نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» در قم برپا می‌شود
کد خبر: 4059455
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰

نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» در قم برپا می‌شود

رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: نمایشگاهی از آثار، تصاویر و دستاوردهای این موسسه با نام «حضور صد ساله خورشید» هم‌زمان با صدمین سال ورود امام راحل به قم در این شهر برپا می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس کمساری، رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینیبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس کمساری، رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگاران که امروز سوم خردادماه انجام شد، اظهار کرد: امسال مصادف با یکصدمین سالگرد ورود حضرت امام به قم است؛ در فروردین‌ماه ۱۳۰۱ امام راحل به همراه آیت‌الله حائری برای تاسیس حوزه علمیه وارد شهر قم شد.

وی اضافه کرد: آیین افتتاحیه نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» هفتم خردادماه ساعت ۱۷:۳۰ در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین و سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم و با حضور علما، مدیران و فرهیختگان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه از روز هشتم تا ۱۲ خردادماه جاری ساعت ۹ صبح تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۱ پذیرای علاقه‌مندان است، بیان کرد: رونمایی از نرم‌افزار «دیار آفتاب» با محتوای معرفی امام و تاریخچه زندگی امام راحل و اماکنی که ایشان حضور داشته‌اند از دیگر برنامه‌های نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از یک‌هزار عنوان کتاب توسط موسسه چاپ شده است، بیان کرد: منشورات، مکتوبات و مجلاتی که توسط موسسه چاپ و نشر شده است، در نمایشگاه عرضه می‌شود.

رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان این‌که برپایی غرفه کودک‌ و نوجوان از دیگر بخش‌های نمایشگاه خواهد بود، افزود: مجله «دوست» از محصولات فرهنگی مؤسسه است که در گذشته برای خردسالان، کودکان و نوجوانان محتوا تولید می‌کرد، ولی با توجه به افزایش قیمت کاغذ در حال حاضر این محصول فقط برای خردسالان محتوا تولید می‌کند.

به گفته وی، رونمایی از چند نرم‌افزار، «دیار آفتاب»، «نشست تخصصی ولایت‌فقیه در اندیشه امام»، رونمایی از چند کتاب و اسنادی که تاکنون اعلام عمومی نشده است نیز از برنامه‌های نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» خواهد بود.

رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) بیان کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی برای معرفی شخصیت و جایگاه امام خمینی(ره) اقدامات ویژه‌ای انجام داده‌اند که در این راستا از آثار ویژه محققان و پژوهشگران تقدیر خواهد شد.

کمساری گفت: اکران فیلم‌های مستند از جمله «بانو قدس ایران» (درباره زندگی همسر امام)، ورکشاپ‌های هنری، هزاران تابلو و اثر تجسمی نفیس، آثار و لوازم شخصی امام در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با بیان این‌که در قم بیش از ۵۰۰ ساعت خاطره از یاران و نزدیکان امام خمینی(ره) ضبط شده است، اضافه کرد: بسیاری از این خاطرات به کتاب تبدیل شده که در غرفه خاطرات نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تصریح کرد: فلسفه وجودی مؤسسه این است که در مقابل تحریف اندیشه امام بایستد و دفاع کند، آشنایی مردم با آثار و اندیشه امام راحل می‌تواند جلوی تحریف را بگیرد.

کمساری با بیان این‌که جمع‌آوری و ترویج آثار بنیانگذار جمهوری اسلامی از جمله اهداف موسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل است، گفت: نظارت بر پژوهش‌ها و تولیداتی که به نام امام است و تبیین و شرح سیره امام از وظایف موسسه می‌باشد.

وی با اشاره به این‌که تاکنون بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مجوز از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام به نویسندگان و پژوهشگران ارائه شده، بیان کرد: همچنین ۴۲ کنگره و همایش بین‌المللی توسط موسسه برگزار شده و آثار تحقیقی و پژوهشی خوبی به موسسه رسیده است.

کمساری با بیان این‌که فعالیت نمایندگی موسسه در قم پژوهشی است، افزود: همه آثار امام در قم جمع‌آوری شده و ۲۷ عنوان از کتاب‌های امام راحل در ۵۰ جلد با نام موسوعه جمع‌آوری شده است و قابل مراجعه می‌باشد.

رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان این‌که ۳۰۵ عنوان کتاب در موسسه قم پژوهش و چاپ شده است، اضافه کرد: کارهای ویژه از جمله دانشنامه حضرت امام که شخص محور است از کارهای ویژه درباره امام می‌باشد و بیش از ۲۷۰ محقق و پژوهشگر در این زمینه فعالیت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۷۲ جلد تقریرات و ۸۲ جلد شرح بر آثار امام توسط علما نوشته شده است، گفت: بهترین قالب برای ماندگاری و جذابیت اندیشه، هنر است؛ تولید فیلم‌های داستانی، سینمایی، مستند و کوتاه، برگزاری چهار جشنواره فیلم، سه جشنواره به نام «روح‌الله» و جشنواره عکس و سرود از جمله اقدامات در حوزه هنر بوده است.

کمساری افزود: در حوزه آموزش نیز در قم به شکل حضوری تاکنون بیش از پنج هزار نفر دوره گذرانده‌اند و به‌صورت مجازی نیز تاکنون ۳۰ هزار نفر با موضوع هایی از جمله وصیت‌نامه امام فعالیت کرده‌اند.

وی یادآور شد: در حوزه بین‌الملل نیز همه آثار امام به زبان‌های عربی و انگلیسی ترجمه شده و کتاب‌هایی که لازم بوده نیز به ۲۵ زبان دنیا ترجمه شده است.

انتهای پیام
captcha