مجاهدی: شاعران امروزی حرفی برای گفتن ندارند
کد خبر: 4065573
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
گزارش ایکنا از اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری

مجاهدی: شاعران امروزی حرفی برای گفتن ندارند

اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد و برگزیدگان معرفی و تقدیر شدند.

رگزیدگان جشنواره ملی شعر نیکوکاری اعلام و تقدیر شدند

به گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری، دوشنبه‌شب؛ 30 خرداد با حضور چهره‌هایی همچون محمدعلی مجاهدی، پیشکسوت شعر آئینی، حسن ذوالفقاری، مدیر گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌الاسلام محمدمهدی خان‌محمدی، دبیر جشنواره و جمعی از اهالی شعر و ادب در محل سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار و برگزیدگان معرفی و تقدیر شدند.

قلمرو شعر آئینی بسیار پهناور است

محمدعلی مجاهدی، شاعر پیشکسوت آئینی و از داوران نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ سال است که در قلمرو شعر آئینی قلم و قدم می‌زنم، عنوان کرد: قلمروی موضوعی شعر آئینی برخلاف تصور برخی که آن را محدود به شعر مناقبی و ماتمی می‌دانند، بسیار پهناور است و از توحید شروع و اخلاق و نیکوکاری و ... را نیز شامل می‌شود.

مجاهدی با اشاره به اینکه در پیشینه مکتوب شعر فارسی در برخی دیوان‌ها آثاری با موضوع نیکوکاری دیده می‌شود، اظهار کرد: در این اواخر شاعر توانا و مجهو‌ل‌القدر، پروین اعتصامی را داریم که تمام دیوان ایشان در عرصه شعر نیکوکاری است اما در شعر معاصر متاسفانه شاعران ما حرفی برای گفتن ندارند.

وی با تاکید بر اینکه بعد از گذشت ۴۳ سال از انقلاب، همچنان شعر توحیدی درخوری نداریم و حدود دو سال است که حرکتی شروع شده است، اضافه کرد: در حوزه شعر نیکوکاری و اخلاق هم اوضاع به همین منوال است. چرا از شعر به‌عنوان یک رسانه تاثیرگذار استفاده نکنیم؟!

محمدعلی مجاهدی

کلی‌گویی در شعر دردی را دوا نمی‌کند

مجاهدی در بخش دیگر صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه کلی‌گویی در شعر نیکوکاری دردی را دوا نمی‌کند، تصریح کرد: شاعر باید صحنه‌های اجتماع را رصد کند و آن صحنه‌هایی که مخاطب را تکان می‌دهد مانند قطعات جورچین کنار هم قرار دهد و بعد شروع به روایت شهود خودش کند؛ وگرنه اگر ما بخواهیم مانند گذشتگان با کلی‌گویی کار را پیش ببریم، کار پیش نخواهد رفت.

وی افزود: زمانه ما زمانه تخصصی و جزئی‌نگری است و تا زمانی که شاعر معاصر ما این نگاه نافذ لایه‌شکاف را پیدا نکند، شاهد آثار ماندگاری در عرصه شعر نیکوکاری و سایر عرصه‌های اجتماعی نخواهیم بود؛ لذا به‌عنوان یکی از دوران جشنواره ملی شعر نیکوکاری، اولویت را به آثاری دادم که مصداقی شعر گفته است زیرا مسلماً تاثیر آن 10 برابر شعری است که به‌صورت کلی‌گویی و شعاری است.

آثار اولین جشنواره از نظر کیفی و کمی مطلوب بود

محمدمهدی‌ خانمحمدی، دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری یکی از عوامل ماندگاری آثار هنری را فطری بودن‌ آن‌ها خواند و گفت: در میان آثاری که در تاریخ ادبیات به‌جای مانده، همیشه آثاری که ضمن رعایت اقتضائات زیباشناسی، با درد، ذات و فطرت انسان همراه بوده، پایدارتر و ماندگارتر بوده و هستند.

دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری ضمن تاکید بر اینکه صرف انسان بودن انسان اقتضا می‌کند نیکوکار باشد، تصریح کرد: تناسبی بین نیکوکاری و شعر وجود دارد که خود این اقتضا را ایجاد می‌کند دوستان شاعر و هنرمند به آن بپردازند و این هم‌نوع بودن شعر و نیکوکاری سبب تولید آثار فاخر در طول تاریخ ادبیات شده است.

حجت‌الاسلام خان‌محمدی ادامه داد: جشنواره ملی شعر نیکوکاری باتوجه به این تناسبی که بین ادبیات و نیکوکاری و با اهداف مختلف شروع به کار کرد و پس از سیاست‌گذاری در شورای سیاست‌گذاری جشنواره اتفاقات مبارکی ازجمله شعرخوانی در استان‌های مختلف و استقبال خوب شاعران را شاهد بودیم که سبب دلگرمی و تشویق ما برای ادامه مسیر شد‌.

دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری در پایان ضمن تشکر از همه کسانی که در برگزاری نخستین دوره این جشنواره مشارکت و همکاری کروند، عنوان کرد: حدود ۶۱۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، که خوشبختانه از نظر کیفی و کمی مطلوب و برای سال اول خیلی باعث خرسندی ما بود و به این شاعران گرانقدر ایران افتخار می‌کنیم.

فردوسی و سعدی بیشترین اشعار درمورد نیکوکاری را دارند

حسن ذوالفقاری، مدیر گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دیگر سخنران این نشست هم ابراز امیدواری کرد جشنواره ملی شعر نیکوکاری تداوم داشته باشد و در آینده شاهد فرهنگ‌گستری آن در زمینه نیکوکاری در جامعه باشیم.

مدیر گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اینکه متون کهن فارسی ارزش‌های بسیار زیادی در قالب نیکوکاری دارد، گفت: با مراجعه به پایگاه دادگان در فرهنگستان زبان و ادب فارسی مشاهده می‌کنید که 3800 بیت فقط درباره نیکوکاری است.

مجاهدی: کلی‌گویی در شعر دردی را دوا نمی‌کند / برگزیدگان جشنواره ملی شعر نیکوکاری اعلام و تقدیر شدند

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به اشعار و امثال فارسی درخصوص نیکی و نیکوکاری به خوانش برخی از شعرها و ضرب‌المثل‌های فارسی در سه حوزه نتایج، فواید و کارکرد نیکوکاری، شیوه‌های نیکوکاری و دلایل نیکوکاری پرداخت و گفت: راجع به توصیه به کار نیک اشعار فراوان داریم. فردوسی و سعدی بیشترین اشعار درمورد نیکوکاری را دارند.

درپایان ضمن معرفی برگزیدگان جشنواره با اهدای لوح و هدیه نقدی تقدیر شدند.

اسامی برگزیده‌ها؛

در این جشنواره در بخش کودک و نوجوان، سمیه تورجی از شیراز، عباسعلی سپاهی یونسی از مشهد و قاسم بای از گلستان، به‌ترتیب حائز رتبه اول تا سوم شدند.

 در بخش ترانه، معصومه صاحبی از مشهد و علی سلیمانیان از زرین‌شهر اصفهان مشترکاً رتبه اول، رضا نیکوکار از رشت رتبه دوم و علی عابدی از قم، رتبه سوم را کسب کردند.

 در بخش شعر کلاسیک نیز جواد الهی‌پور از قم، مهدی جهاندار از اصفهان و علی‌اصغر شیری از قم، به‌ترتیب حائز رتبه اول تا سوم شدند.

در بخش رباعی و شعر کوتاه، مریم پیله‌ور از رشت، محمدجواد منوچهری از مشهد، فاطمه عبودی‌زاده از اهواز، حامد طونی، محسن کاویانی و فاطمه آل مجتبی از قم و در بخش سپید و نیمایی، علیرضا رجبعلی‌زاده از تهران، معصومه شاکری از خراسان رضوی، مرضیه شهیدی از لرستان، آرش پورعلیزاده و مجتبی صفدری از رشت مورد تقدیر قرار گرفتند.

حسن ذوالفقاری

گفتنی است نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری به همت مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار و با مشارکت حوزه هنری انقلاب اسلامی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و معاونت فرهنگی دانشگاه شهیدبهشتی از بهمن‌ماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد. طی این دوره، محافل شعر نیکوکاری در استان‌های قم، کرمان، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان برگزار و 606  اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که مورد ارزیابی قرار گرفتند.

انتهای پیام
captcha