هیئت‌ها به برگزاری مراسم و مناسک محدود شده‌اند
کد خبر: 4112675
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
حجت‌الاسلام مجید باباخانی:

هیئت‌ها به برگزاری مراسم و مناسک محدود شده‌اند

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی گفت: هیئت محدود به برگزاری مراسم و مناسک شده است، در حالی که اوایل انقلاب این‌طور نبود. امروز هیئت‌ها در محله خود اثرگذار نیستند، زیرا سراغ حل مسائل نمی‌روند.

8 طرح برتر «راه» معرفی شد/ هیئت‌ها محدود به مناسک شده‌اندبه گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه رویداد ایده‌پردازی هیئت شب گذشته جمعه ۱۶ دی برگزار شد. حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی در این مراسم اظهار کرد: هیئت رأس‌المال ما در عصر حاضر است. انقلاب اسلامی پیوند عمیقی با مسجد و هیئت داشت و همین‌ها باعث به وقع پیوستنش شد و قطعاً علت ماندگاری و ادامه‌اش نیز همین‌ها خواهد بود. متأسفانه حضور مردم در مساجد کم شده است، اما هنوز کمیت قابل توجهی در هیئات حضور می‌یابند.

وی با طرح اینکه قطعاً دشمن برای ضربه زدن به هیئت برنامه‌ریزی کرده است، افزود: هیئت محدود به برگزاری مراسم و مناسک شده است، در حالی که اوایل انقلاب این طور نبود. امروز هیئت‌ها در محله خود اثرگذار نیستند، زیرا هیئت‌ها سراغ حل مسائل نمی‌روند.

باباخانی با بیان اینکه سنت دارای فرامتن است، تصریح کرد: هیئت‌ها ما را با گذشته درگیر نمی‌کنند، از این رو نیازمند بازتعریف سنت‌ها هستیم. همچنین رویکرد مدرن، ما را دچار نوآوری‌های بدون محتوا کرده و سنت‌ها از محتوا خالی شده‌اند، به همین دلیل بدون معنا و خاصیت ارائه می‌شوند.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی گفت: افراد به هیئت می‌روند و سینه می‌زنند، اما تغییری در رفتار آنها ایجاد نمی‌شود. هیئت هیچ تأثیری در محله‌ها ندارد، زیرا دچار کالاایسم و کمیت‌گرایی در هیئت شده‌ایم. در سازمان هیئت و تشکل‌های دینی وظیفه تسهیل‌گری داریم تا افرادی که فکر و ایده دارند را دور هم جمع و این سنت‌ها را احیا کنیم و نگاهی به شرایط روز داشته باشیم. در این سازمان چند هدف داریم که یکی از آنها رویداد ایده‌پردازی است و باید در کشور تکثیر شود به این معنی که هیئت برای ٨٠ میلیون ایرانی برنامه داشته باشد تا نگاه مردم به هیئت تغییر کند.

باباخانی با بیان اینکه بیانات رهبری نشان می‌دهد، انتظار دارند از هیئت‌ها، مسجد و رسانه احیا شود، گفت: هیئت‌ها دارای چنین ظرفیتی هستند و باید احیا شوند.

یادآور می‌شود، سازمان هیئت و تشکل‌های دینی با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، اوایل آذر امسال اولین «رویداد ایده‌پردازی هیئت(راه)» را با هدف ایجاد فرصتی برای نقش‌آفرینی مؤثر هیئت‌ها، تشکل‌های دینی و ظرفیت‌های مردمی در حل مسائل اجتماعی کشور برگزار کرد و از تمامی علاقه‌مندان خواست تا پایان آذر ایده‌های خود را با توسعه معنایی کلیدواژه «خانه مادری» در قالب سه محور موضوعی تقویت انسجام اجتماعی، تقویت محافل خانگی با محوریت بانوان و میان‌داری اجتماعی بانوان به دبیرخانه رویداد ارسال کنند.

پس از آن ۱۵۰ ایده در سایت دبیرخانه رویداد ثبت و مورد بررسی و ارزیابی داوران قرار گرفت. از این میان ۱۱۰ ایده در پیش‌رویداد که در خانه «خلاق و نوآوری تبیان» برگزار شد مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت ۲۸ ایده مجوز ورود به مرحله نهایی را کسب کرد. رویداد حضوری به مدت ۳ روز در تکیه نیاوران تهران برگزار شد که در روز‌های نخست با حضور منتور‌ها (راهنمایان) ایده‌ها چکش کاری شدند.

از عصر جمعه ۱۶ دی نیز ارائه ایده‌ها در حضور داوران حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی، حجت‌الاسلام محمدجواد زهرایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران، زهره جعفری، سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران و سیدرضا کاظمی، مدیرعامل تبیان آغاز شد.

در مراسم اختتامیه ۸ ایده به عنوان برتر انتخاب شدند که بناست حمایت‌های ویژه‌ای از آن‌ها انجام شود. اسامی برگزیدگان و هدایای آنان به شرح زیر است:

۱- سدره - ۸۰ میلیون جایزه نقدی
۲- بنت الهدی - ۸۰ میلیون جایزه نقدی
۳- طرح تشرف رویش - ۸۰ میلیون جایزه نقدی
۴- هوما - ۸۰ میلیون جایزه نقدی
۵- عرش - ۸۰ میلیون جایزه نقدی
۶- ایرانیوم – ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی
۷- سفیران زینب – ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی
۸- رویش امید – ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی

به تمام ۲۳ ایده برتر وام ۱۰۰ میلیون تومانی اهدا می‌شود و خانه «خلاق و نوآوری تبیان» نیز به تمامی این ایده‌ها ۳ ماه فضای کار اشتراکی اختصاص می‌دهد. آموزش و راهنمایی اجرای ایده‌ها نیز به صورت رایگان برای آنها انجام خواهد شد. اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی نیز به گروه‌های برتر خانم در میان ۸ ایده برتر مبلغ ۵ میلیون تومان هدیه نقدی اعطا کرد.

اقبال شاکری، نماینده مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم اعلام کرد که گروه‌های حاضر را در این رویداد با گروه‌های دانش‌بنیان و صندوق‌های کارآفرینی و حمایتی مرتبط خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha