احیای دریاچه ارومیه نیازمند عزم جدی مسئولان است
کد خبر: 4069732
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶

احیای دریاچه ارومیه نیازمند عزم جدی مسئولان است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه احیای دریاچه ارومیه و رسیدگی به وضعیت آن یک مطالبه عمومی که همه مسئولان باید برای پاسخ درست به آن عزم جدی داشته باشند.

وحید جلال زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامیبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، وحید جلال‌زاده، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ۱۸ تیر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: امروزه احیای دریاچه ارومیه و رسیدگی به وضعیت آن یک مطالبه عمومی که همه مسئولان باید برای پاسخ درست به آن عزم جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه افزود: کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با حضور معاون اول رئیس جمهور جان ویژه‌ای گرفت، در این زمینه، در جریان سفر رئیس جمهور به استان، مبلغ 505 میلیارد تومان برای پایان پروژه‌های ناقص در خصوص دریاچه اختصاص یافت که باید توسط مسئولان استانی برنامه‌ریزی و محقق شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه به اتمام رسیده اما نواقصی در متعلقات کانال وجود دارد تا سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه از طریق این کانال هدایت شود، انتقال آب بین حوضه‌ای تنها امید احیای دریاچه ارومیه است، مدول سوم تصفیه خانه ارومیه نیز از دیگر پروژه‌های مهم در احیای دریاچه ارومیه است که با اتمام این پروژه ۵۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه رهاسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه متوسط بارندگی حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۴۳۵ میلی‌متر بودکه این میزان به زیر ۳۵۰ میلی‌متر رسیده است، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر دریاچه ارومیه کمتر از ۲ میلیارد مترمکعب آب دارد،، متاسفانه پس از ۷ سال، بار دیگر بخش‌های جنوبی دریاچه ارومیه در آستانه خشکی قرار دارد که باید فکر اساسی شود.

جلال‌زاده با اشاره به دستگیری چند دیپلمات به دلیل جاسوسی خاطرنشان کرد: اینکه کشور هدف در رابطه با این دستگیری‌ها به گونه‌ای واکنش نشان دهد که گویا تکذیب می‌کند، طبیعی است، به طور مثال در رابطه با برخی جاسوسان با وجود اعتراف متهم و اقرار به اقدامات تروریستی، کشور هدف اعلام می‌کند که او صرف یک فرد دانشگاهی و علمی است که در سفر به ایران دستگیر شده است.

وی با بیان اینکه سرویس‌های امنیتی جمهوری اسلامی یکی از زبده‌ترین سرویس‌های جهانی است، افزود: سرویس‌های امنیتی ایران با ۱۶ سرویس امنیتی خارجی که تهدیدی برای ملت ایران هستند، مقابله می‌کنند، در برخی مواقع اگر یک اقدام تروریستی در خاک کشور رخ می‌دهد، مطمئن باشید که ده‌ها عملیات دیگر قبل از وقوع خنثی شده است، به‌طور مثال از ۵۰ حمله سایبری به زیرساخت‌های کشور فقط دو حمله به وقوع می‌پیوندد که آنهم سریعا کنترل می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت کشاورزی و به‌ویژه سیب استان گفت: سال گذشته در زمینه صادرات سیب و خرید سیب زیردرختی موفق عمل کردیم، امسال هم این هدف را دنبال خواهیم کرد اما در قرارگاه کشاورزی باید به این موضوع توجه شود که در چرخه صادرات کشاورزی حلقه‌ای مفقوده در زمینه بسته‌بندی و سورتینگ داریم که حداقل باید 60 واحد فعال باشد اما به‌زودی ما به 10 واحد خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه گردشگری یکی از ظرفیت‌های مهم آذربایجان غربی به‌خصوص ارومیه است، اظهار کرد: سیلوانا و برخی مناطق ارومیه ظرفیت های خوبی برای گردشگری محسوب می‌شوند اما لازمه رونق گردشگری، توجه به تکمیل و به روز رسانی زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل، بهبود وضعیت جاده های مواصلاتی و امکانات رفاهی است که نیاز است از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

 

انتهای پیام
captcha