آمادگی حوزه هنری کرمان در برگزاری دوره‌های آموزشی تعزیه‌
کد خبر: 4061551
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶

آمادگی حوزه هنری کرمان در برگزاری دوره‌های آموزشی تعزیه‌

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان با اشاره به جذابیت هنر تعزیه برای نسل جدید، گفت: حوزه هنری استان کرمان آمادگی برگزاری دوره‌های تعزیه را در راستای پایداری و حمایت از این هنر ایرانی اسلامی دارد.

آمادگی حوزه هنری کرمان در برگزاری دوره‌های آموزشی تعزیه‌

به گزارش ایکنا از کرمان، مجتبی اسدی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان، شامگاه ۱۱ خرداد و در حاشیه برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار با بیان اینکه اهمیت تعزیه به‌عنوان یک هنر ایرانی اسلامی بر کسی پوشیده نیست، بیان کرد: در زمانی که هنر نمایشی ایرانی و نقالی در حال فراموشی بود، حکومت شیعی ایرانی توانست هنر نمایش ایرانی را با مصائب اهل‌ بیت‌(ع) و حادثه عاشورا پیوند داده و این هنر ایرانی اسلامی را زنده، پویا و ماندگار کند.

وی تصریح کرد: آیین سنتی تعزیه‌خوانی جزو آثار ناملموس ثبت یونسکو شده است و یک هنر ارزشمند ملی است و زیباتر آن اینکه این آیین، ترکیبی از هنر ایرانی و موضوعات اسلامی به‌ویژه فرهنگ عاشورا و اباعبدالله(ع) است.

رئیس حوزه هنری انقلاب استان با اشاره به جذابیت هنر تعزیه برای نسل جدید، گفت: انتقال این مفاهیم فرهنگی به نسل جدید و تبیین فلسفه هر کدام از اینها باید انجام شود تا این آیین ماندگار حفظ شده، به نسل‌های آینده منتقل شود و در آن‌ها اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین شاخصه این رویداد مهم، تغییر هویت فرهنگی روستای ده‌زیار است افزود: امروز روستای ده‌زیار را به عنوان یک مرجع و پایگاه مهم فرهنگی در سطح ملی می‌شناسند. برگزاری سوگواره تعزیه ده‌زیار، مرزهای استانی را طی کرده و امروز از سراسر کشور در این سوگواره حضور دارند و این نکته نقطه برجسته برگزاری این رویداد در این روستاست.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان با بیان اینکه تعزیه و چگونگی برگزاری آن یک امر تخصصی است که اقتضائات، مناسک و ملاحظات خلقی و حرفه‌ای خاص خود را دارد، افزود: اساتید، بزرگان و هنرمندان این هنر آیینی می‌توانند با حفظ محتوا، فرم و قالب این هنر آیینی ایرانی اسلامی آن را با توجه به نیاز و دائقه روز و نسل جوان تطبیق داده و به پویایی و زنده نگه داشتن آن کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه انجمن تعزیه زیر نظر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اگر مطالبه حداکثری از سوی مجموعه‌ها و گروه‌های تعزیه‌‌خوان کرمان برای برگزاری دوره‌های آموزشی تعزیه وجود داشته باشند حوزه هنری استان کرمان آمادگی برگزاری این دوره‌ها را در راستای پایداری و حمایت از این هنر ایرانی اسلامی دارد.

انتهای پیام
captcha