70 یادمان شهدای گمنام در استان مرکزی وجود دارد
کد خبر: 4107054
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳

70 یادمان شهدای گمنام در استان مرکزی وجود دارد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی با اشاره به اینکه 70 یادمان شهدای گمنام در استان وجود دارد که به پایگاه‌های فرهنگی تبدیل شده‌اند، گفت: همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) 4 شهید گمنام در استان تشییع می‌شوند که با این وجود تعداد شهدای گمنام به 200 می‌رسد.

سرهنگ غلامرضا کریمی، مدیرکل حفظ آثار استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی، سرهنگ غلامرضا کریمی، مدیرکل حفظ آثار استان، امروز، 23 آذر، بیان کرد: دی ماه مملو از حماسه‌های بزرگ ملت ایران است و یکی از مهم‌ترین وقایع و حوادث تاریخ انقلاب اسلامی یوم‌الله ۹ دی و سالروز شهادت شهید سلیمانی است که باید گرامی داشته شوند. ستاد گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است.

کریمی با بیان اینکه در دی ماه سال 88 یکی از بزرگ‌ترین فتنه‌ها خنثی شد، اضافه کرد: سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس از طلایه‌داران مقاومت بودند که سالروز شهادت این دو رزمنده مقاومت به نام روز مقاومت نامگذاری شد؛ چراکه هر دو بزرگوار از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عناصر تشکیل دهنده جبهه مقاومت علیه نظام صهیونیسم و استکبار جهانی هستند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با اشاره به سالروز عملیات کربلای ۴ و ۵، ادامه داد: عملیات کربلای ۵ یکی از موفق‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بوده و به اقرار بسیاری از نظامیان بزرگ دنیا این عملیات یکی از عملیات‌های نادر در دوران دفاع مقدس است.

وی افزود: دفاع مقدس نشانه هویت و ظرفیت‌های عظیم ملت ایران است و مردم و رزمندگان اسلام با تاسی به قیام عاشورا بزرگترین حماسه‌ها را خلق کردند. دفاع مقدس امروز به عنوان گنجینه‌ای عظیم در اختیارست که باید برای عبور از شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

کریمی با اشاره به تشییع و تدفین شهدای گمنام در استان همزمان با ایام فاطمیه، بیان کرد: در این ایام شاهد راه‌اندازی کاروان شهدای گمنام در استان هستیم. 4 شهید گمنام به مدت 12 روز از فردا، 24 آذر تا 6 دی ماه در شهرستان‌های استان تشییع می‌شوند و تشییع استانی و خاک‌سپاری نیز در اراک در روز 6 دی ماه همزمان با شهادت حضرت فاطمه(س) انجام می‌شود.

وی ادامه داد: کاروان شهدای گمنام از ۲۴ آذر ماه از شهرستان زرندیه حرکت خواهد کرد و ۲۵ آذر در ساوه، ۲۶ در دلیجان، ۲۷ در محلات، ۲۸ در خمین، ۲۹ در شازند، ۳۰ در خنداب حضور خواهند داشت. همچنین در روزهای اول تا 5 دی ماه نیز در شهرستان‌های کمیجان، فراهان، آشتیان، تفرش و اراک هستند.

وی یادآور شد: مراسم استانی شبی با شهدای گمنام روز پنجم دی ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مصلی بیت المقدس اراک برگزار می شود و مراسم شبی با شهدای گمنام شهرستانی ، نیز همزمان با حضور آنها در شهرستان ها با حضور اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد.

کریمی در تشریح جزییات مراسم تشییع و خاک‌سپاری در اراک بیان کرد: مراسم تشییع استانی 6 دی ماه همزمان با سراسر کشور از ساعت 9:30 صبح از میدان شهدای اراک به سمت خیابان شهید رجایی(ره) و نهایت مصلی بیت‌المقدس انجام می‌شود و پس از اقامه نماز ظهر و عصر و سخنرانی توسط آیت‌الله دری نجف‌آبادی پیکر شهدا به سمت مکان‌های درنظر گرفته شده تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

وی در پایان استانداری مرکزی، سازمان جهاد کشارزی، دانشگاه پیام نور اراک و دانشگاه فرهنگیان اراک را ۴ مکان خاکسپاری شهدای گمنام در استان اعلام کرد و افزود: با خاکسپاری این شهدا تعداد شهدای گمنام استان به 200 شهید خواهد رسید. همچنین 70 یادمان شهدای گمنام در استان وجود دارد که به محلی برای امور فرهنگی تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام
captcha