آغاز اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مجلس
کد خبر: 4092014
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

آغاز اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مجلس

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی+نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  برای حضور در آیین یادروز حافظ به شیراز سفر کرده بود، در نشستی با مسئولان دستگاه‌های خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارساز افزایش  حقوق و مزایا هم در مجموعه وزارتخانه و هم دستگاه‌های تابعه در سال جاری خبر داد و گفت: این اهتمام وجود دارد که از طریق راهکارهای جبرانی، مسائل پرداختی وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بهبود یابد. بحث مسکن را هم در شهرستان‌ها اجرایی کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ضمن اشاره به اینکه باید حداکثر بهره‌وری از ساختمان‌های بلااستفاده صورت گیرد، افزود: تأکید ما بر این است که در همه مراکز و مجتمع‌های فرهنگی تازه‌تأسیس باید بخشی برای کتابخانه درنظر گرفته شود.

وی افزود: کتاب از مزیت‌های کم‌نظیر حوزه فرهنگی است و ما وظیفه داریم کتاب و کتابخانه را تقویت کنیم. بین کتاب، کتابخوانی و رشد و توسعه در هر کشوری نسبت معناداری وجود دارد. اگر می‌خواهیم کشور در حوزه‌های مختلف اعتلا داشته باشد باید به کتاب توجه کنیم.

در حوزه کتابخوانی وضعیت بدی نداریم

اسماعیلی ضمن بیان اینکه در ایران در حوزه کتابخوانی وضعیت بدی نداریم، اضافه کرد: برخی از این آمارها که اعلام می‌شود را بعضاً قبول ندارم. پیمایش مصرف فرهنگی نشان می‌دهد علاوه بر کتاب‌های ادعیه و آموزشی، مقوله‌های دیگر کتابخوانی هم با برنامه‌ها و اقداماتی که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است، رو به بهبود است که باید تقویت جدی شود.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی باید هویت پیدا کنند، عنوان کرد: جشنواره‌ها باید ارتقا یابد و قدرت فراگیری داشته باشد. در حوزه کتاب در سال گذشته نهاد کتابخانه عمومی کشور، یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی را برگزار کرد که بیش از یک میلیون نفر در این رویداد مشارکت داشتند و اختتامیه آن نیز خرداد در شهر شیراز برگزار شد.

آغاز اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی 

اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است، گفت: با سرعت بحث اصلاح نیازهای قانونی نهاد را در مجلس پیگیری می‌کنیم. کمیسیون فرهنگی مجلس اولین سهمیه خودش برای طرح‌های فرهنگی را به اصلاح قانون نهاد اختصاص داده است. ما نیز بحث‌های تکمیلی را که در دولت نیازمند تغییر است ازجمله بحث دبیری انجمن‌ها و ساختمان‌های مشترک دنبال می‌کنیم.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خانواده به‌هم‌پیوسته است که نمی‌توان برای آن مرز قائل شد، ولی لازم است هویتی که نیازمند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، ایجاد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هیئت امنای قوی برای کتابخانه‌های عمومی کشور انتخاب شده است. پنج عضو حقیقی را به رئیس جمهوری پیشنهاد کردیم که احکام آنها صادر شد و از این میان دبیرکلی نهاد به آقای مهدی رمضانی، که از نیروهای جوان و پرانگیزه و آشنا با نهاد است، سپرده شد.

اسماعیلی با اشاره به اقدامات مؤثر نهاد در اجرای برنامه‌های ترویجی و فرهنگی عنوان کرد: نیاز است که همکاران ما در مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تمهیداتی را از طریق برنامه‌های فرهنگی-ترویجی برای جذب افراد داشته باشند.

لازم به ذکر است محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جریان سفر به شهر شیراز که به منظور شرکت در مراسم یادروز حافظ انجام شد شد، شامگاه ۲۰ مهر ضمن حضور در آرامگاه حافظیه و گلباران مزار این شاعر پارسی، از کتابخانه عمومی حافظیه بازدید کردند.

انتهای پیام
captcha