امکان زیارت آسان برای زائران کم‌توان و ناتوان
کد خبر: 4086510
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
فرماندار مشهد بیان کرد:

امکان زیارت آسان برای زائران کم‌توان و ناتوان

فرماندار مشهد با بیان اینکه امکان زیارت آسان برای زائران کم‌توان و ناتوان فراهم شده است، گفت: برای زیارت این افراد، چهار مسیر منتهی به حرم را فراهم کرده‌ایم تا بتوانند در آن مسیرها از ویلچر هم استفاده کنند و رفاه نسبی برای آنان ایجاد شود.

محسن داوری، فرماندار مشهدمحسن داوری، فرماندار مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ایام پایانی ماه صفر در مشهد، اظهار کرد: تمام ظرفیت‌های موجود را برای میزبانی از زائران و زیارت آسان آن‌ها به‌کار گرفته‌ و برای مدیریت بهتر خیل زائران رضوی از خردادماه اقدام به برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم. همچنین در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و مسئولان دستگاه‌های مرتبط برگزار شد، آخرین هماهنگی‌های لازم صورت گرفت.

وی ادامه داد: در قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران، در ایام محرم و صفر، چهار کمیته که 12 کارگروه ذیل آن‌ها وجود دارد شامل کمیته‌های رفاهی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی سازماندهی شدند که با مدیریت فرمانداری اداره می‌شود. چند کارگروه نیز مسائل مرتبط با اسکان زائران، امور رفاهی و فرهنگی و همچنین مسائل خدمات شهری، امور هیئات‌ مذهبی و مدیریت موکب‌ها را برعهده دارند.

داوری درباره وظایف معاونت عمرانی فرمانداری در دهه پایانی ماه صفر، تصریح کرد: چند کارگروه، ذیل معاونت عمرانی تعریف شده است که عهده‌دار حوزه‌های زیرساختی است و ظرفیت تمام فعالیت‌ها و اقدامات زیرساختی مورد نیاز را فراهم می‌کنند.

فرماندار مشهد اضافه کرد: وظیفه تأمین، توزیع و نظارت بر بازار و اقلام اساسی به‌ویژه نان مورد نیاز زائران و مجاوران نیز بر عهده معاونت توسعه و برنامه‌ریزی است و معاونت امنیتی، تمام فعالیت‌ها و اقدامات امنیتی و نظامی مورد نیاز را برای این رویداد مهم رصد و سیاست‌گذاری می‌کند.

وی با بیان اینکه تدارک ظرفیت 600 هزار شب‌خواب در حوزه اسکان فراهم شده است، بیان کرد: از تمام ظرفیت‌های رسمی، غیررسمی و اضطراری بهره‌ بردیم و در تلاش هستیم با ایجاد موکب‌های بیشتر، این ظرفیت را افزایش دهیم.

داوری اظهار کرد: عموم زائران از هیئات‌ مذهبی هستند و پیش از ورود به مشهد اسکان خود را پیش‌بینی کرده‌اند، شهروندان مشهدی نیز میزبان بخشی از زائران هستند و بخشی از زوار نیز محل اقامت فصلی دارند، اما در هرحال ما درصدد افزایش یک میلیونی ظرفیت اسکان هستیم.

فرماندار مشهد تصریح کرد: تا امروز بیش از 14 هزار پارکینگ در اطراف حرم مطهر رضوی ایجاد شده و درصدد افزایش آن برای زیات آسان زائران هستیم. اقداماتی نیز برای عبور و مرور و حمل‌و‌نقل زائران فراهم شده که در این راستا ترافیک شهری را مدیریت می‌کنیم، همچنین زمان خدمت‌رسانی را نیز افزایش داده‌ایم.

وی تصریح کرد: امکان زیارت آسان برای زائران کم‌توان و ناتوان فراهم شده است، برای این افراد، چهار مسیر منتهی به حرم مطهر رضوی را فراهم کرده‌ایم تا بتوانند در آن مسیرها از ویلچر استفاده کنند و رفاه نسبی برای آنان ایجاد شود، همچنین سه روز آخر ماه صفر از ترمینال تا چهارراه دانش موکب‌هایی برای پذیرایی از مردم پیش‌بینی شده است. در مسیر اطراف حرم نیز موکب‌هایی تعبیه و شماره‌گذاری شده که اسکان و پذیرایی را برای زائران ارائه داده است که اقدامات فرهنگی نیز انجام می‌دهند.

داوری در ارتباط با استقرار 500 واحد صنفی در سطح شهر به‌ویژه اطراف حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: اقداماتی مؤثر برای تهیه اقلام مورد نیاز انجام گرفته است، به طوریکه 500 واحد صنفی را مشخص کرده‌ایم تا حدود 15 تا 16 قلم مورد نیاز یک زائر را به قیمت مصوب فراهم کرده و  برای تسهیل شناسایی این واحدهای صنفی توسط زائران، در نرم‌افزار نشان جای‌گذاری شده است، البته این مکان‌ها با بنرهایی نیز مشخص شده‌اند.

انتهای پیام
captcha