انقلاب علمی نیاز به تغییر نگاه معرفت‌شناسانه دارد
کد خبر: 4070872
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲

انقلاب علمی نیاز به تغییر نگاه معرفت‌شناسانه دارد

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه اگر می‌خواهیم انقلاب علمی داشته باشیم باید مبانی را که علوم غربی بر آن پایه‌گذاری شده عوض کنیم، گفت: اگر نگاه هستی‌شناسانه و معرفت‎‌شناسانه خود را تغییر ندهیم، طبیعتا هر دانشی که تولید کنیم در همان محدوده خواهد بود اما اگر مبانی تغییر کند نتایج متفاوتی حاصل خواهد شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 23 تیرماه در آیین رونمایی از کتاب «مبانی، اصول و منابع تولید علوم انسانی اسلامی» اولین اثر پژوهشکده علوم انسانی اسلامی آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به واژه تولید علم گفت: تولید علم در کشور و در دانشگاه‌های ما سابقه طولانی دارد و هیچ وقت نبوده که در ایران تولید علم صورت نگرفته است اما نکته اینجاست که آنچه عمدتا ما در دوران معاصر تولید کرده‌ایم، در زمین دیگران بوده و ادامه حرف آن‌هاست.

وی با اشاره به نظریه انقلاب علمی افزود: انقلاب‌های علمی، زمین بازی را عوض می‌کنند. ادعای آیت‌الله حائری و دیگر نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی نیز این است که در علوم انسانی اسلامی باید انقلاب علمی رخ دهد. بر این اساس دیگر ما ادامه دهنده تمدن‌های غرب نیستیم بلکه تصحیح‌کننده مسیر تمدن خواهیم بود. انقلاب علمی در کشور ما باید از جایی آغاز شود. تلاش آیت‌الله کلانتری در نوشتن این کتاب یک قدم در راستای ایجاد انقلاب علمی است.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: اگر می‌خواهیم انقلاب علمی داشته باشیم باید مبانی را که علوم غربی بر آن پایه‌گذاری شده عوض کنیم. اگر نگاه هستی‌شناسانه و معرفت‎‌شناسانه خود را تغییر ندهیم، طبیعتا هر دانشی که تولید کنیم در همان محدوده خواهد بود اما اگر مبانی تغییر کند نتایج متفاوتی حاصل خواهد شد. غرب چیزی برای تغییر مبانی ندارد اما مبانی که ما برای عقاید خود داریم ‌می‌تواند همه را تغییر دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: دنیای غرب درباب علوم انسانی روش تجربی را پیشنهاد دادند، اما آیت‌الله کلانتری در این کتاب معتقد است که برای تحقیق در زمینه علوم انسانی باید منابع دیگری از جمله شهود ارائه دهیم. در این کتاب اصول نیز باز تعریف شده است و اصول، به معنای متدولوژی یا روش شناسی علوم دینی عنوان می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید مسائل علمی تبیین شود تا در بازار علم خریدار پیدا کند، افزود: کتاب آیت‌الله کلانتری اثری ریشه‌ای است. ما می‌توانیم دانش ایرانی اسلامی خود را بر پایه اصولی بچینیم‌ که قابل عرضه به دنیا باشد. این کار بزرگی است که شروع شده اما کافی نیست. باید این مطلب بارها تاکید شود و این کتاب به عنوان کتاب درسی در دانشگا‌ه‌ها و حوزه‌های علمیه معرفی شود.

انتهای پیام
captcha