تشکیل «قرارگاه جهاد تبیین» لازمه توفیق در جنگ جهانی رسانه‌ای است + صوت
کد خبر: 4107761
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
حجت‌الاسلام و المسلمین تویسرکانی:

تشکیل «قرارگاه جهاد تبیین» لازمه توفیق در جنگ جهانی رسانه‌ای است + صوت

نماینده سابق ولی فقیه در سازمان بسیج با بیان اینکه امروز قوت اصلی دشمن، حوزه رسانه‌ای است، گفت: کشور در این جنگ جهانی رسانه‌ای نیاز به «قرارگاه جهاد تبیین» دارد تا با بسیج عمومی نخبگانی در کنار حضور فعال دستگاه‌های فرهنگی بتوان دشمن را در این جنگ با شکست روبرو کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده سابق ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با ایکنا درباره کوتاهی‌ها و غفلت‌ها در زمینه «جهاد تبیین» به منزله یکی از عوامل بروز و ظهور اتفاقات و اغتشاشات اخیر در کشور گفت: در صحنه تقابل جریان استکبار جهانی با انقلاب اسلامی، دشمن دارای یک سری نقاط قوت است که یکی از مهمترین آنها، قدرت رسانه‌ای و در اختیار داشتن یک امپراتوری رسانه‌ای است و نظام جمهوری اسلامی در این زمینه اقدامات تحولی را برای این تقابل از گذشته انجام نداده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین غفلت نظام در حوزه رسانه رخ داده است، گفت: به همین خاطر شاهد یک رویارویی نابرابر در عرصه رسانه‌ای هستیم. از این منظر در جنگ رسانه‌ای با دشمن نیاز به یک جهاد داریم. به طور اصولی کلمه جهاد زمانی به کار برده می‌شود که جریان مؤمن انقلابی نیاز به یک تلاش خستگی‌ناپذیر همراه با هوشمندی و بصیرت دارد. پس دلیل تأکید بر جهاد تبیین این است که امپراتوری رسانه‌ای استکبار جهانی می‌خواهد با دروغ، فریب، نیرنگ و ترفندهای خاص رسانه‌ای جای جلاد و شهید، جای حق و باطل و جای زشت و زیبا را عوض کند و متأسفانه در برخی موارد هم موفق بوده است.


بیشتر بخوانید:


تویسرکانی اظهار کرد: آنچه برای جریان انقلابی اهمیت دارد این است که مکر و فریب رسانه‌ای دشمن را خنثی کند؛ دروغ، فحاشی، توهین و فریب در همه جا زشت و قبیح است اما این امپراتوری رسانه‌ای با اقداماتش زشتی و قبح خیانت به وطن، دروغ، فحاشی، بی‌ادبی، خشونت و وحشی‌گری را گرفته و عده‌ای هم با افتخار و بدون شرمندگی این اعمال را انجام می‌دهند و اینجاست که نیاز مضاعفی به جهاد تبیین احساس می‌شود.

ادا نشدن حق مطلب جهاد تبیین

نماینده سابق ولی فقیه در سازمان بسیج با بیان اینکه حق مطلب جهاد تبیین ادا نشده و برای آن برنامه‌ریزی خاصی صورت نگرفته است، گفت: امروز کشور به یک «قرارگاه جهاد تبیین» احتیاج دارد؛ همانطور که در مبارزه با کرونا، به منزله یک ویروس، یک قرارگاه و ستاد مرکزی شکل گرفت و تصمیمات ملی اتخاذ شد و تمام ارکان نظام در اختیار آن قرارگاه بود باید یک قرارگاه در موضوع جنگ جهانی رسانه‌ای به ریاست رئیس‌جمهور با حضور سایر ارکان و قوا تشکیل شود و کشور نیاز مبرمی به چنین قرارگاهی دارد تا تمام عناصر و رسانه‌ها تحت امر این قرارگاه قرار بگیرند تا بتوان دشمن را در این جنگ جهانی رسانه‌ای شکست داد.

وی با بیان اینکه دشمن در اتفاقات اخیر نه تنها به خواسته‌های اصلی خودش نزدیک هم نشده بلکه ناموفق بوده، گفت: اما این به معنای کوتاهی و غفلت ما از جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب در حدود 2 سال اخیر بارها بر آن تأکید کردند، نیست. قرآن می‌فرماید «وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ» (حج، 78)؛ حق جهاد تبیین ادا نشده، لذا در این زمینه باید متولیان امور، نخبگان، حوزویان و دانشگاهیان یک فکر اساسی کنند.

لزوم توجه به گفت‌وگو در جهاد تبیین

حجت‌الاسلام و المسلمین تویسرکانی درباره باز کردن فضای گفت‌وگو و شنیدن حرف‌های مردم به منزله عامل موفقیت و اثرگذاری جهاد تبیین گفت: مهمترین عنصر موفقیت در جهاد تبیین، گفت‌وگو، تشکیل حلقه‌های هم‌اندیشی، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، پذیرفتن اشتباهات و غفلت‌ها، دیدن نقاط ضعف و کاستی‌ها و معرفی درست و واقعی دشمن و شیو‌ه‌های او است.

وی با تأکید بر اینکه جهاد تبیین با سخنرانی و تریبون یک‌طرفه عملی نمی‌شود و این مسئله حداقل یکی از شیوه‌های جهاد تبیین است، گفت: رهبر معظم انقلاب سال‌های پیش فرمودند مسئولان در دانشگاه‌ها بروند و با دانشجویان صحبت کنند و حرف‌های آنان را بشنوند یا از سال‌های گذشته مقام معظم رهبری بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مکرر تأکید کردند و اگر به این سخنان عمل می‌شد کمتر دچار چنین اتفاقاتی مانند امروز می‌شدیم. به همین خاطر است که تأکید دارم جهاد تبیین نیاز به یک قرارگاه دارد که این قرارگاه عقبه هوشمندی داشته باشد و شیوه و روش‌های متنوعی در این دنیای متکثر انتخاب کند. بر این مبنا باید باب گفت‌وگو باید با همه اقشار جامعه و به طور صادقانه باز شود و عیب‌ها، اشکالات و مشکلات مطرح شود.

وی با اشاره به بیانات راهبردی و مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از تأکیدات مهم ایشان که البته قبلا هم مطرح شده بود مسئله لزوم «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» بود. شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحقق این امر باید جهادی وارد میدان شود و جامعه فرهنگی کشور را دعوت کند و یک بسیج نخبگانی در حوزه و دانشگاه برای ارائه نظرات و پیشنهادات شکل دهد. امیدوارم در آینده نزدیک شاهد این حرکت جهادی برای تحول بنیانی در ساختارهای فرهنگی کشور باشیم تا با اصلاح ذهنیت‌های غلط حاکم بر جامعه، تلاش‌ها و برنامه‌های دشمن برای تسلط بر افکار و ذهن‌ها و شکل‌دهی به آن با شکست روبرو شود.

حفظ منافع ملی؛ محور اصلی جهاد تبیین

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره استفاده از همه ظرفیت نخبگانی و سیاسی و فرهنگی کشور در امر جهاد تبیین و لزوم پرهیز از جناحی دیدن این مسئله با محوریت ایران و ارزش‌های اخلاقی و انسانی گفت: محور اصلی در جهاد تبیین، حفظ منافع ملی، ارزش‌های انقلابی و دینی و امنیت کشور است. طبیعی است که گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی و فرهنگی متفاوتی در کشور وجود دارد اما همه آنها به حفظ منافع ملی و امنیت کشور متعهد هستند و یک جریان خاص نمی‌تواند امر جهاد تبیین را برعهده بگیرد.

نماینده سابق ولی فقیه در سازمان بسیج با بیان اینکه جهاد تبیین یک امر سیاسی، حزبی و گروهی نیست و یک امر مقدس ملی و دینی است، گفت: در واقع این امر به مانند دوران دفاع مقدس است که همه اقشار مردم با سلایق و گرایش‌های مختلف در آن شرکت کردند زیرا کیان ملی ایرانیان به خطر افتاده بود و همه برای دفاع از تمامیت ارضی و دفاع از ارزش‌ها به میدان آمدند. لذا در موضوع جهاد تبیین نیز باید چنین رویکردی مورد توجه قرار گیرد و همه ما با گرایش‌ها و اختلافات سلیقه‌ای در مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نحوه اداره کشور باید مشترکات میان خود را اصل و محور قرار دهیم که یکی از این محورهای اساسی ایران است.

تبیین مشکل دشمنان با ایران قوی

وی ادامه داد:‌ رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسن مجتبی(ع) فرمودند بحث جمهوری اسلامی یک بحث مهمی است اما امروز دشمن ایران قوی را مورد حمله قرار داده است. به عبارتی مشکل دشمن فقط با جمهوری اسلامی نیست بلکه آنها با ایران قوی مشکل دارند و با آن مخالف هستند و این مسئله را باید برای نسل جوان تبیین کرد که آمریکا، اسرائیل و غربی‌ها با ایران قوی و پیشرفته مخالف هستند.

کد

تویسرکانی در پایان اظهار کرد: به اعتقاد من در این زمینه باید وزارت‌خانه‌های کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم و تحقیقات در کنار نخبگان در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها وارد میدان شوند و یک جهاد تبیین فراگیر و عمومی را در کشور شکل دهند تا دلایل مخالفت با ایران قوی روشن شود و ضد ارزش‌هایی مانند خیانت به وطن ارزش جلوه داده نشود. امروز عده‌ای ویزای آمریکا می‌گیرند و به وطن خود خیانت می‌کنند اما احساس خجالت و شرمندگی نمی‌کنند در حالی که خیانت به میهن در همه جا دنیا قبیح و زشت شمرده می‌شود و این از همان صدمات و بلاهایی است که جنگ رسانه‌ای دشمن در کشور ایجاد کرده است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha