ضرورت ایجاد زیرساخت‌های برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار
کد خبر: 4060395
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌ها، گفت: دهیاری این روستا و بخشداری چترود باید به این نکته واقف باشند که با برگزاری سوگواره ملی، ظرفیت خوبی در این روستا ایجاد شده است.

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، محمدرضا علیزاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شامگاه، روز گذشته، ۷ خردادماه و در حاشیه برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار، برگزاری این رویداد در ده‌زیار را ارزشمند دانست و افزود: در ایام برگزاری این سوگواره توفیقی نصیبم شد تا از نزدیک شاهد بخشی از اجراهای تعزیه این سوگواره باشم.

وی تصریح کرد: برگزاری این سوگواره در ایام ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) اتفاق بسیار ارزشمندی در روستای ده‌زیار است که در راستای ترویج و اعتلای هنر تعزیه که یکی از هنرهای بسیار مهمی آیینی، مذهبی و ملی ما است اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به برگزاری این سوگواره در دو سال گذشته با وجود شیوع کرونا، بیان کرد: ۹ سال است که سوگواره تعزیه با برنامه‌ریزی، تعامل و انسجام بسیار خوبی در روستای ده‌زیار برگزار می‌شود ‌که از این جنبه نیز جای تقدیر دارد و استمرار در برگزاری این سوگواره در تمامی این سال‌ها بسیار حائز اهمیت است.

علیزاده ادامه داد: روستا ده‌زیار نماد حدیث نبوی «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی» است و در این روستا به هر دو جنبه این حدیث یعنی قرآن کتاب خدا و عترت و زنده نگه داشتن مراسم ائمه اطهار(ع) به ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) در قالب هنر تعزیه توجه ویژه‌ای شده است.

وی با اشاره به همت عالی مردم ده‌زیار در برگزاری این رویداد، تصریح کرد: اهالی روستای ده‌زیار باید به این نکته توجه داشته باشند که هنر تعزیه جزئی از فرهنگ آیینی کشور ما است و برگزاری این سوگواره در روستای ده‌زیار، در ارتقای این هنر آیینی مؤثر است؛ از سوی دیگر برگزاری این رویداد مهم ملی در روستای ده‌زیار تدریجاً باعث پیشرفت این روستا نیز خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌ها، گفت: دهیاری این روستا و بخشداری چترود باید به این نکته واقف باشند که با برگزاری این سوگواره ملی، ظرفیت خوبی در این روستا ایجاد شده است که امیدواریم استمرار داشته باشد و باید برای پویایی هر چه بیشتر اتفاقاتی که در این روستا رقم خورده، کمک شود.

علیزاده تصریح کرد: با برگزاری هنر آیینی مذهبی تعزیه و فعالیت دینی و مذهبی هویت روستای ده‌زیار به یک روستای دینی و مذهبی تبدیل شده که بسیار ارزشمند و نتیجه همدلی و انسجام درون روستا است که جای تحسین دارد.

انتهای پیام
captcha