بهره‌مندی از ظرفیت ملی برای میزبانی از زائران امام رضا(ع)
کد خبر: 4087284
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲

بهره‌مندی از ظرفیت ملی برای میزبانی از زائران امام رضا(ع)

فرماندار مشهد از به‌کارگیری ظرفیت فیزیکی برای ایجاد امنیت در ایام پایانی صفر خبر داد و گفت: یکی از مسائل مهم، امنیت است که تمام ظرفیت‌های فیزیکی را برای ایجاد فضای امن به کار گرفته و تمام ابعاد، مورد رصد قرارمی‌گیرند و تمام ارگان‌های امنیتی تلاش می‌کنند که این فضا را فراهم کنند تا در این ایام بتوانیم میزبان خوبی برای زائران باشیم.

محسن داوری فرماندار مشهدمحسن داوری فرماندار مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ایام پایانی ماه صفر در مشهد، اظهار کرد: علاوه بر افزایش سهمیه آرد و ساعت کاری نانوایی‌های موجود، 6 نانوایی سیار را فعال کرده و درصدد افزایش 20 عددی نانوایی‌های سیار هستیم، ضمن اینکه در کیوسک‌های نان رضوی نان بسته‌بندی به مردم ارائه خواهد شد. در واحدهای صنفی نیز بازارهایی که توسط شهرداری ایجاد شده، کیوسک‌ها و موکب‌هایی که توسط هیأت‌های مذهبی برپا شده‌اند، نان بسته‌بندی توزیع خواهد شد تا در حوزه نان مشکلی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: برای تمام هیئات‌ مذهبی، مراکزی ایجاد کرده‌ایم تا هر هیأت برای تهیه نان موردنیاز خود به قرارگاهی که در شورای هیئات مذهبی در خیابان مدرس مستقر است، مراجعه کند، نانوایی‌ها نیز تا پایان صفر تعطیلی نداشته و 800 واحد نانوایی از ساعت 5 صبح الی 23 فعال هستند.

داوری افزود: نان مازاد نانوایی‌ها به تمام نانوایی‌های منتخب تخصیص داده شده و برای بخش‌هایی که نانوایی سیار تعبیه شده، سهمیه آرد آن را نیز در نظر گرفته‌ایم و از زمان فعالیت به آن‌ها تخصیص داده می‌شود.

فرماندار مشهد در خصوص بازرسی و نظارت بر اقدامات انجام شده است، عنوان کرد: قرارگاه خدمات به زائران امام رضا(ع) در خیابان امام رضا(ع) مقابل مهدیه فعال شده و همچنین در چهار خیابان منتهی به حرم، چهار پایگاه نظارت بر بازار ایجاد کردیم که با فعالیت شبانه‌روزی شکایات زائران را پیگیری می‌کنند، همچنین در هر خیابان دو کیوسک وجود دارد که به صورت 24 ساعته ماموران حضور دارند تا اگر زائران با مشکلی مواجه شدند به آنها مراجعه کنند و در هر مسیر حدود 50 تا 70 بازرس وجود دارد که در صورت بروز تخلف آن را بررسی و برخورد کنند.

وی در خصوص ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز موکب‌های جاده‌ای، عنوان کرد: موکب‌هایی که در حوزه جاده‌ای برای زائران پیاده ایجاد شده به زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز نیاز دارند که در این راستا تمام دستگاه‌های مربوطه را برای برطرف کردن مشکلات زیرساختی و ارتباطی پای کار آورده‌ایم.

داوری بازگشت خیل عظیمی از زائران را موضوع مهم ایام پایانی صفر برشمرد و بیان کرد: سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم برای اینکه زائران برای بازگشت خود مشکلی نداشته باشند و اگر موفق به تهیه بلیط نشوند در این سامانه در لیست انتظار قرار گرفته و براساس لیست انتظار ظرفیت‌هایی را ایجاد می‌کنیم تا بلافاصله بتوانند بلیط تهیه کنند.

فرماندار مشهد در خصوص اقدامات انجام شده درحوزه اتوبوسرانی نیز عنوان کرد: حدود 1000 دستگاه اتوبوس را به عنوان ذخیره از ظرفیت کشوری و خارج از ناوگان اتوبوسرانی بین‌شهری تخصیص داده‌ایم و سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد و سایر شهرها همکاری خواهند کرد تا زائران به خصوص زائران پیاده را منتقل کنیم. جهت تسهیل بازگشت زائران در حوزه ریلی نیز در صدد افزایش ظرفیت هستیم.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که هیئات‌ مذهبی را به سامانه نشان متصل کنیم تا بلیط لازم را تهیه کنند، همچنین در تلاشیم که پنجم مهرماه در ترمینال‌های اتوبوسرانی، ریلی و فردوگاه اجتماع نداشته باشیم و تمام زائران تعیین تکلیف شده باشند، البته که در یک روز قابل اجرا نخواهد بود و طی چند روز انجام می‌شود.

داوری از به‌کارگیری ظرفیت فیزیکی برای ایجاد امنیت در ایام پایانی صفر خبر داد و گفت: یکی از مسائل مهم، امنیت است که تمام ظرفیت‌های فیزیکی را برای ایجاد فضای امن به کار گرفته و تمام ابعاد، مورد رصد قرارمی‌گیرند و تمام ارگان‌های امنیتی تلاش می‌کنند که این فضا را فراهم کنند تا در این ایام بتوانیم میزبان خوبی برای زائران باشیم.

فرماندار مشهد در خصوص بازرسی و نظارت در این ایام عنوان کرد: شماره تلفن‌های قرارگاه اعلام شده که 30 اپراتور حضور دارند و گزارش‌های مردم را برای کمک و بررسی شکایات، جمع‌آوری می‌کنند و تیم‌هایی نیز برای نظارت در مسیرها تردد و برخورد کسبه را ارزیابی می‌کنند، همچنین برای 500 جایگاه و واحدهای صنفی شهرداری نظارت مستمر وجود دارد تا با قیمت‌های مصوب به فروش برسد.

وی گفت: زائران محترم قبل از مشرف شدن به مشهد، اسکان و بازگشت خود را مدیریت کنند و اگر زمان آمدن و برگشت به نحوی باشد که همه منتهی به یک روز نباشد بهتر می‌توان این رویداد را مدیریت کرد، ضمن اینکه هیئات‌ مذهبی و زائران پیاده با سازمان تبلیغات هماهنگ باشند تا محل اسکان مناسب به آنها تخصیص داده شود.

انتهای پیام
captcha