سبک زندگی هیئتی؛ الگوی تمدن شیعی
کد خبر: 4106225
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
قرایی بیان کرد:

سبک زندگی هیئتی؛ الگوی تمدن شیعی

حسین قرایی با معرفی سبک زندگی هیئتی به عنوان الگوی تمدن شیعی، گفت: قطعاً هیئت تمدن‌ساز است و اگر این مقوله مهم را جدی می‌گرفتیم، امروز می‌توانستیم به فضای تمدن‌ساز هیئت نزدیک‌تر شویم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مجموعه وبینارهای تخصصی ایام فاطمیه تحت عنوان «خانه مادری» با موضوع «هیئت برای همه» با سخنرانی حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما، امروز 20 آذرماه به همت هیئت تشکل‌های دینی برگزار شد. 

حسین قرایی، کارشناس برنامه در این نشست بیان کرد: هیئت به مثابه یک رسانه ریشه‌دار مانند شعر است. باید در رابطه با شعر مذهبی بسیار صحبت کرد زیرا هیئت، جایگاه رشد اشعار مذهبی بوده است. از قدیم تاکنون کسانی که برای اهل‌بیت(ع) شعر گفته‌اند، سبب شکوه شعر مذهبی شده‌اند.

وی با بیان اینکه شاهد شتاب‌د‌‌هی و ضریب‌دهی شعر بوده‌ایم، اظهار کرد: از همین روی هیئت‌های مذهبی سبب ارتقاء بسیاری از هنرها شده است. ما در رسانه هیئت با مخاطب مواجه هستیم در نتیجه باید مخاطب‌شناسی بدانیم. هیئت در پی درست کردن انسان‌ها است در نتیجه استراتژی جذب افراد باید بسیار جدی دنبال شود.

قرایی اضافه کرد: در برخی از هیئت‌ها شاهد حضور کودکان هستیم و در بعضی از هیئت‌ها کتاب معرفی می‌شود که این موضوع باعث جذب افراد می‌شود. برخی از هیئت‌ها شاعر دعوت می‌کنند که به تازگی رواج پیدا کرده است. در هر صورت باید در هیئت‌ها به دنبال استراتژی جذب بود زیرا هیئت برای همه است.

این کارشناس در رابطه با استفاده از هیئت‌ها برای انسجام اجتماعی، گفت: ما به خوبی از این ظرفیت استفاده نکردیم و بسیار جای کار دارد تا در این راستا گام برداریم. هیئت‌های مذهبی تقویت‌کننده خوبی برای انسجام اجتماعی هستند و باید از این ظرفیت در راستای انسجام اجتماعی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه با بعضی از کارها سبب دور شدن بسیاری از افراد از هیئت‌ها شده‌ایم، ادامه داد: باید سعی کرد تا همه را به هیئت‌های مذهبی جذب کرد. اگر هیئت با هنر ممزوج شود اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ خواهد داد. هیئت می‌تواند حس زیبایی‌شناسی را تقویت کند. هیئت باید همه مردم را در برگیرد. زیرا هیئت امام حسین(ع) شست‌وشو دهنده است و هر که وارد هیئت می‌شود، با هنگام خروج حال متفاوتی دارد.

قرایی با اشاره به آمیختگی عواطف با منطق در هیئات، اظهار کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که هیئت سکولار نداریم یعنی هیئت‌ها نباید به یک عنصر خنثی تبدیل شوند؛ انقلاب اسلامی محصول همین هیئت‌ها بوده است. باید تلاش کرد تا هیئت‌ها جریان‌ساز باشند. در شرایط فعلی منابر و مجالس می‌توانند فرصت مناسبی برای شفاف کردن غبار ایجادشده باشند و در این راستا فعالیت کنند. هیئت مکانی برای درد‌ و دل کردن افراد است و می‌توانند با حضور در این مجالس با گفت‌و‌شنید به سؤالات و پرسش‌ها پاسخ داد. هرچه ما به هیئت، این سرچشمه زلال وصل شویم، بیشتر می‌توانیم پاک شویم.

وی در رابطه با حضور شعر و شاعران در هیئت‌ها بیان کرد: هنوز کار جدی در این راستا انجام نشده است و بسیار جای کار دارد. افراد باید سراغ شاعران آئینی بروند و در رابطه با تاریخ شفاهی هیئت کار کنند و همچنین مستند هیئت‌ها نیز ساخته شود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما، در رابطه با معرفی سبک زندگی هیئتی به عنوان الگوی تمدن شیعی، بیان کرد: قطعاً هیئت تمدن‌ساز است و اگر این مقوله مهم را جدی می‌گرفتیم، امروز می‌توانستیم به فضای تمدن‌ساز هیئت نزدیک‌تر شویم. باید در صداوسیما نیز در این راستا کار جدی‌تری انجام شود. هیئتی بودن به معنای بی‌نظمی نیست بلکه به معنای نظم داشتن است.

وی در پایان بیان کرد: به مخاطبان و دوستان هیئتی پیشنهاد می‌کنم تا آثار دکتر محمدرضا سنگری از جمله کتاب دو جلدی «آینه‌داران آفتاب» مطالعه شود.

انتهای پیام
captcha