینکه در بحث حوزه انقلابی اگر کسی نقدی بر نوع حکمرانی و برخی سیاست‌ها داشته باشد با او چگونه برخورد می‌شود گفت: تعدادی از استادان در دروس خارج فقه به مباحث حکمرانی و ولایت فقیه و ... می‌پردازند و درس خارج فقه دو سال قبل بنده هم ولایت فقیه بود بنابراین در تدریس علمی و فنی در حوزه هیچ چالش و محدودیتی وجود ندارد.

وی افزود: بنده بیش از 30 سال است که مشغول تدریس در حوزه هستم و نشنیده‌ام کسی در درس و بحث خود به مباحث حکمرانی و ... بپردازد و مشکل خاصی برای او ایجاد شود؛ البته اگر کسانی مباحثی را که هنوز نیازمند چکش‌کاری علمی است وارد عرصه اذهان عمومی و رسانه‌ای بکنند قطعا مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. کسانی روزی در دفاع از ولایت فقیه، کتاب نوشتند و یک روز دیگر هم بر ضد ولایت فقه، اثر نوشتند. 

فرخ‌فال تصریح کرد: حوزه علمیه در بحث میزگردهای علمی و درس و بحث کاملا آزادانه برخورد می‌کند ولی اگر سخنان ساختارشکنانه آن هم در فضای عمومی و رسانه‌ای زده شود در این صورت ما قطعا پاسخ علمی مناسب را می‌دهیم و ساختارشکنی نظامی که امام خمینی(ره) آن را ایجاد کرده مورد تایید حوزه نیست و نخواهد بود و بازی در زمین دشمنان محسوب می‌شود. 

انتهای پیام
captcha