جامعه‌پردازی هیئت در گام دوم انقلاب هدف ماست
کد خبر: 4080006
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی:

جامعه‌پردازی هیئت در گام دوم انقلاب هدف ماست

رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، جامعه‌پردازی در گام دوم انقلاب در حوزه هیئت را هدف اصلی ایجاد سازمان هیئات و تشکل‌های دینی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، 31 مردادماه در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، حجت‌الاسلام باباخانی طی سخنانی درباره سیاست سازمان تبلیغات اسلامی درخصوص هیئت‌های مذهبی که منجر به تشکیل سازمان هیئات و تشکل‌های دینی شد، اظهار کرد: مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی بخش‌های متعددی در حوزه تشکل‌ها و هیئات و نیز موضوعات پیرامونی آن داشته است. اداره‌کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی از معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات، بخش ساماندهی هیئات، مادحین، کانون‌های فرهنگی، تبلیغی، انجمن‌های اسلامی و هیئات مذهبی کشور را تحت عنوان کانون مداحان، شوراهای هیئات مذهبی، مجمع کانون‌های فرهنگی، تبلیغی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی برعهده داشت که این فعالیت به صورت سنتی سال‌ها انجام می‌شد.

وی افزود: سازمان تبلیغات دو مجموعه دیگر را نیز طی سال‌های گذشته تأسیس کرده بود. مجموعه بنیاد دعبل با دو رسالت پیگیری بیمه ستایشگران و شاعران آئینی و برخی مباحث مطالعات و راهبردی مانند برگزاری کتاب سال عاشورا و ... و نیز مرکز توسعه فعالیت‌های دینی سازمان تبلیغات با عنوان متفاد که به مجموعه‌های شاخص در عرصه تشکل‌ها می‌پرداخت، از این مجموعه‌ها حمایت می‌کرد.

باباخانی ادامه داد: سیاست سازمان تبلیغات اسلامی در سال‌های اخیر این بود که مجموعه مؤسسات و مجموعه‌های متعددی که در زمینه‌های مختلف فرهنگی دارد را براساس موضوع مشترک گردهم آورده و ساختار منسجم‌تر و قابل برنامه‌ریزی را در اختیار داشته باشد. برای مثال در حوزه کتاب بخش‌های متعدد حوزه انتشارات کتاب، مجموعه بنیاد کتاب را به وجود آوردند. مجموعه‌های مختلف در حوزه تبلیغ به ویژه بحث مسجد، بنیاد هدایت را ایجاد کرده و در حوزه رسانه نیز مجموعه سازمان رسانه‌ای سپهر تأسیس شد.

وی تصریح کرد: مجموعه‌هایی که در حوزه هیئت فعالیت داشتند نیز با رأی امنای سازمان تبلغات اسلامی با یکدیگر تلفیق شده و سازمان هیئات و تشکل‌های دینی را به وجود آوردند تا برنامه‌های خود را با نظم و انسجام بیشتری دنبال کنند. سیاست اصلی در تشکیل سازمان هیئات و تشکل‌های دینی، ایجاد انسجام و وحدت رویه در مواجهه با مجموعه‌های مرتبط با موضوع هیئت است.

رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: بخش‌های متعددی در سازمان تبلیغات به موضوع هیئت می‌پرداختند که این مسئله باعث می‌شد تا خود به خود تصمیم‌گیری واحدی در این مجموعه‌ها نسبت به فعالیت یکدیگر وجود نداشته باشد. طی سال‌های اخیر این بخش‌های مرتبط با موضوع هیئت کار خود را با مجموعه اداره‌‌کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات دنبال می‌کردند و نوعی هماهنگی بین هیئت‌مدیره بنیاد دعبل و مجموعه مدیران مرکز توسعه فعالیت‌های دینی با اداره‌کل تشکل‌ها وجود داشت اما در سیاست ساختاری سازمان تبلیغات بنا شد که این مجموعه‌ها در یک مدیریت واحد ضمن حفظ هویت‌های خود به فعالیت بپردازند لذا فعالیت این مجموعه‌ها سازماندهی شده و ذیل سازمان هیئات و تشکل‌های دینی قرار گرفت.

وی بیان کرد‌: اهداف بلندی که در مجموعه سازمان هیئات دنبال می‌شود، جامعه‌پردازی در گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه هیئت است. مخاطبان سازمان نیز هیئات مذهبی، مادحان و ستایشگران اهل بیت(ع)، شاعران آئینی، نغمه‌پردازان و سبک‌سازان حوزه جریان هیئت، مجموعه رسانه‌های مرتبط با جریان هیئت، پژوهشگران حوزه هیئت، پیرغلامان اهل بیت(ع) و مجموعه‌های مرتبط با این فضا مانند کانون‌های فرهنگی، تبلیغی و انجمن‌های اسلامی هستند.

باباخانی ادامه داد: تنظیم‌گری، اعطای مجوزها، نظارت و هدایتگری کلان، ایجاد انسجام بین مجموعه‌ها و شبکه‌هایی که با این موضوعات مرتبط هستند از رسالت‌های اصلی سازمان هیئات و تشکل‌های دینی است. در مورد تخلفات و نظارت بر این فضا دو روند و فضا در محرم امسال دنبال شد. سامانه‌ای تحت عنوان «صدای هیئت» راه‌اندازی شد که مسئولان هیئت‌ها و مردم به راحتی می‌توانستند مشکلات، نظرات و انتقادات خود را در این سامانه به ثبت برسانند.

رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: همچنین، مسئله نظارت بر هیئت‌ها و تخلفات احتمالی برخی از آن‌ها از طریق دو شبکه دیگر یعنی ادارات شهرستانی سازمان تبلیغات در 400 شهر کشور و اصناف مختلفی که از سوی سازمان تبلیغات تأسیس شده، پیگیری ‌شد؛ البته مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌های مختلف نیز خود بر این موضوع نظارت کرده و پیگیری‌های لازم را دارند.

وی ادامه داد: کانون مداحان نیز بحث نظارت بر تخلفات و مراکز آموزش مداحی در کشور را انجام می‌دهد. تعامل سازمان تبلیغات اسلامی با نهادهای امنیتی و قضایی خود به خود ضمانت اجرایی این قضیه است. در آینده طرح مفصل‌تری برای این قضیه ارائه خواهیم داد. در این زمینه، اندیشکده هیئت چند ماهی است که آغاز به فعالیت کرده و دفتر تخصصی مداحی در این اندیشکده جلسات متعددی را در رابطه با امر صیانت برگزار کرده است. همچنین، پیش‌نویسی نیز برای طرح صیانت آماده شده که در اولین جلسه شورای عالی ستایشگری مطرح و پس از تأیید رئیس سازمان تبلیغات، به عنوان آئین‌نامه جامع برای ستایشگری کشور اجرایی خواهد شد.

باباخانی بیان کرد: عمده موضوع در بحث ستایشگری، سامان دادن جریان مداحان است. خود جریان مداحان از شایستگی کافی برای ساماندهی این مسئله برخوردار هستند و این امر را پیگیری خواهند کرد. سازمان هیئات و تشکل‌های دینی نیز در این زمینه وظیفه کمک‌رسانی، تهیه قوانین بالادستی و تسهیل ارتباط با نهادهای قضایی، امنیتی را برعهده دارد.

رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: برنامه مهرواره هوای نو که یک رویداد بزرگ در حوزه هیئت است، یکی از کارهایی است که در همین حوزه جدید سازمان طراحی و منطبق بر همین ساختار سازمان هیئت دیده شد. طی جلسات متعددی که در رابطه با این مهرواره برگزار شد، نظرات کارشناسان اخذ شده و با بازبینی برخی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، این مهرواره در دوره‌های بعدی با قوت بسیار بیشتری به ویژه در استان‌های کشور برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دوره اول این مهرواره به دنبال جرقه ایجاد نگاهی اجتماعی به مقوله هیئت بودیم، گفت: لذا اصل برگزاری این مهرواره با تمام عرض و طول خود برای ما هدف بود که به توفیق الهی به خوبی برگزار شد. شاخه‌های متعدد مهرواره هوای نو این پیام را برای هیئات داشت که لازم است در زمینه‌های متعدد برنامه‌ریزی کنند. در دوره جدید امیدواریم این مهرواره در طرح‌ها و ایده‌های مختلف به نوعی پختگی و انسجام بیشتری دست پیدا کند.

باباخانی بیان کرد: جریان هیئت جریانی زنده در کشور است و بسیاری از مجموعه‌ها به دنبال انسجام این جریان با سلیقه‌ خود هستند. بنابراین، موضوع ستایشگری احتیاج به انسجام تصمیم‌گیری داشت. لذا سعی بر این داشتیم با ایجاد شوراهای بالادستی به مجموعه سازمان هیئت در این سیاستگذاری‌ها کمک کنیم. هماهنگی بین شبکه‌ها در موضوع اربعین و یا موضوعات دیگر بحث مهمی است.

رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: شورای عالی ستایشگری از مجموعه‌ای از بزرگان عرصه مداحی تشکیل شده که این امر باعث می‌شود نوعی تمرکز در سیاست‌گذاری به وجود آید. همچنین، رابطه حقوقی بین این شبکه‌ها نیز دیده شده است به نحوی که برای مثال امنای بنیاد دعبل در هیئت‌ مدیره سازمان هیئات دیده شده‌اند. لذا این مسئله باعث ایجاد انسجام در بین مجموعه‌های مرتبط با حوزه هیئت خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: پیش از این، نوعی عدم انسجام در تصمیم‌گیری‌‌های داخل سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه هیئت وجود داشت. لذا این مسئله باعث شد تا برای انسجام بین مجموعه‌های مرتبط با موضوع هیئت سازمان هیئات و تشکل‌های دینی در سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد شود. البته ساختار بزرگی در این زمینه ایجاد نشده، بلکه ساختارهای موجود با انسجام بیشتری در تصمیم‌گیری به فعالیت خواهند پرداخت.

انتهای پیام
captcha